Mijn dochtertje was ook flink 52cm en 3950grbij geboorte. Nu 3,5 jaar en 98cm/12kg. Komt helemaal goed, straks als ze gaan kruipen en lopen gaat dst er weer vanaf
Een pasgeboren baby heeft geen 'overgewicht'. Onze oudste was bij de geboorte 4170 gram. Na vier maanden zat hij tussen 8 en 8,5 kg en tussen 65-70 cm. Op dat moment nog geen 'gezeur' van het CB: want hij kreeg volledig BV en dan kunnen ze er weinig van zeggen. Hij zat op de +2 lijn in de groeigrafiek. Wel zwaarder dan gemiddeld dus, maar volgde mooi zijn eigen lijn. Qua lengte zat hij op de +1 lijn. Na zijn eerste verjaardag was het ineens wel een punt. Vanaf dat moment mogen ze er blijkbaar ineens wat van zeggen. Er wordt dan aan de hand van BMI berekend of het goed is en zoon was te zwaar voor zijn lengte. Ik wist dat hij goed te eten kreeg, dus ik heb me er nooit echt druk om gemaakt. In onze familie (vooral aan mijn vaders kant) weet ik niet beter dan de baby's en peuters flink zijn. Hollands welvaren, zullen we maar zeggen. En vervolgens trekt dat in de loop van de peuterperiode weer helemaal recht. In onze familie heeft niemand overgewicht. Voor onze zoon was het niet anders: als peuter en jonge kleuter was hij 'te zwaar'. En sinds hij een jaar of vijf is, is zijn gewicht gewoon keurig als je die afzet tegen zijn lengte. Onze jongste is trouwens meer een telg van de familie van mijn schoonmoeder: met lange, dunne ledematen. Hij krijgt hetzelfde te eten als zijn broer op die leeftijd. Alleen krijgt hij al vanaf iets jongere leeftijd wel eens een snoepje of een paar chips. (Tja, hij ziet zijn broer dat ook eten.) En zijn gewicht was volgens het CB juist aan de lage kant. Zij kijken alleen naar de grafiekjes. Het is aan jou om te kijken naar je familie. En natuurlijk naar wat je kind eet en drinkt. Wees daarin kritisch op jezelf naarmate je kind ouder wordt: in heel veel dingen die gezond lijken, zitten stieken meer suikers dan je denkt. Maar als jij weet dat het eten wel goed zit, je kind voldoende kans krijgt om te bewegen. (Ook nu al! Vaker in de box of op speelkleed dan in een wipstoel o.i.d.) en je weet hoe het verloop qua groei in je familie is, dan zou ik me niet meteen te druk maken. Natuurlijk is de informatie van het CB een leidraad. Maar zijn kennen jouw kind EN jouw familie niet zoals jij het kent.
Hier ook en flinke baby, bijna 4 kilo bij de geboorte en daarna snel aangekomen. Vanaf het moment dat hij ging kruipen werd hij steeds slanker. Nu een normaal/slank postuur als kleuter. Ik heb echter ook een kennis die baby's had van 4,5-5 kilo bij geboorte en haar kinderen zijn altijd wat aan de forse kant gebleven.
Hier 2 jongens due erg groot en dik waren. met de geboorte met 36 weken woog zoon 1: 5 kilo bij 63 cm. met 6 mnd oud woog hij 12 kilo bij 86 cm. met 12 mnd 16 kilo bij 93 cm. Met 18 mnd 18 kilo bij 1 meter. zo groeide zoon 2 ook. zoon 1 is nu 16 jaar 2 meter lang en normaal gewicht. zoon 2 is nu bijna 9 jaar weegt 55 kilo bij 1m60. Beidden nog steeds erg groot. jongste dochter is 18 mnd oud en weegt tegen de 16 kilo nu. ze is 96 cm lang. Die heeft normaal gewicht bij haar lengte. alleen voo de haar leeftijd is ze zwaar maar voor haar lengte niet. mijn andere dochter is 4.5 jaar en mager maar lang.
Dat is meer een kwestie van genetische aanleg en/of verkeerd voedingpatroon van de directe familie en omgeving. Als dat allemaal geen rol speelt zal een dikke baby meestal geen dikke peuter/kleuter blijven. 😊
Hier is het aanleg. vader van de jongens is 2m03 lang en die was als kind ook flink. Vader van de dametjes is maar 1m88 maar was ook altijd een flink kind. denk dat mijn kids daarom ook zo groot en flink zijn. ik ben zelf 1m63 en weegt 61 kilo Klrin ding ben ik