Emiel heeft deze week op het KDV als traktatie een Danoontje gekregen. Nu vraag ik mij een paar dingen af: - mag hij dit al hebben? (hij is 7 maand) - wanneer geef ik dit aan hem? (tussendoortje?) - moet ik het koel bewaren? - zit er niet heel veel suiker in?
Bij mijn cb wordt het aangeraden om vanaf 9 maanden pas een toetje te geven, maar veel mensen geven het vanaf 6 maanden. Je kan het als tussendoortje of als toetje na het eten gebruiken. Je moet het koel bewaren. Er zit veel suiker in. Je kan het ook zelf opeten, smaakt heerlijk
Ik zou het sowieso niet geven voor 9 maanden, dus lekker zelf op eten. En ja, er zitten heel veel suikers in en ook nog eens veel vet.
Beetje vreemd dat ze dat zomaar geven op het kdv, ik zou het niet willen hebben voor 9 maanden en sowieso ben ik niet zo van de Danoontjes, zitten vol suiker.
Dat is idd zo, maar aan een traktatie van een kindje wat jarig is kun je weinig doen, denk ik. (tenminste, ik begrijp eruit dat het zo is.. )
Erg raar dat zoiets zonder overleg met de ouders gegeven wordt. Als het een tractatie was, waarom het dan niet gewoon in de tas gedaan zodat de ouders zelf kunnen uitmaken of het door hun kind of door hun zelf wordt opgegeten? Vrij onnadenkend van de tracteerder ook, want zo'n tractatie is natuurlijk totaal ongeschikt voor kinderen met KEA. Op zich mag een kind dat geen verhoogd allergierisio heeft vanaf 6 maanden aangezuurde melkproducten hebben en dat is danoontje ook. Maar de voorkeur gaat dan naar gewone yoghrt of kwark zonder suiker. Danoontje bevat enorm veel suikers.
Bij ons staat in het reglement dat ze dat soort dingen niet als traktatie mogen geven. Maar zal wel per kdv verschillend zijn. Ja, en je staat er denk ik van tevoren ook niet bij stil dat ze dat opeens als traktatie geven.
Het gaat hier natuurlijk alleen om dit kindje, je weet niet wat de mama vandat andere kindje nog meer mee heeft gegeven voor kindjes die geen Danoontje mogen ivm allergie ofzo. En bij Emiel hebben ze het in zijn tas gedaan en kan mama idd beslissen of ze het geeft of niet.
Bedankt voor jullie reacties. Emiel had nl. al een keertje eerder Danoontje gekregen, toen heb ik het aan een neefje gegeven. Ga het nu zelf lekker opeten en ga het wel een keertje geven als hij ouder is. Vind het wel vreemd dat je het koel moet bewaren en dat ze het gewoon in z'n mandje hebben gedaan dat op kamertemperatuur (lees KDV-temperatuur) staat.
ik heb alicia al 3x een babydanoontje gegeven met opvolgmelk als ze haar groente op had. ik heb niet z'n problemen met af en toe wat zoet als het maar geen gewoonte wordt
Jonathan kreeg ook al een keer een danoontje als traktatie. was er ook niet blij mee. ze zeggen bij mijn kdv wel dat ze niets geven waarvan wij niet hebben gezegd dat het mag maar ze hanteren dus toch andere normen dan wij. thuis haal ik die dingen niet hoor. een beetje gewone yoghurt wordt ook met groot enthousiasme gegeten.