Dag dames Ons zoontje is nu 9 maanden en sinds dat we de groenten niet meer glad mixen, eet hij minder vlot z'n groenten. Nu de laatste 2 weken is het zo dat hij soms na 2 lepeltjes het al voor bekeken houdt... Gisteren heeft hij helemaal geen groenten willen eten, vandaag 50g. Zijn er nog mama's die dit herkennen? En is dit een fase? Ka zei van geduld te hebben, maar hoelang? Fruit eet hij vlotter, altijd al gedaan. Maar ook niet altijd vanharte. Gisteren ook in 2x z'n fruit opgegeten, pudding ging in 1x uit.
Hier eet ze helemaal nog geen groente, ook nog niet gedaan. Van het cb moet ik nu 's avonds gewoon fruithap aanbieden zodat ze wel haar vitaminen binnen krijgt en heel af en toe weer een keer groenten gaan aanbieden.. Maar bij mij is het dus wel wat anders omdat ze het nog nooit gegeten heeft... Succes ermee! Denk toch dat je moet blijven aanbieden en er geen strijd van moet maken. Als hij na 2 hapjes stopt dan is dat maar zo, volgende keer beter. Of je moet het toch weer helemaal glad mixen... Sorry, weet het ook niet
Dit kan nog heel lang gaan duren! Stel je eens voor dat je iedere dag onbekend eten krijgt met een voor jou vreemde structuur. Dat is wennen! Ik ben het met mijn voorganger eens; maak er geen strijd van. Eten is lekker en gezellig. Je kunt gerust afwisselen met purree en stukjes. Het kan ook zo zijn dat iets de ene dag heerlijk is en de keer er op helemaal niet. Het komt vanzelf goed hoor!
Herkenbaar hoor. Ik geef vanaf vorige week gewoon in het handje of stukjes. Nou dan gaat er gewoon minder in. Maar misschien lijkt het ook alleen maar zo. Vandaag hadden we vis, aardappels en doperwten. Hij had zijn stuk vis op, een stuk of 10 doperwten en een halve aardappel. Dat is meer dan mijn dochter eet. Gewoon lekker laten gaan. Je zoon eet toch ook nog gewoon uit de fles? ( drinken dan ). Julian eet ook nog elke ochtend en avond een dikke papfles van opvolgmelk. Weet je wat je ook wel lekker kunt geven na de paar lepels groente. een kommetje yoghurt met geprakte banaan of ander lekker fruit. Dat geef ik Julian nu tussen de middag en dan gaat er in als zoete koek.
Oh dat kan nog wel even duren... kan ook weer een tijd heel goed gaan en dan alsnog weer 'fout'. Laat het los en probeer de sfeer aan tafel belangrijker te vinden dan wat, en hoeveel daarvan, erin gaat. Nog wel even een algemene tip: ik maak vaak groentensoep met zo'n zak soepgroenten, vermicelli, gehaktballetjes en witte boontjes en schep dan eigenlijk het dik uit de soep op. De groenten zijn dan helemaal zacht geworden en Seph vind het heerlijk. Tja en aan sommige kindjes is a la rapley gewoon niet zo besteed. Wij hebben het ook, een soort van, geprobeerd maar onze zoon liet zich bijv. juist heel graag voeren ipv dat hij het zelf wilde pakken (dat is pas iets van de laatste tijd). Ik maak uit je bericht op dat je je kindje ook vers eten geeft en dat is al heel goed dus als het een keer, of een tijd, minder is vind dat dan niet erg. Daarnaast vers voedsel vult beter dan potjes maar misschien vertel ik je niets nieuws..
Oh fijn dat er nog mama's dit herkennen. Ik geef soms een stukje brood na de groenten, dat wil hij dan wel. En soep heb ik nu ook al gemaakt en daar doe ik dan brood in stukjes in. Heeft eht 3x gehad en eerste 2x ging dat heel goed, laatste keer niet maar toen was hij wel ziekjes. Heb gisteren weer een keteltje voor hem gemaakt, dus vanmiddag krijgt hij weer soep. Z'n melk gaat gelukkig wel nog vlot.
Ik geef idd alleen maar vers. Ben nogal tegen potjes ->) en volgens de ka zitten daar ook te weinig kcal voor hem in. Hij zit al redelijk laag met z'n gewicht, maar staat onder controle. Fruit mag hij nu ook rauw gaan krijgen (ivm kans op allergiën moest ik het eerst stomen) en dat lust hij ook wel.
Ms K heeft ook heel erg moeten wennen aan de structuur van eten en daardoor leek het alsof ze minder at dan wanneer het gepureerd was. Toch kwam ze gewoon aan dus schijnbaar kreeg ze wel genoeg binnen. Maar als het je niet lekker zit kun je het ook om en om doen he, dat heb ik toen ook gedaan. Dus de ene dag gepureerd en de andere dag stukjes of gewoon geprakt.
Vanmiddag heeft hij wel weer groenten gegeten. Ook een stukje wortel gewoon uit het vuistje. Als het gepureerd is, zit er ook veel meer vocht bij wat het geheel ook zwaarder maakt. Vandaar dat ze minder eten als het gewoon is. Maar zo weinig is niet van zijn gewoonte. Had gisteren een olvarit potje fruit (tegen m'n principe in, maar had het gekregen van een vriendin die het nog in de kast had gevonden bij het opruimen) gegeven, dat ging vlot. Maar dat is ook maar een gladde massa met af en toe een stukje. Als ik nu pap maak is het met de vork geplet en veel droger en meer stukjes dan zo'n potje. Dus misschien dat ook eens natter maken.
Hier ook een dametje wat slecht eet al een paar weken. Het blijft steeds bij een paar hapjes fruit, paar hapjes brood, paar hapjes warm eten. Ik maak alles zelf, alleen bij het kdv eet ze potjes. Maar ook daar eet ze amper. Ik lees altijd met volle verbazing wat sommige kindjes allemaal al eten, 1 a 2 boterhammen, drinken naast de flessen ook vaak nog sap. Nou hier drinkt ze amper sap. Op het kdv wel maar daar maken ze het veels te zoet vind ik. Moet ik ook nog wat van zeggen. Ze drinkt wel haar 3 flessen van 180/6scheppen bijna altijd op. Ik zie haar ondanks die flessen toch wel dunner worden. En klopt het wat men zegt dat alle vaste voeding nu nog als bijvoeding beschouwt kan worden? Krijgen ze voldoende met die 3 flessen?
Volgens mij niet want mijn zoontje is nu ook weer wat gewicht kwijt Hij is pas terug goed beginnen aankomen vanaf het moment dat hij groenten en fruit is beginnen krijgen. Heb hem zaterdag ook nog wakker gemaakt om 22u om nog extra melk te geven.