Hoi iedereen! Ik lees al een tijd mee met jullie berichten maar ik had nooit gedacht zelf iets te plaatsen. Maar nu ik een positieve zwangerschapstest heb gehad en tegelijkertijd bloedverlies zijn de twijfels en angsten zo sterk dat ik het toch niet kan laten om jullie ervaringen en meningen te vragen, al is het maar om er even over te kunnen praten! Bij mij is het allemaal een beetje vreemd verlopen: - 20 feb werd ik ongesteld, 4 dagen vroeger dan ik verwachtte volgens mijn cyclus (28 dagen). Dit duurde slechts 3 dagen: eerste heel weinig, tweede heftig, derde weer heel weinig. - Daarna heb ik er niet meer aan gedacht, en rond mijn ovulatie begon ik braaf ovulatietesten te doen. Na 4 dagen een 'redelijk' donkere streep in mijn ogen (ik ben net begonnen met deze testen, dus wilde even kijken hoe het verloop bij mij is, daarom testte ik door) viel bij mij opeens een kwartje: ik haalde de controle- en de teststreep door elkaar. De teststreep was dus de hele tijd MEGA donker, veel donkerder dan de controlestreep (die ik voor de teststreep aanzag). Dit zette mij aan het denken, maar omdat er familie in huis was nog geen zwangerschapstest gedaan. - de dag erna (afgelopen zondag) was ik met zwaar werk in de tuin bezig, bukken en tillen. Opeens voelde ik iets, en zat er een druppel heel donkerrood bloed in mijn onderbroek. Ik had ook een beetje zeurderige buikpijn (geen krampen, maar voelde meer als spierpijn in mijn buikspieren). Laat op de middag heb ik toen een zwangerschapstest gedaan en die was best donker. Niet donkerder dan de controlestreep, maar heel duidelijk zichtbaar. - de 3 dagen erna, t/m vandaag dus, heb ik telkens een heeeel klein beetje bloed/bruinverlies. Het is niet meer dan enkele druppels per dag. Het lijkt vooral te gebeuren na een buk/til inspanning. Ook af en aan wat buikpijn, maar die kan ook door de zenuwen komen (zo voelt het). Het is helemaal geen zware buikpijn. Daarnaast heb ik last van kokhalzen en zo nu en dan misselijk, en emotionele buien. Ik weet gewoon niet of ik nu blij moet zijn of niet, want er zijn een aantal scenario's waar ik bang voor ben: - die 'menstruatie' van 20 feb was een vroege miskraam en nu zit er nog hormoon in mijn lichaam waardoor de ovulatietesten en de zwangerschapstest positief waren. Kan dit al bij een zo vroege miskraam (4 dagen voor NOD) en zou er dan 2 weken later nog zoveel HCG in mijn bloed kunnen zitten? - Of was het tot nu toe goed maar is dat bloedverlies dat ik de afgelopen dagen heb juist een teken van een aankomende miskraam? Hoeveel dagen kan het duren voor een miskraam echt doorzet? Ik heb de afgelopen dagen telkens ongeveer hetzelfde gevoeld en dezelfde minuscule hoeveelheid bloed verloren, het is niet meer geworden en de buikpijn is zelfs minder geworden. Ik weet ook wel dat jullie het niet kunnen voorspellen en dat het misschien nog alle kanten uit kan gaan, maar ik hoop toch op wat ervaringen van jullie met bovenstaande vragen! Alvast heel erg bedankt. Door dit opgeschreven te hebben voel ik me zelfs al wat beter
Ik zou even contact opnemen met je huisarts of een verloskundige. Bloed hoeft namelijk niet direct een miskraam te betekenen. op 20 februari zou je een innestelingsbloeding gehad kunnen hebben en aangezien je baarmoedermond beter doorbloed is als je zwanger bent, kan het bij inspanning ook bloedverlies geven. Wanneer was je voor het laatst ongesteld? en wat is de gemiddelde duur van je menstruatie?
Hoi Marjol, dankje voor je reactie! Ik wilde nog even een paar dagen wachten om te kijken of het bloedverlies doorzet, maar dan zal ik zeker contact opnemen met de huisarts of verloskundige. Heb jij een ervaring met hoe snel een miskraam doorzet? Kan het 4 dagen 'heel weinig klachten' zijn en dan toch een miskraam? Of wordt het dan gestaag erger? Ik heb eigenlijk de afgelopen 2x een vreemde korte menstruatie gehad, maar ik denk dat mijn laatste echte menstruatie was op 26 januari. Mijn cyclus is normaal gesproken gemiddeld 28 dagen.
Als jij op 20 februari een bloeding gehad hebt, zou dit een innestelingsbloeding geweest kunnen zijn. Je zat toen op dag 24 van je vorige cyclus. Bij mijn vroege miskramen (tussen de 4 en 6 weken) begon het met bloedverlies en dit hield een dag of 4/5 aan. Net als bij een 'normale' menstruatie. Als ik daarna testte was de test ook wit. Mijn cyclus was dan als het ware met de miskraam opnieuw begonnen. Het bloedverlies was bij mij dan ook altijd over. Aangezien je test nu nog zwanger aangeeft, zou ik toch contact opnemen met een verloskundige of huisarts. Het zou kunnen betekenen dat je gewoon zwanger bent en innestelingsbloed en bloed van de baarmoedermond hebt. Het zou ook kunnen dat je een miskraam hebt gehad, maar dat er nog restweefsel zit en het lijkt me handig dat dit wordt gecontroleerd door een verloskundige. Edit: 50% van het bloedverlies in het begin van een zwangerschap komt niet door een miskraam. Ben eigenlijk ook best wel benieuwd wat een digitale van Clear Blue met wekenindicator aangeeft bij je.
Dank je voor het delen van je ervaring met je miskramen. Moet heel naar zijn geweest... Was het qua hoeveelheid bloed ook zoals een gewone menstruatie? Je hebt een goed punt met dat restweefsel, als dat er nog zou zitten is het natuurlijk wel goed om dat te weten. Denk je dat in zo'n geval de ovulatietesten en zwangerschapstest nog positief zouden kunnen uitslaan 2 weken na de miskraam (die dan al 4 dagen voor de NOD zou hebben plaatsgevonden)? Ik ga vrijdag zo'n test halen die het aantal weken aangeeft... Het is voor mij de eerste keer dat ik zwanger ben/was, dus ik vind het erg spannend en ik durf niet helemaal direct naar de huisarts/verloskundige te rennen nu het nog zo pril is...
Ik snap je. Die clear blue zou ik niet doen hoor. Is zonde van je geld. Je moet je niet bezwaard voelen de verloskundige te bellen en je verhaal te doen. Zij hebben ervaring en daarbij als je 26 januari je laatste menstruatie hebt gehad zou je nu al over de 6 weken zwanger zijn en dan wordt het weleens tijd om te gaan bellen zeker omdat zij afspraken moeten plannen afhankelijk van de praktijk zou het kunnen dat je al met 7/8 weken gezien wordt. Bel morgen de verloskundige en ik ben benieuwd wanneer je mag komen en wat zij er over zeggen.
Hoi Marjol, sorry voor mijn late reactie! Ik heb je advies opgevolgd en de verloskundige gebeld. Die zagen niet direct reden tot paniek (misschien was het innestelingsbloeding en daarna oud bloed...) en ik heb a.s. donderdag een afspraak staan voor een echo. Erg spannend... Overigens is het bruinverlies na een week gisteren eindelijk gestopt, en afgelopen donderdag heb ik nog een zwangerschapstest gedaan en die was ook positief. Het is nu even afwachten dus!!! Ik maak me wel zorgen maar ik weet ook dat ik er toch niets aan kan veranderen.
Hier nog even een reactie om te laten weten hoe de echo is gegaan... Alles is GOED!!! We hebben een kloppend hartje gezien en alles zag er goed uit. De zwangerschap was wel een week minder ver volgens de metingen dan ik zelf dacht, maar de verloskundige zei dat dit nog heel lastig te meten is zo in het begin. Het staat nu op 6,5 week. Wel was er een holte met gestold bloed te zien, naast het vruchtje. Dit is volgens de VK onschadelijk voor de zwangerschap, maar het verklaart wel waar het bloedverlies vandaan is gekomen. Mogelijk was het eerst een tweeling, en is één van de vruchtjes heel vroeg al gestorven. Ook al is dat wel een beetje droevig om te horen, ben ik wel heeeeel erg blij met het kloppende hartje EN met een verklaring voor het bloedverlies. Als het nu weer gebeurt (wat wel zou kunnen volgens de VK, omdat er nog wat zit dat er ook nog uit moet) ben ik een stuk minder ongerust. Nu maar hopen dat alles goed blijft gaan!
Ik denk ook dat je even een echo moet laten doen.. Maar ik kan je wel vertellen dat als je vorige maand 4dagen voor nod een positieve test had en het daarna voor nod mis is gegaan, je daar nu geen hcg van meer in je urine kunt hebben.. Ik had zelf op 9dpo (5dagen voor nod) een positieve test en op nod was ie echt weer wit.. Dus ik denk dat je nog wel zwanger bent! Maar het bloedverlies etc heb ik geen ervaring mee.. Hoop dat het goed zit!!