Hoi, Mijn dochtertje van 10 weken slaapt overdag bijna niet! Zit er zelf even helemaal doorheen, want ze is vandaag al úren achtereen wakker, verschrikkelijk moe, maar doet alleen hazenslaapjes van max. 15 minuten.. Dit is sinds een week of 2, maar wordt steeds erger. Ze is gisteravond om 21.00 eindelijk in slaap gevallen (nadat ze al wakker was sinds 11.00, met dus wat korte slaapjes), kwam vannacht om 3.00 voor een voeding, daarna weer geslapen tot 9.00. Weer een voeding, om 10.00 weer wakker voor een voeding, en om 11.00 nog een keer. En sinds 11 uur vanmorgen heeft ze dus nog niet weer geslapen, is steeds klaarwakker, maar wil ook heel vaak aan de borst, en valt vervolgens na een minuut of 10 weer in slaap. Zodra ik haar in haar kinderwagen/wieg/ledikant leg wordt ze wakker, maar ook als ze bij me blijft liggen is ze na hooguit 15 minuten weer wakker, begint te huilen, en het enige wat ze wil is de borst. Alles al geprobeerd, schone luier, boertje, fopspeen. Ze heeft geen krampjes (althans, ze trekt niet met d'r beentjes).. Weet niet meer wat te doen, ben nu zelfs jankend naar een vriendin gegaan, en vriendlief is thuis met de kleine. Ze krijgt 1x per dag een fles kv, dus hij redt zich hopelijk even. Iemand ideeën of tips? Strak schema aanhouden met eet/slaaptijden lijkt me moeilijk, omdat ik voed op verzoek. Liefs!
's nachts en 's ochtends slaapt ze er wel uren op, maar idd misschien overdag niet genoeg ofzo? Geen idee..
anders eens proberen om haar s`middags een fles te geven, als je er achter staat natuurlijk. heeft ze verder geen problemen met drinken niet onrustig ofzo
Ja, 's middags een fles is idd een idee ja, we doen meestal tegen de avond. Gister om 17.00, een fles van 160cc, maar toen sliep ze helaas nog niet. Ze drinkt verder heel goed, maar laat de laatste dagen wel vaak tussendoor los. Is verder niet onrustig ofzo, en hapt ook direct weer aan. Voor zover ik kon zien heeft ze geen spruw, geen witte puntjes ofzo.
Je voeding bevat echt wel genoeg voedingstoffen hoor!! Je daar absoluut niet druk om maken. Kv geven zou ik persoonlijk niet doen, dat lost het niet op en je productie hobbelt alleen maar achteruit. Misschien wil ze wel graag bij je zijn? Misschien kun je een draagdoek overwegen, dan heb je je handen nog een beetje vrij. Overigens is het heel herkenbaar voor mij, hier bleek het door allergieen te komen. Ze was op een gegeven moment alleen stil aan de borst. 's Nachts sliep ze wel goed, overdag soms hazeslaapjes. Vanaf 's middags tot 's avonds 22u drama. Hier geprobeerd om 's morgens te kolven en haar dit s avonds nog even te geven, maar dat werkte hier ook niet.
Heel herkenbaar jouw verhaal! Mijn dochterje was vanaf het begin eigenlijk een hele slechte slaper overdag, had ook te maken met het kisssyndroom e.d. Daarna ging het iets beter en toen ze een sprongetje had rond de 8 weken leek deze wel 4 weken te duren tot het sprongetje van week 12. Het niet slapen kwam toen in een dramatisch dieptepunt. Uren wakker, maar wel doodmoe zijn. Ook ik was doodmoe omdat met die korte slaapjes je ook niet toe komt aan jezelf of even overdag een uurtje bij kan pitten. Toevallig waren afgelopen week hier ook 2 topics over. 1 daarvan staat op pag. 2. Ik adviseerde een vaste volgorde en regelmaat aan te houden en zij vroeg mij hoe ik dat heb gedaan (ik geef trouwens ook BV) en daar heb ik dit geschreven: Mijn ervaring is ook niet dat wanneer een kindje moe is het wel gaat slapen (zoals mijn omgeving ook altijd zei, Je hebt gewoon een lekker wakker kindje joh! Ja maar 1 met wallen...) Hoe ik het heb aangepakt? Van binnen heel erg overtuigt zijn dat ik dit ging aanpakken en oplossen. Na een nacht goed slapen, meteen gaan voeden en even spelen/knuffelen, bij het verschonen echt letterlijk vertellen wat we nu precies gingen doen straks (jaja ik was wanhopig) en daarna alleen spelen in de box (zoals de ria Blom methode) Een kindje vanaf 12 weken kan maximaal 1.5 wakker zijn (er kan niet goed gezegd worden hoeveel slaap elk kindje nodig heeft, 1 heeft steeds voldoende aan een 1 tot 1.5 uur per slaapje overdag en de ander aan 2uur, maar er kan wel vrij goed gezegd worden hoelang een kindje wakker kan zijn per keer). Mijn dochter trok rond 12 weken 1.5 uur nog niet maar zo'n 75 minuten. Ik ben dus niet alleen op haar signalen gaan letten maar ook gewoon heel erg op de klok. Liever dat ze iets voor de signalen naar bed gaan, dan te laat namelijk. Wanneer ik dacht dat het tijd was om weer naar bed te gaan haalde ik haar uit de box en hield haar rechtop tegen me aan (om weer tot rust te komen) en liep dan eerst voor naar het raam waar we even de boom bekeken enz en gedag zeiden. En daarna naar het raam aan de andere kant waar we de boot gedag zeiden. Dit hoef jij natuurlijk niet zo te doen, maar ik had me bedacht dat ik gewoon elke keer precies hetzelfde ging doen. Dan naar haar kamertje, rolgordijntje dicht en dan zong ik slaapliedje. Deed haar in haar puckababy en gaf met haar knuffel eerst mij een kus, dan haar en dan ik haar. Vertelde dat ze ging slapen en muziekpopje 1 keer aan terwijl ik wegging. Wonder boven wonder werkte dit de eerste keer. Na dit slaapje weer precies hetzelfde gedaan. En natuurlijk deed ze niet meteen alle slaapjes keurig. Wel heb ik haar de tijd gegeven om ook even te jengelen in bed, zonder dat ik er dan meteen naast stond. Ging het over in echt huilen dan herhaalde ik het laatste stukje; Even tegen mij aan, weer hetzelfde slaapliedje en ritueeltje en opnieuw proberen. Na een paar dagen zat het er aardig in en nu hoef ik me helemaal niet zo strikt meer te houden aan de volgorde. Hoewel het stom klinkt kan het misschien wel helpen om elke keer te benoemen wat je het komende uur van plan bent en daarr van binnen van overtuigt te zijn (heb je het zelf ook weer op een rijtje) en hielp het ook om haar echt niet te lang op te houden omdat ze gewoon slaap in te halen had. Dus je kindje kan wel anders doen, maar jij laat je niet van de wijs brengen en blijft hetzelfde doen. Het andere topic staat op pag. 3 baby in slaap... hoe? en daar is ook uitgebreid gereageerd, dus misschien heb je er wat aan. Er ontstond daar alleen wel een discussie. Zo zegt de 1 dat je je kindje nooit mag laten huilen en vindt de ander (waardonder ik) dat het misschien een keer de moeite waard is om iets te doorbreken omdat dat bij mij goed heeft geholpen en het steeds maar bij me dragen en wiegen averechts begon te werken. Dan heb ik het trouwens niet over een half uur overstuur laten brullen hoor. Iig mij heeft het geholpen en mijn meisje slaapt nu wel overdag zo'n 3 keer varierend van 45 min. tot 2.5 uur per keer. Misschien dat je dus nog wat nuttige tips haalt uit die andere topics! Onthoud het gaat iig een keer weer beter, dat hield ik me altijd maar voor.
Hier ook een dame wiens hobby het niet is om overdag te slapen (nu heeft zij het ook niet zo nodig dus niet echt drama) zelfs 2 maanden gewoon niet. Maar 's nachts slaapt ze altijd al geweldig. En ik had melk genoeg voor een drieling dus ga het aub niet daar zoeken, te weinig voedingsstoffen kan niet (tenzij je zelf zwaar ondervoed bent) te weinig melk is op te lossen door vaker aanleggen en toe te geven aan de regeldagen om je productie op te krikken,niet door kv bij te geven inderdaad. Maar als ze 's nachts zo goed slaapt zal het wel meevallen. Niet ieder kind heeft evenveel slaap nodig, hier een wakkere die zich ging liggen vervelen en dan ging mopperen. Maar ze opeens rond 6 maanden wel overdag een uurtje slapen, had ze 2 maanden niet gedaan, maar veel meer is het nooit geworden.
@ leonizzie: wat deed je als ze dan toch weigerde te slapen? Het na de volgende voeding gewoon weer opnieuw proberen? En op die manier ging ze het vanzelf steeds beter "begrijpen"? Hier gebeurt het zo vaak dat mijn zoontje moe lijkt, maar eenmaal in bed echt niet gaat slapen. Dat brengt dan direct het ritme weer in de war voor mijn gevoel waardoor ik er nu dus ook niet echt 1 heb met hem.
Hier ben ik ook wel heel benieuwd naar, mijn dochtertje heeft dit precies zo... Ik weet dan ook niet zo goed hoe ik het ritme weer op moet pakken. Daarnaast wisselt het heel erg met haar laten slapen. Soms doet ze direct haar ogen dicht en slaapt meteen in, maar veel vaker moet ze eerst 'iets' weghuilen voordat ze wil gaan slapen. Dit heeft ze dan ook als ze in mijn armen ligt, dan valt ze ook met veel protest in slaap. Ik heb dan ook het idee dat ze gewoon eventjes moet huilen omdat ze prikkels moet verwerken. Herkennen jullie dit?
Ja herken ik. Julian huilt zich bijna altijd in slaap overdag. Protesteert altijd even. Met speen niet. Maar als hij die eruit heeft geplopt wil hij die wel weer en huilt erom. Maar hij is echt wel moe. Ik houd een schema aan: Uit bed Even spelen Eten Spelen Slapen. Vanaf dat hij wakker is tot hij weer gaat slapen zit ongeveer 2 uur tussen ( soms 1,5 uur) Oja, en ik knuffel natuurlijk ook met hem,
Schema klinkt bekend, zeker inclusief knuffels . Maar vind jij het niet vervelend dat je kindje eventjes 'moet' huilen? Ik blijf het vervelend vinden en ben bang dat het aan mij ligt en dat ik haar te vroeg of te laat op bed leg. Soms heeft ze namelijk wel 20 minuten tot een half uur nodig om in te slapen. M.a.w. kan ik dit voorkomen?
Hier zit er wel verschil in het huilen. Het huilen om in slaap te vallen is meer jengelen. Met steeds tussenpozen. Als het echt brullen is, ga ik er even heen. Meestal moet ik haar er hier uithalen en proberen we het wat later weer. Hier is ze een aantal maanden steeds max. 1,5u wakker geweest tussendoor. Wel sliep ze erg wisselend, meestal maar kort. De laatste tijd gaat het meestal goed. Ze is nu 2 uur wakker tussendoor, en slaapt zo'n 4u verdeeld over 2/3 slaapjes (laatste vaak maar even net voor het eten).
Yukl, wat jij beschrijft was ik ook bang voor, dat het meteen al niet zou lukken en wat doe ik dan? Ik had me voorgenomen dat ik haar een kwartier desnoods zou laten huilen. Gewoon omdat ik echt iets wilde doorbreken en voor mijn gevoel alles al had geprobeerd met troosten enz wat dus ook niet werkte. Om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken koos ik er ook voor om het te doen na een goede nacht (dit hield voor haar in 1 keer wakker worden voor een voeding en dan weer rond 7 uur wakker worden) Op die manier wist ik dat ze iig genoeg uitgerust was om een volledige voeding tot zich te nemen. Want door het zo moe zijn viel ze overdag heel vaak in slaap aan de borst en werd ik ook onzeker wanneer ze dan in bed lag of ze misschien huilde doordat ze gewoon trek had. Misschien heb je ook gewoon net dat beetje geluk nodig dat je kind dan ook "toevallig" die keer een beetje meewerkt. En ik denk dat het echt helpt dat je overtuigt bent van wat je gaat doen en dit ook zelfs benoemt, We gaan nu dit en daarna dat en dan zo.... Omdat mijn kindje al zo lang slecht sliep en echt wel moe was zorgde ik er voor dat ik haar op tijd naar bed deed. Mijn ervaring is dat het beter werkt wanneer je je kindje desnoods iets te vroeg op bed doet dan te laat. Rond 12 weken kunnen ze max 1.5 uur op zijn, maar ik hield 75 minuten aan (en kijk natuurlijk naar je kindje begint het eerder te gapen dan reageer je dan) ze gaapte toen nog niet en ik ben toen begonnen met haar uit de box te halen enz. Wonder boven wonder jengelde ze toen 3 minuten en sliep ze! Hierdoor kon ik toen ze wakker werd het meteen weer zo oppakken. Maar ze heeft natuurlijk ook wel eens gedaan dat ze veel langer huilde. Doet ze dat nu dan ga ik er (afhankelijk hoe ze huilt) na 5 minuten heen en herhaal ik het laatste stukje, van even optillen en wanneer ze echt is gekalmeerd weer slaapliedje enz. Nu doe ik dat 3 keer en anders haal ik haar gewoon uit bed en proberen we het later opnieuw. Maar dat doe ik nu pas omdat het slapen goed gaat en ze nu ook ouder wordt dus de behoefte aan slaap kan veranderen. Je kan er ook voor kiezen omdat een uurlang zo te proberen, maar doe dat wat je je hebt voorgenomen. En wat ik wel heb gedaan (en ik hoop niet dat nu mensen met artikelen gaan smijten over de grote schade die je ze aandoet want ik heb daar gewoon een keer bewust voor gekozen). is dat ik haar wel een keer heb laten huilen (besloten max een half uur en gelukkig maakte ze die niet vol). Ik heb toen ook heel goed geluisterd naar het huilen. Zo ben ik gaan herkennen hoe het huiltje klinkt voordat ze in slaap valt, en zo weet je dus ook voor de toekomst dat je dan niet naar haar/hem toe moet. Maar ook het huiltje voor honger en dat klopt echt met dat Dunstan baby language. Zit er een N-klank in en klinkt het als Neh, dan is dat voor mijn dochtertje ook echt honger. Hoor ik dat huiltje als ze op bed ligt dan ga ik nog even voeden. Nadat ik dat had gedaan, had ze bij het volgende slaapje helemaal niet de behoefte om echt te gaan huilen. Ik vind het trouwens ook vervelend dat ze dus een inslaaphuiltje nodig heeft ('s avonds trouwens niet) omdat het me toch heel lang onzeker maakte, maar omdat ik door haar een keer te laten huilen wel wist hoe het klonk wordt het makkelijker. Tegenwoordig heeft ze hem niet altijd meer nodig trouwens. op dagen dat ik me onzekerder voelde hielp het als ze begon te jengelen ik mezelf een taak gaf. Niet eerder erheen voordat de vaatwasser leeg was, of voordat mijn koffie op was. Tegen de tijd dat dat gebeurd was was ze stil of hoorde ik dat ze bijna sliep. Soms gebeurd het ook dat ze gaat liggen kletsen eerst in bed. Dat maakt me dan ook weer onzeker; Oh jee is ze niet moe? ligtz e daar gezellig te kletsen laat ik haar alleen". Maar ik ga er niet heen want dat maakt het wel weer onduidelijk voor haar. Na 5 minuten kletsen blijkt ze dan ook ineens stil of hoor ik nog wat gejengel en is ze stil.... en nogmaals dit is mijn manier iedereen moet dat zelf beslissen. Maar ik dacht dat 1 keer misschien langer huilen met de hoop dat het daarna misschien niet meer zo nodig was, opwoog tegen het feit dat ze anders elke keer met slapen gaan veel moest huilen, troosten, weer huilen enz enz en dan oververmoeid zijn.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg Leonizzie! Ik ben vandaag begonnen om het patroon proberen te doorbreken. Ik wil toch proberen wat meer regelmaat te creeeren in de hoop dat dat hem helpt. Hij is bijv. regelmatig tussen 2 voedingen in constant wakker en dat lijkt me niet normaal. Vanochtend ging het redelijk, al heeft ie wel onrustig geslapen. Na 1,5 uur begon hij toch te huilen en ik kreeg hem ook niet rustig dus toen heb ik hem er uit gehaald. Dat was wel een uur voor de volgende voeding, maar zodra hij wakker is, wil ie ook direct eten. Dus toch maar gedaan met als gevolg dat ie zijn fles niet leeg dronk (bij lange na niet zelfs). Een uur later nog een keer geprobeerd en toen heeft ie de rest op gedronken. Daarna weer op bed gelegd, waar hij nu in ligt, maar hij wil de slaap nog niet echt vatten. Dan sluit ie zijn ogen weer even en lijkt ie te slapen, om vervolgens toch weer zijn ogen te openen. Maar goed, hij huilt niet Dus ik laat hem lekker liggen. Hopelijk valt ie straks alsnog in slaap.
Ik herken je probleem. Noor wilde tot 8/9 maanden ook niet slapen overdag. Die hazeslaapjes van 15 min. klinken me bekend in de oren. Wat ik zelf er lastig vond was om te accepteren dat mijn dochter geen slaapjes deed. Zo hoort het toch overdag? Het heeft even geduurd om daar voor mijzelf die knop om te zetten. Wat betreft het strakke schema. Ik vind het belangrijker dat er rond de voeding een regelmaat is, dan de tijden die er aan vast zitten. Wat Bossi ook al aangaf. Dus de duidelijkheid van het spelen, eten, spelen en dan naar bed. uiteindelijk heb ik het 6 maanden vol gehouden om haar standaard 's ochtends en 's middags op bed te leggen. Na een kwartier was het op, want op een gegeven moment ging ze zo huilen dat ze er van moest kokhalzen. (Dat bleef ik dan voor he, even voor de duidelijkheid) En op een gegeven moment ging ze slapen. Zomaar ineens. Eerst 1 slaapje, toen 2. Op de tijden dat ik haar altijd op bed deed.
TS, herkenbare situatie. Zou het kunnen dat je in een vicieuze cirkel bent gekomen waarin de kleine te moe is om goed te drinken en vervolgens te hongerig is om goed te slapen. Dat gevoel had ik tenminste bij onze baby. Hij wil steeds drinken maar valt dan weer in slaap aan de borst. Wat wel lijkt te helpen, hier althans, is om dit te doorbreken dmv een flesje (hier wel afkolfde melk). Dit kost onze jongen minder energie om te drinken waardoor hij wat meer binnen krijgt en kan gaan slapen. Om vervolgens weer genoeg energie te hebben om goed te eten. En inderdaad hebben sommige baby´s het even nodig om wat te jengelen voor het slapen gaan. Ook lijkt het bij ons jochie niet zo goed te werken wanneer hij te vaak achter elkaar te drinken krijgt omdat hij daar vervolgens weer klachten van krijgt (krampjes, opgeven) waardoor hij steeds wakker wordt, probeer er 3 uur tussen te laten zitten, maar als hij echt huilt van dehonger krijgt hij natuurlijk wel eerder.
of in plaats van flesje geef je kortere tijd de borst en een klein flesje na. Oja en borstvoeding is altijd voedzaam. Dat dat niet zou zijn is zo acherhaald. Dus daar moet je echt niet aan twijfelen.
Wij hebben in die periode ook een heel strak schema van volgorde van gebeurtenissen gedaan bij mijn zoontje. Hij had altijd wel moeite met in slaap vallen. Hier was het: - wakker worden; - verschonen; - drinken (of niet); - na 1,5 uur naar bed. Ik kon de klok erop gelijk zetten dat hij na 1,5uur moe was (rond 4-5 maanden). Ik legde hem dan op bed, zette het muziekje aan, streelde over zijn haartjes en liep weg. Als ie begon te huilen kwam ik terug, gaf hem zijn speen, deed het muziekje weer aan enz. Na 2-3x terugkomen sliep hij. De truc hier was om hem altijd na 1,5uur op bed te doen en niet te wachten totdat hij zichtbaar moe is e.d. Op die manier was hij nog rustig, maar wel moe genoeg om te gaan slapen.
@ adi: nu ik er bij stil sta, bedenk ik me dat het inderdaad beter is om ze voordat ze echt moe zijn op bed te leggen. Als ik mijn jongste er iets te vroeg in leg, is ie veel rustiger. Dan duurt het weliswaar langer voordat ie gaat slapen, maar hij huilt dan wel veel minder. Wanneer ik hem echt moe op bed leg, gaat ie standaard huilen in bed. Soms krijg ik hem rustig, maar soms ook niet. Dan is ie compleet overstuur en haal ik hem er dus weer uit. Hm, dit is echt een verhelderend topic voor mij