hallo mensen, mijn jongetje is precies 4 maanden maar hij is wel prematuur geboren met 35 weken. verder had hij geen klachten en deed hij het rpima. nu weegt hij iets meer dan 6.5 kilo en doet het verder prima maar ik zit nu even te denken of zijn voedingstijden wel goed zijn. zijn schema ziet er als volgt uit 5 flessen van 180 water 6 schepjes en dat met nutriton erdoorheen want hij geeft snel terug. en sinds een week begonnen met fruithapjes, inmiddels halve potje per dag en hij wil eigenlijk meer maar durf het nog niet zo. verder ben ik begonnen met rijstebloem voor 4 maanden baby in de ochtend en laatste fles van 23.00 hij wordt soms om 8 uur en soms om 5 uur in de ochtend wakker dan krijgt hij dus 180 cc met rijstebloem daarna om of 10 uur (als die 5 uur wakkeer is geweest) of om 12 uur de fles met weer 180 cc daarna komt het wel weer goed dat hij dan ongeveer om 14 uur of 15 uur zijn flesje wil met weer 180 cc dan geeef k hem rond 17.00 fruithapje omdat die dan erg wakker is en huilt, eet die goed op en wil ook wel meer. dan geef k hem rond 18.30 zijn flesje met 150 cc omdat die fruithapje heeft gehad. vervolgens zijn laatste fles om 23.00 180 cc met rijstebloem. daarvoor moet k hem al 3 weken of zo wakker voor maken maar drinken doet die wel als die eraan begint. mijn vraag is nu dus hoe kan ik er een beetje voor zorgen dat die in de ochtend toch een beetje rond de zelfde tijd wakker word om te eten, ene dag 5 uur ander dag 8 uur is wel een verschil namelijk. moet k hem zijn laatste fles van 23.00 blijven geven aangezien k hem altijd wakker moet maken? dat hij het wel helemaal opdrinkt durf k hem niet te laten vervallen. ik zit te denken om zijn flesje om een uur of 9 te geven en te kijken hoe laat hij dan wakker word en evt 4 voedingen? tips??? alvast bedankt gr chiii
Tja, denk dat je er zelf niet voor kan zorgen dat hij iedere nacht doorslaapt tot 8u. Rond die leeftijd was het hier ook nog wisselend, dan weer periode 's nachts wakker en vervolgens weer tijdje doorslapen. Wij hebben haar in ieder geval nooit wakker gemaakt voor een voeding! Ik begin de dag altijd op het moment dat ze wakker wordt en aan de hand van die tijd stelde ik een 'schema' op: zoveel voedingen, zoveel uur. Misschien kun je 's morgens ook fruit geven als hij weer vroeg wakker was. Zo kun je die tweede fles wat meer richting 12u verplaatsen... In principe mag je best wat meer fruit geven als hij het aan geeft! Verdelen in twee keer dag?? Weet niet of je ook al met groenten begonnen bent?? Weet ook niet wanneer hij normaal altijd gaat slapen 's avonds? Dan geef je van tevoren de fles met rijstebloem en dan zie je wel wanneer hij weer wakker wordt (ipv de fles om 18.30u?) Is hij nog gebonden aan die 5 voedingen??? Want anders kun je die 5e voeding achter de hand houden voor evt 's nachts als hij wakker wordt. Zo hebben wij het gedaan... ze kreeg hier ook altijd wat te drinken als ze wakker werd 's nachts, maar op een gegeven moment wel steeds minder of meer verdund! Hopelijk heb je er iets aan en het is toch bij iedereen zelf proberen wat wel en niet kan.. Je kindje geeft het zelf ook wel aan! Succes...
bedankt voor je reactie hij heeft nu idd 5 voedingen incl de voeding van 23.00 waar k hem dus voor moet wakker maken. verder heeft hij dus 4 voedingen per dag. om dan een ongeveer voorbeeld te geven ziet het er uit als 06.00 ,11.00,15.00,18.60 en dus 23.00 uur waarvan 06.00 en 23.00 met rijstebloem en rond 17.00 fruithapje. nu wil ik het als volgt proberen 06.00,11.00,15.00,om 18.60 hele potje fruithapje of groente en vervolgens om 20.30 laatste fles met bambix dus 4x fles en een hele potje bijvoeding zou dat ok zijn? moet k dan ook de hoeveelheid melk verhogen of een flesje laten vallen ivm bijvoeding extra??? gr
Ik zou dan wel iedere fles 180/6 maken... Dan kun je eerst kijken of ie 's nachts nog een keer komt voor een fles, heb je die nog achter de hand! Weet zo even niet meer wat geadviseerd wordt bij die leeftijd (hoeveelheid flessen) en hoe die zit qua gewicht/groei. Verder lijkt het mij een prima schema! Ons schema bij 4 flessen was: 7u fles 180/6 9.30-10u fruit 12u fles 180/6 15-16u fles 180/6 17-17.30u groenten 20.00u fles 180/6 met rijstebloem Maar toen was ze hier wel al wat ouder, zijn pas rond 6 maanden BV gaan afbouwen en FV gaan starten.