Onze zoon van 11 maanden wordt 's ochtends nogal vroeg wakker. Hij slaapt nu meestal van 18:30-5:45. We zouden graag willen dat hij iets langer slaapt (bv tot 6:45), want ondanks dat we zelf om 21:00 naar bed gaan, worden we er toch erg moe van. We proberen hem nu 's avonds wat langer wakker te houden en hopen dat hij dan 's ochtends wat langer slaapt. Maar dit werkt nog niet echt (al proberen we het ook nog niet zo lang). Vanmorgen hebben we hem 20 minuten in z'n bedje laten staan, voor we hem gingen ophalen en de fles geven, maar dat vond ik ook wel zielig... Hebben jullie tips om het slaapritme van je baby een beetje te verschuiven?
mijn zoontje is 10 maand, die word altijd rond 05.30 wakker... ook wij zouden graag willen dat hij een uurtje langer blijft liggen, we hebben geprobeerd zijn rite te doorbreken (schijnt soms dat kinderen een ander ritme aannemen als je hun oude doorbreekt) door een schone luier aan te doen voordat we zelf naar bed gaan zodat hij ook niet wakker word van een natte luier, we hebben geprobeerd hem later naar bed heen te doen maar ook hier bereiken wij alleen maar mopperen mee, hij wordt moe, gaat mopperen en word vervolgens alleen maar eerder wakker, hij gaat nu 18.00/18.30 naar bed maar of we hem nu om 17.00 uur of om 20.00 naar bed doen, hij word gewoon 05.30 wakker en het slaap te kort haalt hij dan overdag weer in, ik denk niet dat je er iets aan kunt veranderen, hoe vervelend het soms ook is, ze hebben hun eigen ritme en tempo en die is moeilijk te doorbreken... wij hebben er nu voor gekozen om vanavond zoonlief naar opa en oma te doen, en vanavond een avondje voor onszelf en morgenvroeg heerlijk uitslapen ( voor zover dat lukt als je kindje niet thuis is ) maar iig even weer opladen voor alle andere vroege nachten...
Later op bed schijnt niet te helpen... Het is hier zelfs zo als ik hem vroeger op bed doe slaapt hij langer dan dat ik hem later op bed doe. Wat nog wel helpt is op de namiddag een klein Dutje laten doen, dan pikken ze 's nachts later de diepe slaap op en slapen zodoende langer, ooit hier eens gelezen en geprobeerd en hier werkt het wel. Mijn zoon is tussen half 7 en half 8 wakker 's ochtends. Als hij half 7 wakker is speelt hij altijd in zijn bedje ik leg 's avonds altijd een knuffel op het voeteneind (elke dag een andere) die vind hij 's ochtends dan en speelt er mooi mee zodoende kan ik nog even blijven liggen tot 7 uur.
Ik denk dat er niet veel aan te doen is. Sommige kindjes zijn nou eenmaal vroege vogels. Mijn zoontje werd tot 1 jaar ergens tussen 6:30 uur en 7:00 uur wakker. Nu is vanzelf het een uur verschoven. Het kan dus zijn dat als hij ouder is ineens wel wil uitslapen
wij hebben het 'the hard way' gedaan. ik weet dat niet iedereen daar van houdt..dus of het wat voor jou is moet je zelf weten. als hij heel weer eens een paar keer achter elkaar vroeg wakker wordt, dan laten we hem een paar dagen lang gewoon tot 6.30 uur in zijn bed liggen. hij huilt dan wel, dus dat is best moeilijk. vaak gaan we even kijken, proberen uit te leggen dat het nog te vroeg is en hij weer moet gaan slapen. hij krijgt een knuffel (geen melk!), en we gaan weer weg. na twee dagen ofzo heeft hij dan geleerd dat hij niet zo vroeg wakker moet worden en slaapt hij weer langer. in mijn ervaring is het heel erg moeilijk om te doen, je kind laten huilen, maar het duurt maar een paar daagjes en daarna gaat het goed. je moet natuurlijk wel zeker weten dat er niets aan de hand is verder, dat ze niet ziek zijn ofzo.. vandaar dat we wel even gaan kijken bij hem altijd. late rnaar bed werkt hier ook alleen maar averechts..
Tja, wij hebben ook al alles geprobeerd maar denk dat het gewoon de biologische klok van mijn zoon is ofzo... Niks aan te doen. En idd vaak werkt vroeger op bed doen beter dan laat op bed. Dat is hier ook het geval! Succes ermee en hopelijk vind je iets wat werkt!!
Later naar bed brengen werkt niet. Het klinkt gek maar een uitgerust kind slaapt beter. Misschien moet je een keer proberen om je kindje een half uur eerder naar bed te doen. Probeer het maar eens.
Wat is je ritme de dag door? Is het mogelijk om hem laat op de middag nog even kort te laten slapen, zodat hij wat later op bed kan?
Bedankt voor jullie antwoorden, wij doen hem ook wel eens uit logeren, maar dan zijn we zelf ook gewoon om 6 uur wakker... Hij slaapt nu overdag 2 keer, 's ochtends 1 a 2 uur en 's middags ook. Op de creche slaapt hij amper geloof ik...