Hoi meiden, Ik ben morgen 10 weken. Ik heb altijd 58 kg gewogen (1.63m) , veel spieren weinig vet. Ik sportte regelmatig en pittig 4x/wk. Nu ik zwanger ben sport ik ook wel 3x/wk maar minder intensief, ik snoep bijna niet meer dan anders. Alleen ik ben echt al een kledingmaat dikker geworden! De meeste broeken en bloesjes pas ik al niet meer. Ik ben echt dik geworden, terwijl je bm nog maar grootte van een ei is. Ik snap dat ik dikker wordt wegens zwangerschap, geen probleem maar NU AL? Ben er momenteel echt niet gelukkig om, als ik mezelf op een foto terug zie snap ik er niets van dat dit nu al zo erg is. Herkent iemand dit? Kan iemand mee praten? Ga je in dit tempo door met gewichttoename in je zwangerschap of zal dit stabiliseren? Hopelijk kan ik een beetje gerustgesteld worden met hulp van jullie xx Pina
Ik denk dat het ligt aan je toch ineens veranderde ritme in het sporten en alle veranderingen in je lijf. Ik zou me er niet al te druk om maken, het zal heus wel stabiliseren. Ik begon met zo'n 15 weken behoorlijk uit te dijen, en nu valt het ook weer mee. Je hebt vrouwen die worden over het geheel wat dikker, waarschijnlijk hoor jij tot die categorie. Na de zwangerschap is het er zo weer af meis!
'Dikker' worden hoort echt bij een zwangerschap en hoe dit verloopt, verschilt per persoon. Wat jij er aan kunt doen is gewoon gezond blijven eten. Je lichaam maakt al heel snel extra vet aan (borsten maar ook op buik en benen). Dit vet is bedoeld voor als je straks borstvoeding gaat geven en gewoon even helemaal geen tijd meer hebt om te eten. . Vaak komen dikkere vrouwen minder aan omdat zij die vetreserve al hebben. Het kan heel goed zijn dat je je broeken over een paar weken wel weer (even) past. Je darmen zetten zich vaak erg op waardoor je je broeken niet meer dichtkrijgt. Troost je met de volgende twee gedachten: - zwangere vrouwen zijn verschrikkelijk mooi vooral omdat ze ronder worden - het is er na de zwangerschap vaak zo weer af (ik ben 25 kilo aangekomen en was er na 2 weken zwangerschap al 26 (!) kwijt) Dus.. zolang je gezond en voedzaam eet en ook nog bij sport, is er niets wat je kunt doen en niets wat je moet willen doen. Geniet van je nieuwe lijf, het duurt maar kort en het is weer even wat anders . Goeie kans dat je partner het best mooi vindt!
Bedankt voor jullie berichtjes. Hier heb ik echt wat aan, even iemand die me weer rationeel laat denken en je hebt ook gelijk. Mijn vriend vindt mij idd mooi ja Over 2 weken kan ik iedereen vertellen dat ik zwanger ben en dan zal ik het ook minder erg vinden dat mensen zien dat ik dikker (lees; zwanger) ben (geworden). Fijne dag Pina
Ik herken je verhaal volledig! Op mijn heupen zat bij week 8-9 er al een maatje bij. Verder toen nog niet echt een erg buikje of zo. Maar toen.... Voor mijn zwangerschap sportte ik ook 3 keer in de week intensief. Door vroege bekkeninstabiliteit (door bekkenfracturen uit het verleden) heb ik al bij 12 weken (!) het sporten moeten afbouwen. Behalve dat ik het vreselijk vond omdat ik totaal geen energie meer had vlogen de kilo's er toen ook aan. Later stabiliseerde dat gelukkig wel. Ben nu bijna 40 weken en in totaal 8 kilootjes aan gekomen (nu woog ik al wel ietsjes zwaarder dan jij, nl 67 bij 1.62). Voor mijn BI wel goed, maar als het er meer waren geweest had ik daar ook geen problemen mee gehad. Ik heb me in tijden niet zo fantastisch gevoeld! Die dikke zwangere buiken vind ik dan ook prachtig om te zien! Zo iets bijzonders, toch? Straks na de bevalling ga ik lekker de tijd nemen om te herstellen, mijn kindje te voeden en dan komen uiteindelijk de oude broeken heus wel weer es uit de kast. Geniet van je zwangerschap, want het is maar zo'n korte periode in je leven!
hallo pina, ik lees je bericht net,en herken mezelf er helemaal in. zelf ben ik ook 1.63,en heb lang rond de 58/60 kilo gezeten. ik had al erg vroeg het probleem dat ik mijn broeken niet dicht kon,mijn borsten groeiden in rap tempo,en mijn kont en heupen deden vrolijk mee... nu ben ik wat verder zwanger,en merk dat echt alleen mijn buik nog groeit nu,verder valt het wel mee,ik dacht echt dat het gruwelijk uit de hand zou lopen bij mij. sporten doe ik niet,zit met bi te kijken,wel wandel ik veel,en probeer zoveel mogelijk te bewegen en de dagelijkse dingen te doen. in het begin was ik echt te gefocust bezig met mijn eet patroon,alles moest gezond,juiste hoeveelheden van alees,enz enz enz.. nu doe ik net zoals normaal,behalve natuurlijk de dingen die je niet mag tijdens de zwangerschap,roken en drinken deed ik al niet,en koffie drink ik caffeine vrij. ik hoop dat je hier wat aan hebt,en dat het over een tijdje weer enigzins normaal voor je wordt. geniet van je zwangerschap,en veel geluk en succes. liefs petra
Hoi Petra, Zoals jij het beschrijft denk ik er ook over. Denk nu echt dat het bij mij zwaar uit de klouwen gaat lopen, dat ik echt een rond tonnetje wordt. Stilletjes hoop ik dat het stabiel blijft en dat inderdaad alleen je buik gaat groeien. Ik wil eigenljk wel lekker in badpakje/bikini op het strand met mijn mooie buik showen en niet dat ik moddertje vet ben. IK denk dat dit voor sommige mensen echt 'over-kritisch' klinkt, maar ja zo ben ik nu eenmaal! Genieten doe ik wel, vooral vandaag merkte ik me op dat ik werkelijk de hele dag met een onbewuste glimlach op mijn gezicht liep! Had ik mezelf nog niet eerder op betrapt. haha. Ik ben deze week erg moe en heb alleen maandag gesport. Hopelijk met de mooie weer ga ik dat weer wat meer doen straks. Heb alleen twee dagen last van mijn stuit/staartbeen, zowel in zit als soms bij lopen. Hopelijk gaat dat vlug weg. Jij bent al flink op weg met je weekjes. Vind je de tijd hard gaan? Heb je naast je BI nog erge klachten of valt dat mee? x Pina !
de tijd gaat echt waanzinnig snel ja,betrap mezelf dat ik echt meer moet genieten. verder heb ik alleen last van een erge droge huid,smeer hem zelfs in met uiercreme....niet prettig,maar werkt wel. nu ik sinds vorige week ben gestopt met werken merk ik wel dat ik door de dag heen meer energie heb,moet de dingen nog wel leren om ze goed te verdelen op de dag. de pijn is helaas alleen maar erger geworden. zelf ben ik ook erg bezig met mijn figuur,heb ik altijd al gehad hoor. mensen vonden me egoistisch als ik zei dat ik bang was om echt dik te worden tijdens de zwangerschap. mijn kont en heupen zijn wat ronder geworden,en op mijn rug zie je van die leleijke bandjes zitten als ik mijn bh draag,maar goed,tot nu toe ben ik nog heel tevreden. ik weet niet wat jij voor werk doet,maar als je echt te moe bent om te sporten,pak dan lekker je rust. ik was de eerste 3 maanden extreem moe,en darna ging het langzaam aan wat beter. succes ermee,liefs petra
Ik ben ongeveer net zo groot en normaal ook ongeveer jou gewicht. Maar helaas bij Isabella toch 25 kilo aangekomen. Maar 1 troost. Als je gewoon daarna weer normaal eet en fijn gaat sporten kan alles er weer af. Ik ging dus van 85 kilo ( erg he!) naar 67 ( kind en vruchtwater) na de bevalling. Na 1 jaar was ik weer 56 kilo. Moet ik eerlijk zeggen dat ik na 6 maanden 61 kilo ook wel even goed vond. Maar nadat ik weer ben gaan hardlopen werd het dus 56 kilo. Nu ben ik alweer een bolletje en al zeker 9 a 10 kilo aangekomen ( zal dus wel 66 a 68 kilo wegen). Maar ik maak me er nu niet meer druk om. Het gaat er echt wel weer af als je je best doet.
ik wordt altijd een beetje kriegel van dit soort berichten. zwanger zijn is een wonder en zo iets prachtigs om mee te mogen! maken. maar sommige vrouwen zijn zo ontzettend bezig met hun figuurtje en daar het meeste bang voor. zet daar tegen over al die vrouwen die alle moeite van de wereld moeten doen om zwanger te mogen worden of blijven die er alles voor over zouden hebben. en wat is dan een beetje dikker worden als je gezegend bent met en gezonde zwangerschap. als je gewoon normaal eet dan ben je die kilo's na je zwangerschap zo weer kwijt. als overmatig gaan bunkeren en soepen dan wordt het een ander verhaal.
volgens mij is er niks mis mee om met je figuur bezig te zijn,en tevens te mogen genieten van je zwangerschap. ik ken genoeg vrouwen voor wie het niet vanzelf sprekend is om zwanger te zijn,maak het momenteel van heel dichtbij mee. ken tevens ook genoeg vrouwen die zich tijdens de zwangerschap laten verslonzen,en het normale patroon daarna niet meer opgepakt krijgen..... ik wil alleen maar even zeggen,dat niet iedereen hetzelfde is. ja,je wordt dikker,en je figuur veranderd,maar mag ik daar open en bloot over praten,en zeggen dat ik ondanks het wondertje in mijn buik,waar mijn partner en ik bewust voor gekozen hebben,ik er toch moeite mee heb om dik te zijn,of me dik te voelen,dit terwijl ik normaal eet. noem het de hormonen,of de onzekerheid,maar niet iedereen is even sterk!
Oo asjeblieft.. niet zulke berichten.. We zijn het ons er allemaal echt wel van bewust hoor, en volgens mij kun je lezen dat we allen verstandig zijn en niet doorslaan. Daarom heb ik een topic geopend om er je eigen gevoel over kwijt te kunnen. En wat je schrijft schrijven de andere leden ook al. Sorry dat ik zo reageer maar hier wordt ik kriegel van. Pina
Ik kan me ook helemaal vinden in je verhaal/gevoel Pina. Heb altijd fanatiek gesport (niet om dun te zijn, maar omdat ik dat leuk vind) en ben van nature ook een lichtgewicht (49 kg bij 1.64). Inmiddels weeg ik 64 kg en daar schrok ik best van. Toch al veel kilo's in korte tijd, hoeveel gaan het er dan nog worden? Sporten doe ik weinig meer, geen energie. Overigens ben ik er van overtuigd dat die kilos's er ook weer afgaan (met dank aan de ervaringsdeskundigen hier) en anders dan maar niet meer zo slank. PS: het feit dat mensen wensen wat minder aan te komen heeft niets te maken met het wel of niet gelukkig zijn met een zwangerschap!
klopt wat je zegt. ben zelf door het dolle dat ik zwanger ben,en toch moet ik erg wennen dat ik dikker ben geworden. ben er ook van overtuigd dat dit na de bevalling wel weer wat minder zal worden,maar dat zien we dan wel. mijn buik vindt ik wel echt super,steek hem trots vooruit,heb gewoon wat moeite met vetkwabjes die ik eerst niet had,maar schijnbaar mag je dat niet hebben als zwangere vrouw. dit terwijl ik denk dat er nog veel meer onzekere dames zijn met dit probleem,maar niemand durft er echt vooruit te komen,want dat mag dus niet
Maar wij komen er wel voor uit en lekker praten over hoe je je voelt ! jeah.. Wat ik van anderen hoor is bij mensen die iets voller zijn van zichzelf je in de eerste trimester niet zo snel ziet dat zij zwanger zijn. maar bij iets dunnere mensen wordt er al heel snel een vetlaagje aangemaakt/vocht, dus je ziet al snel veel. Met 8 weken had ik een nieuwe broek nodig. Maar dat herkennen jullie denk ik wel.
Joh, ik ben van mezelf niet de dunste (tenminste dat was ik niet voordat ik zwanger werd ... ben lang ziek geweest) en ook ik moest enorm wennen aan mijn veranderde lijf.. vooral die grote borsten.. zo lelijk! Nu mijn buik groot is, vind ik het wel gaan maar ik verlang er naar om straks mijn lijf weer terug te hebben en weer te gaan werken aan het lijf dat ik wil hebben en hoor te hebben (maat 38-40 ipv 44 of zwanger) Alle veranderingen zijn wennen... en dat is toch niet raar?
Haha, dat vind ik nou een voordeel, heb ik eindelijk eens een keer echt borsten! En klagen over je gewicht en welke andere zaken dan ook, daar is dit forum toch voor.
PS: inderdaad, goed gezegd. Aan alle veranderingen moet je wennen. In positieve zin (die mooie buik) maar ook in soms wat mindere zin. Niks mis mee hoor!