Bekkeninstabiliteit

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Gabrielatje, 25 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gabrielatje

Gabrielatje Niet meer actief

Sinds een week heb ik last van mijn bekken. Ik heb een trekkerig gevoel bij mijn onderbuik/vagina (alleen inwendig). Ik loop waggelend als een eend en het doet enorm pijn vooral als ik dan ook nog eens iets til. Het lijkt net alsof het gekneust is beneden.

Nou zei mijn vk dat het met het verwekingsproces te maken heeft en misschien een bekkeninstabiliteit is en ik moet naar een mensendiek.

Maar wanneer weet je nou zeker of het om een bekkeninstabiliteit gaat en wie bepaald dat je dit hebt en hoe?

Hoop dat iemand me kan helpen.

2. Vlinder78

Vlinder78 Bekend lid

13 nov 2006
    514
    0
    0
    lerares
    Bovenkarspel
    Hoi,

Ik heb het sinds 24 weken. Bekkeninstabiliteit is niet echt vast te stellen, als ik het goed heb. Bij mij zit het aan de achterkant en trekt door naar m'n bil en bovenbeen.
    Ik heb 1x in de week mensendieck. Ik leer nu hoe ik op moet staan, zonder m'n bekken te belasten e.d.

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik heb het vanaf week 13 en het is wél vast te stellen. Ik ben bij een cesartherapeut onder behandeling ( lijkt wel op mensendieck) en die liet m,e een aantal dingen doen en daaruit bleek dat het inderdaad mijn bekken betrof. Eentje weet ik er nog van: ga op je rug liggen en probeer één voor één een been gestrekt op te tillen. Als het erg pijn doet, blokkeert of helemaal niet lukt, dan is het zejer je bekken. Het is meestal zo, dat het bij één been minder goed gaat dan bij het andere.

Mocht er inderdaad het vermoeden zijn ban bekkenpijn of -instabiliteit, raad ik je aan zo spoedig mogelijk een goede behandelaar te zoeken. Hoe langer je ermee door blijft lopen, hoe meer problemen je kunt krijgen!

4. Gabrielatje

Hi Vlinder78,

Heb je er net als ik bijna constant last van? Mijn omschrijving is iets anders dan die van jou, maar volgens mij is het hetzelfde. Ik voel het alleen meer als dat alles naar beneden wordt getrokken.
    Mijn vk zei dat mijn meisje al aan het indalen is waarschijnlijk.

Helpen de oefeningen? En heb jij er ook last van zelfs als je je broek aan moet trellen en daardoor natuurlijk even op 1 been moet staan??

5. Gabrielatje

Hi Hellen1971,

Bedankt voor je reactie, ik heb meteen de oefening even gedaan, het is niet lekker maar lopen en tillen, trappen lopen doet vele malen meer pijn.Ik hoop dat mijn mensendieck het straks kan vaststellen.

Ik ga morgen zeker meteen bellen, want ik heb het al ruim een week :(, gaat dit na de zwangerschap nog weg of met de oefeningen tijdens de zeangerschap? Ik wil niet klagen maar ik heb echt constant een rot gevoel en regelmatig echt pijn dus ben een beetje bang dat het de hele zwangerschap zal blijven en misschien daarna zelfs niet weg gaat.

Wel zeggen ze dat je waarschijnlijk wel een soepelere bevalling zal krijgen, klopt dit of is dat een fabeltje?

Thanks voor jullie reacties!

6. Vlinder78

Vlinder78 Bekend lid

13 nov 2006
    514
    0
    0
    lerares
    Bovenkarspel
    Hoi,

De pijn is bij mij constant aanwezig. Zelfs als ik heel stil lig. Eigenlijk voel ik het bij elke beweging. Traplopen en bukken/tillen voel ik het ergst.
    Mensendieck oefeningen helpen bij mij wel. Het blijft pijnlijk, maar ik heb wel het gevoel, dat m'n bekken soepeler is erna.
    Ik hoop dat mensendieck voor jou ook helpt.
    Het zou fijn zijn als bevallen makkelijker gaat, want m'n eerste kreeg ik er niet normaal uit. Is KS geworden.

7. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Tja..het blijft ook hier pijn doen. je leert er wel beter mee om te gaan, maar sommige dingen, zoals omdraaien in bed en traplopen doen gewoon ontzettend pijn. Inmiddels voel ik mijn schaambeen echt "knoepen"en bewegen. Dat is echt auww!

Toch moet je vooral ook wel blijven bewegen. Angst om te bewegen maakt je te voorzichtig en dan worden de spieren die je bekken bij elkaar houden te zwak. Ik merk overigens dat ik veel heb aan de oefeningen van Cecile Röst ( die heeft een goed boek uitgebracht) die ik krijg van mijn Cesartherapeute en die van Yoga erg helpen!

Mijn Cesar zegt me, dat de kans bestaat, dat je vanaf 7 maanden minder last hebt, odat de baarmoeder dan de hele boel al goed vult en je lichaam daar ook weer wat stevigheid aan vindt.

Je kunt last blijven houden na je bevalling, maar het hóeft niet! Goed oppassen met het bevallen ( liever je voeten plat op bed zetten ipv in je knieholtes optrekken of, erger nog, door 2 mensne je benen omhoog laten houden. Dat geeft een wisselende druk, die de zaak kan ontwrichten.

Dus: doe wat je kunt binnen je grenzen, blijf bewegen en zoek een goede therapeut!

8. Gabrielatje

Thanks meiden voor jullie berichtjes, daar kan ik tenminste wat mee :Dik ga morgen direct mijn mensendieck bellen en hopen dat ook bij mij de oefeningen zullen helpen en hopelijk jullie ook straks weer "normaal" door het leven kunnen, want het is echt geen pretje.

Deel Deze Pagina