Hallo dames, ben ik weer eens met een vraag. Had vanmiddag mijn 2de pretecho gehad en daaruit blijkt dat het hoofdje en de buikje van mijn kleintje 2 tot 3 weken voorloopt qua groei. De kraakbeen van het bovenbeentje ging de echoscopiste ook opmeten en die kwam precies overeen met de zwangerschapsduur. Maar het hoofdje en de buik dus niet. En mijn kindje weegt nu al 1261 gram. Is dit normaal? Maak me wel een beetje zorgen nu. Wie heeft dit ook meegemaakt en trekt dat nog bij of niet, of krijg ik gewoon een groter kind dan gemiddeld? Graag jullie ervaringen.
't zegt allemaal niet zo veel. die metingen zijn vaak niet zo heel nauwkeurig, en een gemiddelde is ook maar een gemiddelde... sommige kindjes groeien sneller dan andere, het moment waarop een groeispurtje komt verschilt ook. Hier leek het tot en met de pretecho bij 26 weken dat ik een kleintje ging krijgen, liep steeds 'achter', maar uiteindelijk werd het een stevige knul van 3800 gram.
Ik had het rond die tijd ook.. alleen liep mijn uk met alles zowat een maand voor, alleen bleek later dat het een groeispurt was.. Kindjes groeien niet gelijkmatig, kan dus best zijn dat jou kleintje net en groeispurt achter de rug heeft en nu weer een paar weekjes 'stil' komt te liggen qua groei
Gisterenavond nog een echo gehad...mijn uk loopt al vanaf de 20 weken echo 2 weken voor op de groei...maak me er niet druk om. VK zei dat ze waarschijnlijk in week 33/34 iets minder snel gaat groeien.
Bij mijn zoontje werd er gezegd dat hij veel te klein was voor de duur van de zwangerschap, en op het einde (37 weken) liep ie 2 weken vooruit! Uiteindelijk is ie bijna 2 weken te laat geboren, en was nog maar 48 cm ipv de 'gemeten' 54cm... Mijn dochter liep vooruit volgens de echo's, en die werd geboren met 38 weken met een primatuur uiterlijk en was maar 42 cm en 2300 gram! Dus euh, ik zou er niet te zwaar aan tillen... Nu ook weer, eerst was ik bijna 3 weken te kort zwanger, en nu loop ik weer 1.5 week voor...
Zegt echt niets, die metingen zijn niet zo bijzonder nauwkeurig. Kennisje van mij zou een tweeling van 5 en 6 pond krijgen, het werden er een 8-ponder en een 4-ponder. Mijn moeder was destijds van mijn zusje zwanger en toen zou ze een maand achterlopen met groei. Zuslief is exact op de uitgerekende datum geboren, 8 pond en 52 cm, ds zelfs wat groter dan gemiddeld. Wat hierboven al gezegd wordt: elke baby verschilt, die gemiddelden zeggen niet zoveel, en het maakt nogal uit wanneer ze een groeispurt gehad hebben... Die van mij zou op basis van het koppie 3 weken jonger zijn dan op basis van het lijfje. De echoscopiste keek er niet van op of om... Normaal dus, lijkt me , dat soort verschillen...
hallo ik heb het ook ik heb vorige week echo gehad en daar was ik 34 wkn en de baby zat op 40 wken en beentje siets kleiner en hoofdje 40 41 en buikje 30 40 dus maar meot volgende week weer echo. heb geen suiker maar gewoon groot kind maar houden wel geo din gaetn en loop nu bi gync en kan zijn dat kindje misscjhien suiker heeft maar verder nisk en ze leiden me ook nog niet eerder in dus ben beniewds hij was met 34 wkn echo al 3200 gram ongeveeer. dus maar verder alles geod dus succes.
Ok gelukkig ben wel weer wat gerustgesteld. Ja misschien had hij inderdaad net een groeispurt gehad, hij was ook wel een aantal dagen wat rustiger geweest qua bewegingen. Maar nu lijkt hij wat meer actiever. Maar ik heb ook gelezen dat als een kindje veel groter is dan de zwangerschapsduur dat je dan misschien zwangerschapsdiabetes hebt, maar hoe weet je of je dat hebt of niet? Zijn er symptomen?
Ik heb al veel echo's gehad en steeds werd er iets anders verteld. Dan liep hij prachtig op schema, maar twee weken later liep hij opeens twee weken voor! Dan meten ze het hoofdje weer als gigantisch en toen bleek het juist helemaal goed te zijn. Ik heb gemerkt dat ze bij pretecho's niet altijd even secuur meten en dat ze in het ziekenhuis in mijn geval gelijk hebben. En daarbij komt dat er een curve is van 3 weken, dus alles wat daartussen zit, is nog goed. Als hij opeens 4 weken verder zou zijn dan gedacht, dan gaan ze verder kijken of je eventuel diabetes ofzo kan hebben. Je kan altijd vragen of je vk je alvast wil controleren op diabetes als je je tevel zorgen maakt.
Bij zwangerschapsdiabetes heb je last van veel dorst, (zoveel dat je bij 2,5 liter per dag nog steeds giga-dorst hebt), veel plassen en veel vruchtwater, bij een meestal verhoogde bloeddruk en bovengemiddelde gewichtstoename bij jezelf. Zou dus wel kunnen in jouw geval, vanwege je vruchtwater, maar mocht het niet vanzelf weg gaan, dan zullen ze je verder onderzoeken en op je suiker prikken... Hele enorme risico's zijn er niet, (tenzij je er me doorloopt en het over het hoofd gezien wordt), want je kindje groeit gewoon heel hard dan. Dat grotere kindje geeft een grotere kans op complicaties bij de bevalling, maar dat is dan dus voornamelijk vanwege z'n formaat, Mocht je zwangerschapssuiker hebben, dan loopt je kindje wel meer risico om later in z'n leven zelf diabetes te krijgen, maar verder zul je gewoon een dieet krijgen waaraan je je moet houden, zodat een en ander binnen de perken blijft, (kleinere maaltijden, vaker op de dag). Je loop meer risico op zwangerwschapssuiker als je zelf overgewicht hebt. Dus, weet niet wat hiervan op jou van toepassing is, maar aangezien ze er al alert op zijn, zou ik me niet te druk maken,
En als je VK ook maar even twijfelt laat ze je direct prikken op suiker.. don't worry & jezelf niks 'aan laten praten' heb je niks aan..
Thanx Rozemarijke voor je uitgebreide uitleg. Nee die symptomen heb ik (gelukkig) niet en ik heb ook geen overgewicht. Dus denk niet dat ik dan zwangerschapsdiabetes heb. En de overige dames ook bedankt voor jullie reacties.