Ik was 10 kilo aangekomen, (totaal 72 kilo op het eind van de zwangerschap) en Thirza was 4330 gram... Maar, uit het artikel lees ik dat eetpatroon en bewegingspatroon van de moeder er erg toe doen, en volgens mij is Thirza in de laatste maand veel gegroeid, ze zat ook echt goed in d;'r spek namelijk. Ik heb die laatste maand namelijk door BI bijna niks meer kunnen doen, (1 loopje op en neer naar het winkelcentrum was wel de max van wat lukte), en tja, uit verveling ben ik toen wel wat meer gaan snoepen. Dus enig logisch verband lijkt mij er wel
Kan, hoeft niet. Kennisje van mij heeft een zoon die dik 8 pond was bij de geboorte, maar kreeg kort geleden een voldragen en gezonde dochter van nog geen 5 pond... (Aan die hoop houd ik me ook vast, haha. Alhoewel een kleine 5 pond wel weer erg overdreven is. Kilootje zwaarder mag ook nog wel )
Jammer dat ze niet uitleggen hoe dat komt en er ter preventie geen voorlichting gegeven wordt!. Tijdens de zwangerschap wordt alles aangelegd en ontwikkeld... armpjes beentjes maar ook de spijsvertering. Wat de moeder eet, zijn de bouw en brandstoffen voor het kindje. Dus hoe gezonder hoe beter. Want die aan leg (heet metabole programering) heeft invloed op het functioneren in het latere leven. (het zou dus kunnen dat het kind aanleg krijgt tot overgewicht door wat er tijdens de zwangerschap gegeten wordt. )Met name gaat het bij de meeste zwangere in de laatste drie maanden met zoetigheid mis. Waarom, omdat in die drie maanden de hersenen ontwikkelen, daarvoor is glucose nodig en vetzuren met name DHA uit omega 3. De glucose haal je uit fruit.... maar chocola is natuurlijk veel lekkerder. Door te veel suiker krijgt het kind ook te maken met een ongezonde schommeling in de bloedsuikerspiegel. Bij een te kort aan DHA wordt de voorraad van de moeder verbruikt (het kind parasiteert) De moeder verliest 3 tot 5% van haar hersencapaciteit (wat met met een grap zwangerschapsdementie heet, maar wel een feit is.)
ik heb van mezelf te veel overgewicht. Tijdens zwangerschap eerst ruim 10 kilo afgevallen, daarna 18 kilo aangekomen. Iedereen dacht dat wij een groot kindje zouden krijgen, maar ze was 3230 gram!! en ik was ook nog 9 dagen overtijd!