Ik zat op het hb forum te neuzen en vroeg mij af of hier mama's zijn met hb ervaring? Mijn dochter van inmiddels ruim 3 jaar was met 15 maanden zindelijk (aan de hand van het boek zindelijkheid is kinderspel), maakt lange moeilijke zinnen zoals vandaag tegen haar tante: de spoorbomen gaan automatisch open, dat gebeurt dus door een computer automatisch. Kent alle letters sinds ze 2 jaar is (kan ze nog niet allemaal correct uitspreken zoals r, f en g blijven moeilijk in uitspraak) maar heeft weer weinig interesse in het aan elkaar plakken. Kan tellen tot 100 en simpele verhaalsommetjes tot 5 of met behulp van tellen tot 10. Dit schiet mij zo 1,2,3 binnen. Ze maakt ook graag woordspelletjes en of moet vaak lachen om dingen die ikzelf niet zo 1,2,3 hoor voorbeeld, mijn man en ik spreken over dat er ook burgers worden getroffen en ik dat zo zielig vind --> 'mam een burger moet je gewoon opeten, dat is niet zielig hoor' Laat duidelijk zijn dat ik niet denk dat ze hb heeft maar hier vandaag aan begon te twijfelen. Ik weet dat ze dingen snel oppikt en vooral van haar tante die nog op de basisschool zit en het leuk vind om met haar te spelen (klikt erg goed tussen die 2).
Ze is in ieder geval slim voor haar leeftijd. HB is nog niet direct vast te stellen maar wellicht heeft ze wel een ontwikkelingsvoorsprong. Tip; zoek een school die haar in de kleutergroep goed aanbod kan geven.
De dingen die je benoemt over taal en rekenen klinkt voor mij als ongeveer niveau van eind groep 1/begin groep 2. Dus daar is ze zeker een heel stuk verder mee dan het gemiddelde kind. Al gaat de ontwikkeling bij peuters en kleuters ook vaak met sprongen, en de interesse in cijfers en letters kan ook tijdelijk weer verdwijnen. Maar je hebt zeker een slim kind! Ik zou nog niet direct nadenken over hb, maar het op deze leeftijd bij ontwikkelingsvoorsprong houden. Hebben jullie al een basisschool gekozen? Want als ze van februari is zou ze ook nog een oude leerling worden en 2.5 jaar moeten kleuteren. Daar zou ik het wel van begin over hebben hoe ze haar zo lang gaan blijven uitdagen.
Ze zou zo een voorsprong kunnen hebben. Onze zoon loopt ook voor in zijn ontwikkeling, hij is net 4 en is begonnenet lezen, maakt moeilijke puzzels, heeft een grote woordenschat, aparte humor, kletst van smorgens vroeg tot hij naar bed gaat, stelt veel vragen wil ook alles weten. Zoek een goede peuterspeelzaal en kijk of ze hier ook mee om kunnen gaan. Die van ons duidelijk niet, hij ging ook gek doen in de kring, hij begon zich echt te vervelen. Ondanks ze zagen dat hij voorliep (zag al vroeg oorzaak/gevolg) deden ze hier niks aan. We hebben een basisschool gekozen die ook echt werk hebben voor voorlopers en niet alleen werken in de gang. Hier zagen ze ook al dat hij voorloopt (zit nu iets meer dan een maand op school) de school loopt tegen problemen aan betreft regels. Wil het allemaal op een net andere manier en dat gaat niet. Ze vertelde dat ze een of andere test gingen invullen voor zich zelf en krijgt werkjes van groep 2 aangeboden. Ben benieuwd hoe dat gaat.ben heel blij dat de school zo snel er al boven op zit om hem goed te begeleiding.
Hier was de oudste ook zo een snelle, ook op die leeftijd al. HB zou kunnen, maar hij is niet getest, omdat we hier nog geen noodzaak voor hebben. Cognitief gaat hij op school ook als een sneltrein verder, maar sociaal en emotioneel volgen niet in dat snelle tempo mee. Dit is niet handig op school en vraagt nu om een individueel maatwerk traject. Mijn ervaring is dat het nu op het moment ook veel nadelen heeft met dat slim zijn.
Tja het is lastig om daar nu wat over te zeggen. Hier een HB dochter en die pikte ook snel dingen op, maar was totaal niet bezig met schoolse dingen. Ze heeft zichzelf wel lezen geleerd, maar deed er verder vrij weinig mee. Haar interesses liggen meer op andere gebieden. Ik heb haar daarom ook bewust thuis weinig schoolse zaken aangeboden, omdat de voorsprong er toch al was. Haar uitdaging haalt ze thuis wel uit andere zaken, sporten, uitjes, koken/bakken enz. Zoon is ook slim (misschien ook wel hb) en ook van februari. Voor hem was het juist goed om lang te kleuteren, met name voor het sociale deel.
Voorlijk of hb is nogal een verschil, en ze is pas 3 mijn jongste is best slim, iq rond 124 en hij loopt ook voor op school. Mijn oudsts is hb (helaas nu, is niet makkelijk) en is in groep 4 doorgetoetst en bleek met alles op eind groep 8 niveau te zitten. Met tegenzin overwegen we om hem na groep 6 naar een middelbare school te sturen (in speciale klas) In het dagelijks leven merken wij vooral dat hij enorm snel verbanden legt bijv. Maar hij liep niet heel snel ofzo en praatte vrij laat, al was het wel gelijk in volzinnen. Ik zou nog even afwachten, is nog weinig van te zeggen!
Hier een mannetje van net 3 jaar, hij kan heel het alfabet opnoemen willekeurig door elkaar al vanaf 18 maanden Tellen doet hij ook tot 20. Hij kent ook heel veel kleuren en vormen. Hij kan ook alle lichaams delen aanwijzen dus elleboog enkels schouderbladen ect.. Verschil van laag hoog tussen klein groot ect. Hij weet echt heel veel!! maar zijn spraak is wat minder! Daar heeft hij logopedie voor. Of hij nou zo slim Is? Geen idee haha!
Bedankt dames, we zullen het wel zien op dit moment vind ze gelukkig nog genoeg uitdaging. Ze is opeens out of the blue begonnen met lezen! Super trotse mama hier !