Hallo lieve dames, Ben een tijdje afwezig geweest, maar heb toch weer even jullie kijk op de situatie nodig. Twee jaar geleden (dec) zijn wij begonnen met proberen voor ons eerste kindje. Toen er na een jaar nog niks gebeurd was zijn we eens voorzichtig gaan informeren bij de huisarts en uiteindelijk na nog eens 6 maanden begonnen met IUI. Voordat we met IUI begonnen had ik een super mooie cyclus, om de maand 25 of 27 dagen. Ik wist dus precies wanneer mijn eisprong was en wanneer ik ongesteld moest worden. De eerste ronde met IUI reageerde ik (zoals veel mensen) erg heftig op de Fostimon en was ik blij toen mijn ei eindelijk groot genoeg was om te laten springen. Deze ronde heeft uiteindelijk een paar dagen langer geduurd dan zonder Fostimon. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat m'n ei te vroeg is gesprongen voor de inseminatie, maar de gyn wilde hier niet over in discussie. Ronde twee begon voor mij dus al niet heel fijn, aangezien ik bang was dat het weer problemen zou geven. Aangegeven dat ik deze keer beter in de gaten gehouden wilde worden en dus al vroeg in de cyclus begonnen met echo's. Dag 8 zat ik op 11mm, dag 9 op 12mm. Toen moest ik het weekend over en dag 12 zat ik op 17mm. De volgende afspraak wilde ik graag gelijk de volgende dag plannen, omdat ik wist dat het heel snel kon gaan. Gyn wilde hier niet akkoord mee gaan en liet me op dag 14 terugkomen. Hier zat ik opeens op 27mm. Stress, want ik moest gelijk spuiten en de volgende dag insemineren. Heb die dag super veel pijn gehad omdat het eitje gewoon te groot was en ging dus weer niet fijn de IUI in. Daarnaast duurde ook deze ronde weer langer met Fostimon dan hij zonder Fostimon zou duren. Na die twee pogingen hebben we gezegd toch even pauze te nemen. Dat is ondertussen 4 maanden geleden. In die 4 maanden zijn we gewoon zelf aan de slag gegaan, zonder resultaat en we merken dat we nu toch weer de stap naar het ziekenhuis willen gaan maken. Heb dus vanmiddag gebeld en een afspraak gemaakt voor volgende week woensdag. Ik wil een gesprek om te kijken hoe en wat, aangezien IUI bij mij gewoon niet goed meer voelt na dit gedoe. Maar, heb ik hier uberhaupt iets over te zeggen. Is het of IUI of niks? Kom dan maar terug over een jaar? Ik snap heel goed dat ik blij moet zijn dat IUI bestaat en wij dit uberhaupt mogen doen, maar moet ik hier wel mee doorgaan als ik me er absoluut niet prettig bij voel? Of moet ik dat gevoel maar gewoon even aan de kant zetten, aangezien we gewoon blij moeten zijn dat we geholpen worden? Dubbele gevoelens dus. Een half jaar geleden was IUI voor mij echt een uitkomst en was ik blij dat er eindelijk iets ging gebeuren, maar nu.. Wat vinden jullie? Niet aanstellen en gewoon aan de IUI? Of toch maar eens een heel goed gesprek gaan hebben? Oh en ik hoop dat ik niet overkom als een verwend meisje, want zoals ik al zei, ik ben dolgelukkig dat dit soort opties bestaan
Wat naar dat jullie traject zo vervelend loopt. Ik weet niks van het iui traject dus daar kan ik je niet over adviseren. Maar waarom bel je geen ander ziekenhuis om daar naar de werkwijze te informeren? Kijk goed waar jij je prettig voelt. Je wilt de behandelingen toch in een voor jou comfortabele en ontspannen sfeer meemaken.
Inderdaad erg naar zoals mart ook zegt. Een traject moet voor je gevoel wel goed verlopen, stress of onzekerheden werken dan niet mee en zeker niet als je niet gehoord wordt door een arts, terwijl je je lijf toch goed genoeg kent. Ik zou gaan informeren bij een ander ziekenhuis en je dossier laten oversturen. Dat heb ik ook gedaan, voor mij was het toen een kwestie van papieren ondertekenen en de nieuwe kliniek regelt zelf de overdracht.
Prettymuffin: vervelend meis dat je IUI ervaring tot nu toe zo slecht is. Maar het lijkt erop dat je ziekenhuis gewoon niet lekker heeft gehandeld. Ik heb 6 x IUI gehad, en ja ik twijfelde ook wel eens over de timing, maar ja dat heeft bijna iedereen wel eens bij IUI volgens mij. Maar mijn eitjes waren niet 27 mm op de dag van de pregnyl. Dat werd altijd wel eerder gedaan en ik mocht ook wel eerder een echo als ik het gevoel had dat dat nodig was. Kijk standaard spreken ze af vanaf dag 10 ofzo, maar als blijkt dat dat bij jou te laat of te vroeg is, dan kunnen ze dat bij een vervolgbehandeling wel aanpassen. Als jij het gevoel hebt dat het in jouw ziekenhuis niet bespreekbaar is om een dag eerder of later een echo te maken, dan kun je misschien overwegen of je overstapt van ziekenhuis. IUI hoeft namelijk geen heel vervelend gebeuren te zijn. Helemaal stressloos zal het nergens verlopen denk ik, het blijft spannend, vooral als alles nog zo nieuw is, maar als je maar wel wat vertrouwen in je ziekenhuis kunt hebben. Dat scheelt al enorm. Succes met je keuze!
Als je zelf een prima cyclus hebt, dan kun je wellicht ook vragen naar IUI in een natuurlijke cyclus? Je kunt dan bijv. alleen Pregnyl spuiten om de eisprong beter te timen en/of ovutesten doen en wanneer hij positief is dus de IUI plannen. Hier geven ze pregnyl vanaf 17,5mm. Dus bij jou tweede ronde dan zou ik gewoon al op dag 13 pregnyl moeten spuiten. Ik zou al je vragen en onzekerheden even goed op papier zetten en dit duidelijk melden tegen je arts. Op deze manier een traject ingaan is gewoon niet prettig wellicht kun je ook nog een ander ziekenhuis overwegen als je het vertrouwen helemaal kwijt bent...
@Mart Ergens vind ik de stap naar een ander ziekenhuis nog een beetje te ver gaan. Denk dat ik dan toch eerst het gesprek even afwacht @Dievine Wat ik al zei tegen Mart, vind dat nu nog een beetje te heftig. Maar even voor de informatie, kan ik dan gewoon een ander ziekenhuis bellen? Aangezien je normaal doorverwezen moet worden? @Pien15 IUI lijkt me inderdaad niet het spannendste en lastigste nee. Ik ga het gesprek van woensdag maar even afwachten @Flora01 IUI in een natuurlijk cyclus voelt voor mij zo nutteloos. Wat voegt het dan toe aan gewoon zelf seks hebben. Woensdag maar een goed gesprek hebben
Het zaad wordt veel dieper ingebracht bij IUI, dan dat je zelf klust. Het zaad hoeft niet zo'n lange weg af te leggen en niet door het baarmoederhalsslijm te dringen. Dus ik denk dat IUI in natuurlijke cyclus zeker wel toegevoegde waarde kan hebben. Geen idee of de kansen met hormonen groter zijn, dan zonder hormonen? Ik ben benieuwd naar woensdag! Laat je weten hoe het is gegaan?
Dat is waar ja, maar ze zeggen niet voor niks dat de kans met IUI kleiner is dan normaal. Blijf het allemaal maar apart vinden Ik hou jullie op de hoogte!
Ten eerste ik vind dat je juist een heel duidelijk verhaal hebt wat je zeker moet bespreken met de arts. Ik heb het tijdens mijn ivf ook gehad. Ik wist ook zeker dat mijn eitjes te vroeg werden gesprongen en ik heb geeist dat ik de derde keer langer mocht doorspuiten. Ze waren het toen ook met me eens en ik was toen wel zwanger. Al had ik geen betere embryos maar toch.... Iui tijdens je eigen cyclus is ook een optie omdat het dan gewoon qua timing perfect is, klopt dus wel wat jij zegt over bovenstaande? Waarom is de kans kleiner dan normaal? Minder goede omstandigheden? Je kan het allicht bespreken. Ik zou er dus wel weer voor gaan maar een goed gesprek is nodig.
Vanmorgen dus bij het ziekenhuis geweest, komen ze opeens met een verhaal dat vriendlief zn zaad te traag is :s Dat zaad is een jaar geleden al getest en NU komen ze daar mee! Ik ben een beetje pissed dus Verder besproken dat we nog 4 keer IUI moeten doen, als dat niet heeft gewerkt gaan we volgend jaar maart/april aan de IVF beginnen. Totaal geen zin om weer aan de slag te gaan, maar hij snapte onze bezwaren en heeft beloofd dat ze beter naar me gaan luisteren. Hij heeft 1 ronde om zich te bewijzen en anders gaan we naar een ander ziekenhuis. Dat weet ik dan wel.
Hoi ik snap dat het nog een beetje te ver zou gaan. Wanneer je er aan toe zou zijn (maar dat is nu even niet aan de orde, ik heb gelezen dat je nog een ronde zou proberen ), ga je naar het andere ziekenhuis, de verwijzing heb je in eerste instantie van je huisarts al gehad. Die neem je mee of vraag je op. Het andere ziekenhuis laat je documenten ondertekenen waarmee je toestemming geeft dat je dossier naar het andere ziekenhuis wordt gestuurd. Als je belt met het ziekenhuis geef je dat dus aan, verwijzing huisarts en dossier in ziekenhuis x. Succes met je volgende iui poging! nb: bij ons was mede het probeel dat mijn verloofde geen geweldig zaad had en IVF overgeslagen hebben en gelijk icsi (dat is een laboratorium verschil met ivf. traject is voor beide gelijk)