lieve dames ik zit ff met een vraagje waar ik me op dit moment best zorgen om maak. Gister hoorde ik van mijn tante dat mijn oma erg veel miskramen heeft gehad. Mijn tante vertelde dat mijn oma rhesusbloed heeft. Ze heeft toen ze in verwachting was van mijn oom bijna de hele zwangerschap plat moeten liggen en mijn eigen vader is geboren bij 7 maanden. Daar tussen heeft ze geloof ik 7 miskramen gehad. Jammer genoeg kan ik dit zelf niet navragen aan oma omdat ze erg dement is. Toch heeft dit me aan het denken gezet omdat ik zelf nu al 2 keer een miskraam heb gehad. Ben toen op internet gaan zoeken en heb toen de meest verschrikkelijke verhalen gelezen over bloedtransfusies bij babys, vroeggeboorte, miskramen en kindjes die maar een paar uur hebben geleeft omdat de moeder rhesusbloed had en antistoffen aanmaakten. Heb ook proberen uit te zoeken welke bloedgroep ik zelf heb maar heb dit jammer genoeg niet kunnen vinden omdat het al erg lang geleden is dat ik bloed heb moeten prikken. Wel weet ik de bloedgroep van mijn vriend, deze is B positief. Heb net naar de gyn gebeld en heb pas volgende week een afspraak. Hebben jullie misschien info over rhesusbloed en zouden daar misschien ook mijn miskramen mee te maken kunnen hebben? En stel ik heb rhesusbloed kan ik dan wel gewoon een zwangerschap uitdragen? Sorry voor mijn lange verhaal en veel vragen, maak me alleen een beetje druk op dit moment. En het duurt nog een week voordat ik bij gyn terecht kan. Alvast hartsikke bedankt xxx essie83
Hoi, Is er ooit bij de verloskundige of gynacoloog bloed afgenomen in het begin van de zwangerschappen of bleek het bij de eerste controle al mis te zijn? Je bloed word dan altijd getest op je bloedgroep en of je antistoffen aanmaakt. Als antistoffen aan zou maken dan word je intensief gecontroleerd. Na twee miskramen kan je je laten onderzoeken via de gynaecoloog of er een oorzaak is van de miskramen. Goed dat je contact met de gynacoloog hebt opgenomen! Imke
hey imke bedankt voor je bericht terug. Nee er is nooit bloed afgenomen, had net een paar dagen later een afspraak staan en kreeg dus daarvoor allebei mijn miskramen. Maar zou dus ook al kunnen zijn dat het al heel vroeg in de zwangerschap (6 wk) kan mis gaan door rhesusbloed? Hoop echt dat ik een gewone bloedgroep heb maak me echt zorgen. Nog 5 dagen en dan mag ik naar de gyneceloog.......gelukkig! liefs esther