Diksap vs limonadesiroop

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamabeertje, 23 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Eerder kreeg mijn dochter altijd alleen sterk verdunt diksap, omdat ik dacht dat dat gexonder was dan gewone siroop. Tegenwoordig drinkt ze nu ook gewone limonadesiroop(sterk verdunt), we wisselen het wat af. Maar nu zat ik op de lijst met voedingswaarde te kijken, maar in diksap zit echt veel meer suiker. In de siroop zitten natuurlijk wel toevoegingen enzo, maar in de diksap zit er op de 100ml gewoon 35g meer suiker in. Is de gewone dan niet veel beter? Of zie ik wat over het hoofd?

(En ja, ik weet het: water is het allergezondste. Maar daar wou ik het niet over hebben):D

2. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    er zijn 2 soorten diksap. Die van puur sap en die met toegevoegde suiker. Diksap is veel puurder waardoor er meer fruitsuikers inzitten. In siroop zitten weer andere dingen. Als je het sterk verdunt, hoef je je echt geen zorgen te maken hoor. Wij koken regelmatig zelf siroop (oa icetea siroop en colasiroop) en je wilt niet weten hoeveel suiker daarbij ingaat! Uiteindelijk blijft er niet zoveel van over per portie omdat er water bij komt.

En zeker met warm weer is alleen water helemaal niet gezond. Als je met warm weer heel actief bent, heeft je lichaam af en toe suikers nodig. Balans in wat je eet en drinkt is veel belangrijker.

Persoonlijk vermijd ik zoetstoffen zoveel mogelijk. Vooral aspartaam schijnt slecht te zijn, dus siroop zonder suikers is vaak niet beter.

3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    @Twinkle81: hoezo is "met warm weer alleen water niet gezond"??

Je lichaam heeft idd. een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig om te kunnen functioneren, maar naar mijn weten zou het afdoende moeten zijn om minstens stevig te ontbijten, voldoende fruit te nuttigen (fruitsuikers) en de overige maaltijden ook niet over te slaan?

Of ben ik nou ineens op mn achterhoofd gevallen? *krab krab*

nizzie86 vindt dit leuk.
  4. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    In theorie wel, maar in de praktijk eten mensen veel minder bij warm weer waardoor ze vaak niet voldoende suikers binnenkrijgen. En dat terwijl je met warm weer juist meer nodig hebt. Tenminste, dat is mijn ervaring ;)

5. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    En dan moet je siroop drinken? Moet niet gekker worden

Dan neem je een appel. Of een banaan. Geen zoete drankjes.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  6. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ah, ik snap je :)

Maar ben desondanks wel van mening dat een kind van max. 2,5 jaar oud (TS heeft een dochter uit 2015, te lezen in haar handtekening) vaak nog wel eet wat papa/mama voorschoteld (en ja ik weet heus wel dat er kinderen zijn die niet alles lustten, zo bedoel ik het ook niet).
    Dus je kunt je kind diksap oid. voorzetten ipv. water (zoals jij als suggestie geeft), maar je kunt ook gewoon een extra banaan/rijstwafel/boterham oid. neerzetten ;)

7. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik zeg toch niet moet?
    De vraag gaat over diksap en limonade, niet over los fruit.

8. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik heb een dochter uit 2015 en die drinkt limonade, diksap, water, thee, melk, net wat er voor handen is. Het liefst drinkt ze thee, dus dat drinken wij heel vaak. Maar dit topic gaat daar niet over, maar het verschil in suikers en waarom.
    Limonade is vaak vooraf al verdunt, diksap meestal niet. Kijk maar op de verpakking

9. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Bedankt voor de reacties. Het was helemaal niet mijn bedoeling om hier een discussie te gaan starten over wel of geen limonade/diksap. Het ging mij puur om het vergelijken.

Twinkle81 vindt dit leuk.
  10. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    ligt er denk ik ook aan welk merk limonade je hebt. ik gebruik Karvan Cevitam heel erg verdund. dan wel de normale niet die 0%. heb daar nog niet echt naar gekeken.

11. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Snap ik hoor, dat het offtopic ging (sorry @mamabeertje voor het 'vervuilen' van je topic) ;)
    Maar is ook weer zo onbeleefd om niet te reageren als iemand wat tegen je zegt.. :rolleyes:

12. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Heb je ook gelijk in;)

13. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Wij drinken Ranja thuis. De échte Ranja, in een glazen fles.
    Hier zit gewoon suiker in hoor, maar verder geen troep.

Deel Deze Pagina