Wiegendood

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door riek2, 9 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riek2

riek2 Niet meer actief

Hallo,

Ik ben erg bang om mijn kindje aan wiegendood te verliezen.
    Ik heb daarvoor de volgende vragen, wat is het belangrijkste wat ik kan doen om dit te voorkomen? Ik gebruik een dekentje maar heb hier wel een hoes om heen is dit erg? daaronder heb ik nog een extra lakentje.
    Heel af en toe gebeurd het dat ik snachts zo moe ben dat ik met voeden samen in slaap val dit is 2x gebeurd en dan denk ik 2 tot 3 uur. Kan dit meteen kwaad of merk je de gevolgen dan pas later?
    Is het een probleem om bijv. 's ochtends en 's avonds je kind een half uurtje/ uurtje bij je in bed te hebben om samen te spelen en knuffelen?
    Mijn kindje is nu 1 week oud.

Alvast bedankt voor het beantwoorden.
    Groeten

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Het is niet erg om te knuffelen met kindje in bed, maar zorg ervoor dat je dat niet in de nacht doet, of als je erg moe bent. Als je tijdens het voeden in slaap valt, is dat heel begrijpelijk hoor. Zorg ervoor dat je kindje niet uit bed kan vallen. Je gaat er niet zomaar op liggen, dus als je toch een keer in slaap valt, wordt je wel op tijd wakker. Je kunt ook zitten voeden op een stoel, dan blijf je beter wakker. Je merkt het meteen als er iets is aan je kindje, en niet pas veel later.

Een dekentje mag in een hoes, geen probleem.

Om wiegendood te voorkomen, mag je geen stootranden aan het bedje hebben, geen dekbed, en niet roken bij een baby. Zorg ervoor dat je kind sterke nekspieren krijgt, zodat hij zich goed kan draaien. Je kunt hem daarvoor anders oppakken. Op youtube kun je daar wel een filmpje over vinden. Regelmatig even op de buik leggen, zorgt ook voor training. Blijf er wel altijd bij!! In de box niet altijd een mobiel boven zijn hoofdje, maar doe ook eens iets leuks aan de zijkant, zodat hij gestimuleerd wordt om naar rechts en links te kijken. Op de rug slapen is het veiligste.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina