vind Rapley methode dood eng! Zoontje 10 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Alizee, 29 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alizee

Alizee Bekend lid

3 feb 2011
    685
    0
    16
    NULL
    NULL
    Beste mama's,

Ik zal een heel lange verhaal erg kort proberen te maken.

Mijn zoontje is 10 maanden. We zijn begonnen met bijvoeding vanaf 6 maanden. Het heeft lang geduurd maar het gaat steeds beter. Fruit gaat heel goed, ik maak het elke dag zelf ( gepureerd) maar het avondmaaltijd is meestal en drama. Ik maak het ook zelf ( groente en af een toe probeer ik een beetje vlees of vis- en dan gepureerd). Hij wil het absoluut niet, ook niet vanuit potjes.

Nu heb ik gemerkt dat hij de groente wel erg interessant vindt als ik het in stukjes geef, ik heb wel eens wat gelezen over Rapley methode. Maar hij stikt zich zoo erg dat ik dat enorm eng vind.

Heeft iemand nog tips voor mij ? Ik wil hem niet forceren, en wel langzaam opbouwen maar het lijkt mij wel de beste manier om hem aan vaste voedsel te laten wennen.

Zijn er nog meet mama's die Rapley eng vinden?

2. AtraVim

AtraVim Bekend lid

22 nov 2011
    706
    0
    0
    Ik vond het aan het begin (met 6 maanden) ook eng, maar mij is verteld dat het kokhals reflex heel normaal is.
    Aan het begin ligt dat nog heel hoog, dus zo gauw ze maar stukje in de mond hebben kokhalzen ze al, maar naarmate je oefent, verschuift dat reflex.

Vaak lijkt hij zich enorm te verslikken dat ie er zowat in stikt naar je gevoel, maar voor kindje zelf kan het wel mee vallen.

Kan er verder heel verhaal van maken, maar mijn mening is om gewoon stukjes te blijven aanbieden.
    En goed naar je kindje kijken.
    Zo kan die van mij zich ook nog wel verslikken, maar kokt een keer en gaat weer verder met eten alsof er niks an de hand is.
    Hij is nu bijna 10 maand, en krijgt alleen nog maar stukjes brood en stukken fruit en groente grof geprakt, of gewoon uit de hand.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#3 Cygnet2, 29 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 feb 2012
    Rapley is een manier van voeding aanbieden die je in principe doet vanaf 6 maanden. Je kindje groeit dan mee in het systeem. Nu is jouw kindje al 10 maanden en die heeft dus geleerd om te eten van een lepeltje en in gepureerde toestand. Het is voor hem dus ook heel moeilijk om de stap naar stukken te maken. Mijn advies zou zijn: laat Rapley los en ga van fijn (gepureerd) langzaam naar grof. Stop met pureren maar ga prakken en maak het steeds een beetje grover. Uiteindelijk zul je uitkomen op stukken. Prima dat een baby aan een stronkje brocolli knabbelt maar op een gegeven moment wil je gewoon dat je kindje hapjes brocollli neemt (gewoon stukjes van een stronkje)... nergens voor nodig dat hij nu nog leert om die stronkjes te happen.

Laat het idee van Rapley idee los en omhels het idee dat je je kindje gaat helpen bij gewoon leren eten. Van fijn naar grof en alles op z'n tijd. Laat hem oefenen met rijstwafeltjes, soepstengels en realiseer je dat stikken en kokken wel twee echt verschillende dingen zijn.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Rapley en doodeng is geen handige combi.
    Maar je kind is al 10 maanden! Die stikt echt niet zomaar hoor.
    Hoe geef je het? Zit hij rechtop aan tafel en leg je eten in vuistgrote stukken voor hem neer, die hij zelf pakt? Dan kan er weinig misgaan. Het klinkt akelig, dat verslikken, maar dankzij de kokhalsreflex is er weinig aan de hand. Als je het echt doodeng vindt, zal een kind van 10 maanden dat wellicht voelen en dan moet je jezelf idd afvragen wat het beste is. Ik denk wel dat een kind van 10 maanden gewoon van een stuk broccoli kan eten, maar misschien moet je het gewoon even de tijd geven.

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Als je het zelf doodeng vindt dan moet je het niet doen. Jouw stress gaat over op je kindje en voor je het weet is eten een stressvolle betekenis.
    Ik zou het loslaten. Bied je zoontje gewoon wat aan en als hij niet wil: dan niet. Ik zou niet pureren maar prakken. Misschien hem zelf een lepeltje geven om van te eten.

6. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Wat anderen al zeggen: als je het doodeng vind, moet je het niet doen. Dan heb je kans dat je je eigen stress op hem over gaat brengen of bijvoorbeeld uit angst stukjes uit zijn mond gaat halen. Dan krijgt je zoontje mee dat eten eng is, en dan ben je nog verder van huis.

Ik ben nu sinds 3 weken begonnen met Rapley en bij ons gaat het heel goed. Wat versta jij onder 'stikken'? Want een kindje stikt niet zomaar. Kokhalzen is echt heel normaal (en dat is dus geen stikken) en het ziet er enger uit dan het is. Ze hebben er helemaal geen last van. Mijn zoontje peuzelt het uitgekokhalste stukje daarna doodleuk weer op. Het kokhalsreflex zit bij een kindje ook nog helemaal in het begin. Dus van een stukje dat halverwege de tong zit kunnen ze al kokhalzen.

Toch ben ik er van overtuigd dat kinderen zelf de controle moeten hebben over wat zij in hun mond stoppen. Als hij het gepureerde eten niet wil, dan wil hij het niet. Met allerlei trucjes en liedjes het toch naar binnen proberen te krijgen...daar geloof ik niet in. Dus als hij stukjes wel interessant vindt, dan is dat wel de weg naar het vaste eten. Het is jammer dat jij het eng vindt, want door met eten te kunnen spelen zal hij ook sneller het eten opeten. Een kindje moet zeker 16x eten hebben geproeft en hebben ervaren voordat ze aan de smaak wennen. Zou jij iets dat gepureerd is, waarvan je absoluut niet weet wat het is, zomaar zonder pardon opeten? Waarschijnlijk ga je er ook eerst aan ruiken, wil je het voelen, etc... Zo gaat het bij een kind ook. Van nature hebben ze een argwaan voor eten, want ze moeten eerst weten of het wel eetbaar is. Door ermee te spelen, erin te knijpen, even aan te likken, etc... ervaren ze dat iets eetbaar is. Dit gaat wel het beste met stukken...

Misschien wil hij wel zelf met zijn handen het gepureerde eten eten? Of wat Juju al zegt...eten prakken en hem zelf met zijn handjes het laten pakken/eten.

7. fafje

fafje Niet meer actief

en anders gewoon heel grof prakken en met de handjes laten eten...

kan zijn dat je kindje gewoon aan die structuren in zn mondje moet wennen...

eet je zoontje wel gewoon ene koekje of boterhammen?...begind an gewoon met hele rijpe fruit of dingen als brocolli...grote stronkjes...goed gaar koken...

verdiep je er wat meer in, kijk desnoods op yourube naar filmpjes...zodra jij je er zekerder voelt, zul je je kindje er ook mee rin vertrouwen dat ie het zelf echt wel kan oplossen succes!

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Je kunt bijvoorbeeld bolletjes maken en die voor hem leggen. Ik maakte bolletjes rijst (risottorijst) bijvoorbeeld, of bolletjes stamppot. Iets groter dan een 2 euromunt, die kon hij makkelijk vastpakken en in zijn mond stoppen. Moet het wel stevig zijn natuurlijk.
    Pasta (penne) is ook een hit hier vanaf het begin, maar niet geprakt natuurlijk.

9. Alizee

Alizee Bekend lid

3 feb 2011
    685
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lieve mama's ,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden en adviezen!
    Ik denk inderdaad dat het 'tuseen mijn oren zit' en dat ik meer moet durven, wat eten betreft. Ik ben begonnen om zijn eten te prakken, erg fijn, maar het zit wel structuur erin, ook eet hij rijstpap, daarin zit ook structuur. Hij eet ook koekjes ( Nijntje en zo) en dat gaat ook best goed. Stukjes brood gaan ook best goed in , mits ze erg klein zijn.
    Ik zal inderdaad Rapley even loslaten en steeds meer geprakt eten aanbieden totdat het beter gaat met kauwen en slikken.

10. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Het ligt niet aan jou hoor. Moet bekennen dat ik het ook dood eng vind om een baby rapley eten te geven. Op de een of andere manier kom ik niet van de angst af dat stukken eten geven gevaarlijk is.? Misschien komt het door mijn opvoeding pas op kijk uit ect ect;)

Succes verder ermee.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #11 dirksmama, 1 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2012
    Gilles Rapley heeft beschreven hoe bij kinderen vanaf zes maanden voedsel geïntroduceerd kan worden.
    Jouw kindje is al tien maanden en krijgt al eten, dus het probleem is niet Rapley, maar het wennen aan stukken. En dat kan op veel manieren, ze kan al overweg met brood en koekjes, ik zou i.p.v. puree geprakt gaan aanbieden. En ook fruit in pakklare (zachte) stukken aanbieden.

Deel Deze Pagina