Zindelijk - hoe vaak plassen - beloning?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door TessNL, 7 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TessNL

TessNL Actief lid

17 sep 2008
    312
    0
    16
    Groningen
    Wie is er allemaal bezig met het zindelijk maken van hun kindje?
    En hoe oud zijn ze?

Mijn dochtertje is nu 19 maanden. Ze plast af en toe op de grote mensen wc. Ik heb er de energie ff niet voor om het hele dagen te doen dus ze heeft de meeste tijd gewoon nog een luier aan. Zodra ze in d'r blote billen loopt geeft ze het meestal aan dat ze moet plassen, zodra ze ene luier om heeft zegt ze niks meer.
    Als ik d'r luier verschoon gaan we meestal eerst even op de grote mensen wc plassen (met een wc verkleiner). Iedere keer doet ze heel netjes een plasje en laat ze scheetjes!
    Normaal krijgt ze dan altijd een snoepje (half kokindje). Maar volgens mij raakt ze iets te over gestimuleerd.. Ze heeft in ongeveer 40 minuten 7 keer op de grote mensen wc geplast en blijft zeuren om een lollie.

Ik heb nu een A-4tje gemaakt met daarop hokjes. Iedere keer als ze heeft geplast krijgt ze een sticker en als ze 5 stickers heeft krijgt ze een lollie.. En (helemaal tegen mijn snoep of koekjes in de ochtend in) heeft ze er dus nu al 1 verdiend..

Hoe vaak plast jullie kindje ongeveer? Want mevrouwtje hier doet iedere 10 minuten wel een redelijk grote plas!

En dit part-time zindelijk maken.. Wie heeft dat nog meer gedaan? Als ik straks bevallen ben en weer wat beter te been ben wil ik er echt voor gaan (mits mevrouwtje het dan ook nog leuk vind!)

Liefs

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als ze er nu voor gaat, zou ik dat nu doen en niet laten zitten. Aansluiten bij je kindje is erg belangrijk.
    Alhoewel ik denk dat ze nu eerder gemotiveerd is voor de snoepjes, dan voor droogblijven.
    Snoep zou ik dus achterwege laten, (bij dingen die normaal zijn, moet je nooit gaan stimuleren met snoep!), en uitleggen dat ze een heel grote meid is als ze droog kan blijven en kan zeggen als ze zelf op de wc moet.
    In principe zou ze langere tijd achter elkaar droog moeten kunnen blijven (niet op de wc dus), als ze zindelijk kan worden. Kan ze dit nog niet, dan is ze fysiek er misschien nog niet aan toe, (maar ik lees in je post dat ze zonder luier wel langere tijd achter elkaar niet-plast?).

Je kunt wel afspreken dat als ze straks echt voor langere tijd achter elkaar droog is en zelf naar de wc gaat, dat ze dan een kadootje uit mag zoeken in de winkel, (maak daarvoor een kalender, waarop je voor elke gehaalde dag een stickertje kunt plakken ofzo, en spreek een termijn af, (bijvoorbeeld een hele week achter elkaar=kadootje uitzoeken).

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

O, wacht, zie nu dat je 37 weken bent. Dan is zindelijkheidstraining idd niet zo'n handige ;) Nog ff wachten dus idd :)

4. mroos

mroos Niet meer actief

Ik snap je wel, maar vind toch dat je dit niet zo stellig kunt zeggen. In het ideale geval kun je beter met een kadootje stimuleren dan met een snoepje, maar het is niet verschrikkelijk als je het wel een keertje doet, als het maar eerder uitzondering dan regelmaat is.

Ik lees regelmatig je posts en lees dus ook de opvoedkundig verantwoorde antwoorden, en kan me hier ook wel in vinden, maar gelukkig is er geen enkele moeder nonstop opvoedkundig verantwoord bezig. Het is soms ook fijn om te weten dat de good-enough mother(;)) ook echt goed genoeg is.

@TS, je hebt zelf moeite met de snoepbeloning, dus dan zal ik hem afschaffen. Een kalender waar ze voor elke keer een sticker op mag plakken is misschien al een beloning op zich, als je leuke stickers hebt! Een kadootje kopen kan, maar ze is misschien wel erg jong om te begrijpen dat ze dan na een hele lange tijd een kadootje uit mag kiezen.

5. TessNL

TessNL Actief lid

17 sep 2008
    312
    0
    16
    Groningen
    Vandaar dus het "part-time" zindelijk maken!
    Word anders helemaal gek hihi.

Maar op het moment dat ze dus bijv een sticker mag plakken (voor uiteindelijk een lollie, want ze is niet dom;)) wil ze om de 5 minuten.

Vandaar ook de vraag.. Hoe vaak plast jullie kindje?

Deel Deze Pagina