Hallo meiden, Vandaag keek ik naar mijn buik in de spiegel, en ineens was ie daar weer"de zwangerschapsstreep. Kan me niet herinneren dat ie er bij mijn eerste zwangerschap ook al zo snel was. Maar hoe ontstaat deze streep? Ik weet dat hij reikt tot waar je baarmoeder eindigd. (en ook dat het tot lang naar de bevalling duurt voor ie weer weg is ) maar hoe komt 'ie er?
Linea nigra (Latin for "black line") or línea negra (altered by influence of Spanish negra) refers to the dark vertical line that appears on the abdomen during pregnancy. The brownish streak is usually about a centimeter in width. The line runs vertically along the midline of the abdomen from the pubis to the xiphoid process - the bottom-most part of the rib cage in the center or tip of the sternum. It is caused by pregnancy hormones that increase production of the pigment melanin, also known as hyperpigmentation. Why this process of hyperpigmentation occurs in a straight vertical line is uncertain. Fair-skinned women show this symptom less often than women with darker pigmentation[citation needed]. Before it appears it may be more faintly visible as a línea alba ("white line"). Línea negra tends to appear around the second trimester and may or may not disappear within a few months after birth. Ik kon geen vertaling in het Nederlands vinden.
Door een verhoogde aanmaak van Melanocyten Stimulerend Hormoon (MSH) worden meer pigmentcellen aangemaakt (melanocyten). Hierdoor worden zwangere vrouwen sneller bruin en worden sproeten en pigmentvlekken donkerder. Dit verdwijnt niet altijd na de zwangerschap. Hierdoor ontstaat ook de bekende donkere zwangerschapsstreep op de onderbuik, de linea nigra.
klinkt gek maar ik zag al zo'n licht streepje voor ik zwanger was. ik vind het wel mooi dat je dit van de buitenkant kunt zien. overigens is ie nu al duidelijker.
@ madeliefje: Ik geloof dat je een los berichtje moet maken ipv op dit berichtje te reageren met je vraag En bovendien kan het zijn dat je gewoon ongesteld word nu...of dat je een beetje bloed verliest en zwanger blijkt te zijn...kan niemand van te voren voorspellen behalve een predictor..vandaar de naam van t ding Ontopic: Ik Heb nog steeds geen streep...naja genoeg stepen van de striea van vorige zwangerschappen maar geen ligna negra Weet ook niet waarom ik die zo graag zie verschijnen...bedoel dat ik zwanger ben moge duidelijk zijn...heb al n buik waar je U tegen zegt. Maar toch...
Ik heb ook geen streep, kijk elke dag even of die ergens te bekennen is... maar nee hoor. denk ook niet dat ik nog 1 ga krijgen mijn moeder zei al dat mijn buik dikker moest worden voordat die komt, maar die is al zo dik, dus ik denk dat ik streep-vrij blijf.
Hoi allemaal Bij mijn eerste zwangerschap heb ik hem niet gekregen en denkk dat ik hem deze keer ook niet gaat krijgen aangezien ik al een goeie buik heb.Dus helaas. groetjes maica
Ik heb wel al een streep. Deze is nog erg dun, maar wel duidelijk aanwezig. De streep loopt van mijn schaambot tot 2 vinders onder mijn navel. Ik hoop wel dat deze binnenkort stopt, niet dat ik dalijk een streep tot op mijn voorhoofd heb
Ik heb ook geen streep, maar vind dat eigenlijk helemaal niet erg. Zo fraai vind ik het er niet uitzien...
Ik heb die steep altyd al alleen is die nu wat donkerder en hij loopt bij mij door tot boven me navel
Heb ook een erg lichte huid. Zou het daar aan liggen? Misschien krijgen we hem nog dan als de zon eindelijk eens wil gaan schijnen