spit auwwww

Discussie in 'De lounge' gestart door anne19791980, 25 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.517
    229
    63
    Vanmiddag ineens tijdens t koken bij t bukken heftige pijn in mn onderrug. Zakte Door mn benen en heb mezelf op de grond laten zakken. En toen.... kon ik niks meer. Niet draaien niet overeind niks meer. Leek wel alsof er messen in mn rug zaten.
    Gelukkig was man na 10 minuten thuis. Huisarts gebeld die heeft geprobeerd mij overeind te krijgen maar helaas. DPUIT Gekregen Met pijn stilling en spuit met spier verslapper. Uiteindelijk hebben ze me omgedraaid en ben ik kruipend kreunend en huilend in mn bed gekomen. Heb nu extra pijnstillers en ontspanners. Maar ik kan helemaal niks kan me niet omdraaien niet naar de wc. Volgens de huisarts is t acute spit.
    Moet binnen week of 2 beter gaan.
    Iemand hier ervaring mee? Tips?

2. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Ja ik! Een maand of 3 geleden nu. Vreselijk was het!
    Ik was alleen maar mijn schoenveters vast aan het doen en kon niet meer overeind. Gelukkig was mijn man thuis. Hij heeft mij overeind gehesen en sjongejonge wat een pijn! Ik werd licht in mijn hoofd, misselijk, ging gewoon bijna van mijn stokje.

Ik ben Ibuprofen 600 gaan slikken (die hadden we nog in huis), in combinatie met een maagbeschermer maar dat haalde alleen de scherpe kantjes eraf.

Mijn man heeft 4 dagen vrij kunnen nemen gelukkig en alles van me overgenomen. En mij zoveel mogelijk laten lopen (stompelen eerst) maar in beweging blijven is heel belangrijk. Hij moest me steeds van de wc af tillen bijvoorbeeld en opstaan was echt drama.

Na 4 dagen kon ik mezelf alweer een beetje redden met nog steeds heel veel pijn en vanaf toen ging het steeds een beetje beter. Uiteindelijk zakte de pijn naar beneden, naar mijn billen, naar mijn kuiten en inmiddels is het over. Het heeft alles bij elkaar 2 maanden geduurd.

Het ergste duurt een dag of 4. Daarna gaat het langzaam elke dag een beetje beter. Ik ging na 2 weken weer zwemmen maar zelfs dat ging niet echt pijnloos.

Ik hoop dat ik het nooit meer krijg. Ik vond bevallen minder pijnlijk dan dit. :D Veel sterkte!

3. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb het ook 3x in mijn leven gehad; ergste dagen ever!!! Wat een pijn en ellende. Bij mij hielp ibuprofen in combinatie met spierverslappers ook wel redelijk, maar het is toch echt een kwestie van uitzitten en proberen die spieren soepel te houden - wat een ultieme nachtmerrie is met spit. Maar als je het niet doet, duurt het nóg veel langer voordat het voorbij is.

Kun je aan je partner vragen of hij je rug ook zachtjes masseert met Tantum of iets? En een lekkere warme kruik maakt voor in je rug. Dat hielp bij mij ook een klein beetje. Beterschap!

4. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.517
    229
    63
    Thx dames voor de reacties.
    Zit nu ff rechtop in bed maar heb zo een pijn dat ik maar aan t puffen ben. Net als met weeën damn.

5. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Ik heb ook zoiets twee keer gehad. En in combinatie met bv mag ik dus alleen PCM dus dat is echt afzien. Zo snel mogelijk een afspraak maken met een osteopaat (bij mij schiet de tussenwervelschijf van mijn onderrug verkeerd en hij zet hem weer terug) en dan drie dagen herstellen en dan wordt het beter. Maar het doet echt zooooo n zeer.

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier vanaf mijn 12 e , tja absurd.

rust, liggen en lopen . NIET zitten of in ieder geval zoveel mogelijk vermijden. zitten is de meest belastende positie voor een rug

warmte, 1 been op 90 graden omhoog ( leuning bank) hielp bij mij , als beter is core stabiliteit oefeningen doen, voorkomt het niet maar ik voelde het op een gegeven moment precies voordat het te ver ging en dan kon ik nog lopen.

osteo is altijd een goed idee als je weer wat kan lopen.

7. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Ik doe ook die oefeningen maar wat doe je dan als je het voelt aankomen? Extra oefeningen? Warmte? Extra bewegen?

8. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Bij bv mag je ook ibuprofen en kortdurend diclofenac!

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ikzelf stoppen. met bukken, met reiken, met alles buiten mijn macht voor minimaaal een dag. desnoods ga ik volledig plat, alsn mijn si gewricht ook moeilijk doet moet ik wel.

Zo nodig even liggen om de boel weer rustig te krijgen en extra buikspieren aanspannen bij lopen/staan etc. en voor alles in mijn rolstoel gaan zitten.

Nu is mijn rug goed aan gort incl zenuwbeschadingen en krukken/rolstoel.

Dus of dat voor jou werkt moet je ervaren.
    Sowieso is bukken en dus ook door de knieen gaan zeer lastig als je richting spit gaat, dat is vragen om vast te komen zitten.

Dusn niet doen en ja dat betekend, kind niet tillen,niet schoonmaken, alles wat valt op de grond laten liggen of vragen of iemand het voor je pakt ( hoe ouder je kids hoe makkelijker:D), geen onnodig traplopen en dat is dus alleen als jij in bed gaat liggen. niet lang stilstaan, langer als 4/6 min. tenzij je op je buikspieren je romp kan ondersteunen.

10. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Toevallig vorige week met de fysio over gehad.

Ik heb 2,5 jaar terug spit gehad. En ben als de dood dat het weer terugkomt. Ik kreeg toen naproxen van de huisarts.

Hij zei spit komt wanneer het wil. Het is een onbalans tussen het gebruik van de rug en buikspieren.
    Je doet er dus eigenlijk niks tegen, behalve zorgen voor een sterke core.

Deel Deze Pagina