Dames help.... Ik weet niet meer wat ik er mee aan moet.. Mijn dochter van 4,5 jaar plast regelmatig in de broek.. Ze was met 2.5 zindelijk en ging helemaal prima, maar vanaf dat ze op school zit is het helemaal mis, soms gaat het weken goed en dan plast ze weer regelmatig in haar broek.. vandaag het toppunt de juf belde me 2 uur voordat de school uit was dat ik haar maar op moest komen halen want ze had nu 3 keer in de broek geplast... pfff.... nou ik heb echt zitten janken vond het zo zielig voor me dochter... en ze was zelf ook helemaal in tranen dat de juf haar na huis had gestuurd... Ben al meerdere keren bij de huisarts geweest en die zeggen allemaal maar dat het normaal is... Heb al 100.000 stickers geplakt.. 100 cadeaus uitgezocht.. En als ik haar vraag waarom ze het doet ' weet ze het niet' Nou ik weet het ook echt niet meer.. ma vandaag was wel de letterlijk en figuurlijke druppel dat de juf haar gewoon naar huis stuurt....
ahhh wat ontzettend zielig idd en zo lang zindelijk al, nou dat verwacht je niet. heeft ze hiervoor op een crèche of psz gezeten? en hoe ging dat daar? hoe voelt ze zich verder op school?
Ja op kdv ging het ook goed en verder vind ze het super leuk op school, ook snachts is ze gewoon zindelijk.. Ma vraag me wel af of juf hier nu mee helpt door haar na huis te sturen.. kom net van de huisarts af en ze heeft geen blaasontsteking..
Op school wordt van kinderen verwacht dat ze zindelijk zijn. Af en toe een ongelukje is geen drama, maar 3 x per dag verschonen is natuurlijk geen doen voor de juf. Je kunt voorstellen om haar zelf eventueel te komen verschonen of om haar halve dagen te laten gaan. In het weekend is er nooit een probleem? Op school is er natuurlijk veel afleiding en dan kunnen kinderen het gemakkelijk vergeten. Misschien kan de juf haar om de 1,5 uur even sturen?
Mijn zoontje heeft soms ook van die periodes dat hij vaak in de broek plast. (laatst 4 op een middag) Het blijkt dat hij veel prikkels van buiten af krijgt en daar door de prikkels van binnen niet door krijgt. Op school heb ik een ongelukjes tas hangen van hem en hij kan zichzelf omkleden. En ik zorg dat hij een makkelijke broek aan heeft, ik heb joggingbroeken voor als hij een ongelukje heeft. De juf stuurt hem ook op een tijdstip naar de wc en soms gaar hij zelf ook nog. Hier werken ze met wc-kettingen en soms is hij net te laat.
Onze zoon heeft in groep 1 ook wel een aantal keer n zijn broek geplast. Hij vergat denk ik gewoon om naar de wc te gaan. Ik vind drie keer op een dag wel erg veel. Ik snap best dat de juf dan een soort signaal wil afgeven. Ik heb geen echte tip voor je. Hooguit misschien zorgen dat je inderdaad verschoning meegeeft waarmee ze zich zelf makkelijk kan omkleden, zoals Chocolat zegt. En daarnaast met de juf afspreken dat ze jouw dochter voorlopig even op vaste momenten naar de wc stuurt.
Gaat jouw dochter ook naar de bso? Maakt ze lange dagen? Vergis je niet in de overgang van KDV naar school. De verwachtingen zijn een stuk hoger. Tempo ligt hoger. Er wordt een groter beroep gedaan op haar zelfstandigheid. Etc Een fulltime week naar school + evt opvang voor en of na school is bijna een fulltime job! En dat voor een 4 jarige! Ik ben zelf juf en ik weet niet of bovenstaande bij jouw van toepassing is maar ik zou adviseren om halve dagen te gaan draaien en dat rustig uitbouwen. Of 4 dagen ipv 5. Stapje terug en vanuit (een veilig gevoel) daar weer verder kijken. Succes, in ieder geval.
Dank jullie wel dames. Ze gaat niet naar de BSO en ik heb standaard schoon spul in haar tas zitten (wat er vanmiddag overigens nog netjes in zat) 3keer is ook veel maar wat als ze er nu niks aan kan doen.. ik geloof gewoon niet dat ze het expres doet want ze baalt er zelf ook ongelovelijk van.. vind het voor haar zelf ook echt het ergste.. heb morgenmiddag een gesprekje met de juf gepland. Snap echt wel dat ze haar niet iedere keer kan helpen maar om haar nu naar huis te sturen... dat voelt zo als een straf..
Wat rot voor je meisje. Kan het met spanning te maken hebben? Kan je met de juf afspreken dat ze haar op vaste tijden naar de wc stuurt? Heb je de juf ook op de hoogte gebracht van de schone kleding in de tas? Je dochter kan dit zelf aan en uit doen? Dat is bij ons op school wel een vereiste. Ik had haar ook niet naar huis gestuurd als juf zijnde maar je wel op de hoogte gebracht en gelijk een gesprek met je gepland hoe dit aan te pakken, want voor een juf/klas is deze situatie ook niet wenselijk.
Wat sneu voor je dochter. Ongelukjes komen indd nog voor op die leeftijd, in de klas bij m'n oudste ook nog regelmatig een kindje (groep 2: dus 5-6 jaar) maar 3x op een dag is dan wel veel. Hoevaak plast ze normaal ongeveer? plast ze thuis vaak? Blaasontsteking is uitgesloten zeg je. Soms komt een overactieve blaas voor dan moeten ze vaker plassen en heel plotseling ineens.
Bij mijn dochter is het trouwens een tijd geweest dat ze te druk was (in haar spel/met een werkje) om naar de wc te gaan. Mogelijk speelt dat bij jouw dochter ook?
Hallo Ik vind het erg vervelend voor jullie deze situatie. Als hier geen aanleiding voor gevonden kan worden, is het dan niet misschien dat je dochtertje haar plas ophoud omdat ze druk is met spelen en dan ineens te laat is?
Wat vervelend. Maar haar naar huis sturen doet de juf toch niet als straf? Ze zal geen verschoonkleren meer hebben, geen tijd om nog een keer te verschonen, en waarschijnlijk dacht ze dat je dochtertje niet lekker in haar vel zat en hygienisch gezien kan het best fijn zijn na drie ongelukjes even gewassen te worden ipv alleen schone kleren aan. Ik zou dan op een gegeven moment ook ouders bellen hoor. Ik heb wel eens te maken gehad met poepongelukjes. Dan belde ik ouders meteen om hun kind op te halen. Ik zou iig met de juf bespreken wat zij ziet aan je dochter op school. Heeft ze het naar haar zin, is ze teruggetrokken, speelt ze met andere kinderen, ziet ze soms wat spanning of stress, of neemt ze gewoon de tijd niet om op tijd te gaan plassen. Wat zijn de momenten dat ze in haar broek plast. Tijdens vrijere momenten zoals buitenspelen of gym, of tijdens de werkles, daar zou ik ook naar vragen. En ik zou afspreken dat de juf haar tijdelijk stuurt en later weer zelf laten proberen, en voor de zekerheid minimaal twee setjes schone kleren meegeven.
Nou ze hoeft het niet eens te vragen.. ze werken met van die kettingen.. thuis gebeurd het overigens ook hoor. En dan bedenkt ze vaak smoesjes.. 'ik liep op de trap en daar was geen wc'
En bv echt op de klok naar de wc sturen? Dus op school bv voor het 10 uurje, voor de middagpauze, en in de middag rond 14u ook nog een keer? Misschien kun je dat ook instellen op een horloge ofzo en afspreken met de juf dat als haar horloge piept, ze even gaat plassen.
Mijn dochter was pas laat overdag zindelijk ('s nachts al met twee jaar maar overdag pas met 3,5 jaar). Het ging thuis en op de crèche echt super goed totdat ze naar school ging. Daar toch regelmatig een ongelukje (en terwijl het thuis gewoon goed gaat). Gelukkig blijft het dan wel bij 1 per dag maar soms wel dagen achtereen. De juf maakt er gelukkig niet zo'n enorm probleem van en laat haar eigenlijk altijd (met een beetje hulp) zelf omkleden. Heb dan ook altijd reservegoed in haar rugtasje zitten. Bij mijn dochter gebeurt het om dat ze te snel afgeleid is en soms gewoon te druk bezig is. Wij hebben met de juf de afspraak kunnen maken dat ze haar iets vaker naar het toilet stuurt (zoals na het eten/drinken en voordat ze gaan buitenspelen etc). Eigenlijk gaat dit redelijk goed nu.
Mijn dochter van 5,5 heeft ook heel lang en vaak ongelukjes gehad. Bij haar was er echter wel een verklaring. Ze heeft een overactieve blaas. Ze is tussen haar 3e en 3,5 zindelijk geweest, maar daarna kreeg ze steeds vaker ongelukjes. We zaten toen gemiddeld op 6 natte broeken per dag. Ze had elke keer het gevoel alsof ze heel erg nodig moest plassen en kon dat dan niet meer ophouden. We lopen sinds die tijd ook al bij de kinderarts. Heel veel dingen geprobeerd, maar uiteindelijk nu sinds een jaar aan de medicatie. Sinds we daarmee gestart zijn, gaat het echt stukken beter. Ze gaat wel in een speciaal onderbroekje naar school (vangt iets meer urine op dan een gewone onderbroek), maar ze komt nu in ieder geval de hele dag door zonder zich om te hoeven kleden op school. Toen ze net startte op school had ze namelijk gemiddeld 2 ongelukjes per dag. Geluk was wel dat ze al heel zelfstandig was en zich zelf om kon kleden. De ongelukjes werden steeds minder en nu heeft ze er niet zo veel last van. Maar helemaal droog is ze nog steeds niet. De juf reageert er heel goed op. Op school hebben ze ook een plasketting, maar mijn dochter mag gewoon naar de wc als ze moet. Als ze moet, dan moet ze namelijk ook gelijk en kan ze niet nog wachten op de ketting. 's nachts is ze helemaal zindelijk. We laten haar nog plassen voordat we zelf naar bed gaan, maar ze komt de nacht helemaal droog door. Misschien is het een idee om je door te verwijzen naar de kinderarts voor evt verder onderzoek? Zeker als het thuis ook zo gaat met veel ongelukjes etc.
De juf stuurt haar niet voor straf naar huis, maar helaas moet er soms een grens worden getrokken (tijd, hygiëne, geen kleding).