Presenteren en vreselijke ademnood

Discussion in 'Gezondheid' started by Leann, Oct 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leann

Leann Lid

May 10, 2012
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Even een vraag: wie van jullie herkent dit en heeft misschien tips?

Voor m'n werk ben ik gewend om veel voor groepen te spreken, presentaties te geven enz. Normaal geen enkel probleem, maar ik merk sinds een paar weken dat ik echt adem tekort kom tijdens het presenteren. Ik ben nu 30 weken zwanger en ik heb nog een drietal afspraken staan (ook dingen die ik prive heb toegezegd) waar ik me niet voor af wil melden!

Gisteravond tijdens een presentatie was het echt een dieptepunt, ik heb me noodgedwongen echt een traag spreektempo aangemeten waardoor m'n verhaal vreselijk saai werd. Ook heb ik me heel langzaam naar de laptop omgedraaid om tijd te winnen om naar adem te happen. Maar nog moest ik moeite doen om niet te hijgen, echt erg... Geen idee hoe ik die 25 minuten tot een eind heb weten te brengen :(

Ik was altijd heel goed in 'buikademhalen', maar blijkbaar gaat er toch iets mis.

Heeft iemand tips? Ik zoek volgende week contact met een logopedist (ook heb ik maandag weer een afspraak bij de vk), maar morgenavond zou ik ook nog een praatje houden voor een groep. Ik begin er steeds meer tegen op te zien...

Leann

2. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

May 20, 2012
    470
    0
    0
    Misschien kun je vandaag of morgen toch alvast even bellen met een logopedist of een stemcoach, dan heb je telefonisch eventueel al wat advies.

Lastig probleem, zou je het voor je verhaal even kunnen melden aan de groep zodat ze weten waarom je af en toe naar adem snakt? Dan is voor jou de druk misschien ook wat minder hoog.

3. Bika

Bika Niet meer actief

Zou het ook even uitleggen aan de groep ja

Heb je een benauwd gevoel op de borst? Je baby duwt je longen nu omhoog, daar kan je benauwder van worden. Mogelijk helpt Salbutamol je, moet je wel voor naar je huisarts, die kan het inschatten en voorschrijven.

Door benauwdheid bij mij (astma) is mijn zoontje met 38 weken gehaald. Aan het eind aan een kuurtje prednison en vernevelaars gezeten. Zo zie je dat er iig oplossingen voor je zijn, maar zou zeker naar een arts gaan. Zo kan je nml ook niet bevallen toch

4. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Let op je houding. Als je iets meer naar achteren leunt heb je net iets meer lucht.
    In het algemeen als je eigen presentatie wat saaier wordt kan het een idee zijn om de achtergrond interessanter te maken. Ik beweeg zelf redelijk veel en praat redelijk vlot, dus moet geen drukke powerpoint hebben, maar als je juist een langzamer spreektempo moet aanhouden kan het prettig zijn de achterkant wat op te leuken. Dan kun je vaak op die manier weer wat aandacht erbij trekken.
    Sowieso zou ik denken dat je beter iets vaker pauze kan nemen, dan langzamer praten.
    Even googlen op een ademshalingsoefening om even te concentreren kan misschien ook prettig zijn. Dat kun je ook vanavond al doen om wat rust voor jezelf te krijgen.

Succes, presenteren is gewoon veel lastiger als je je niet lekker voelt, zelfs als het normaal routinewerk is.

5. Kaatje1984

Kaatje1984 Actief lid

Apr 28, 2012
    366
    0
    0
    Ik herken het wel!!
    Momenteel 25 wk zwanger en sinds deze week ook echt lucht tekort.
    Zelf ben ik leerkracht en een combi-groep. Oftewel, ik geef continu instructie. Moet ook echt naar adem happen en ben gesloopt na een werkdag!
    Dat naar achteren leunen werkt bij mij wel goed, en ik geef het ook aan bij de leerlingen. Ik kan ook minder snel praten.. wel irritant vind ik zelf.
    Sterkte!

6. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Ik herken het ook! ik heb het al als ik een vergadering moet voorzitten en veel spreek.
    Soms schaam ik me inderdaad dat ik bijna aan het hijgen ben.

En ik heb zoveel last van lucht. Hebben jullie dat ook?

7. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Herkenbaar! Had ik ook bij mijn zoontje in het laatste trimester. Wat ik doe is in ieder geval aan het begin van de presentatie vertellen dat ik ademnood heb door de zwangerschap. En je moet jezelf aanwennen dat je kortere zinnen maakt. Dus niet zozeer je verteltempo omlaag brengen, maar je zinnen korter make. Ik merkte dat ik een lange zin niet meer af kon maken omdat ik tussendoor adem moest halen. Nu heb ik me aangewend om overal waar ik anders een bijzin zou maken, nu een neiuwe zin maak. Dat is wel heel erg wennen en opletten aan het begin, maar dan heb je geen ademnood en geen traag verteltempo.

8. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ik geef cursussen en doe dat tot 35 weken (vorige zwangerschap 34 weken) en dat is 2 dagen aan elkaar praten. Best pittig ja! Ik maak het voor mezelf wel makkelijker. Ik gebruik filmpjes in presentaties, vaker (korte) opdrachten voor cursisten, laat ze vooral zelf discussie voeren met elkaar (stel ze ene vraag). Verder zet ik op de tafle ipv staan (achter de tafel op een stoel vind ik zo passief), op mijn bilbotten en dus rechtop -> geeft lucht.
    En ik zeg dat ik zwanger ben (valt ze vaak al op ;)) en dat ik vaak even pauze nodig heb voor een plasje, wat te drinken of even strekken. Ik krijg niets dan begrip.

Share This Page