Bietsuiker...... Chemische saccharose bedoel je. Net zo zoet als fructose, net zo slecht voor de tanden, maar verder nergens goed voor. Integendeel. Het is zwaar bewerkt voedsel en is voor niemand goed.
dat is m.i. jouw zeer persoonlijke en zeer gekleurde mening over een product dat, mits met mate, verder totaal probleemloos is. Voor een cariesbacterie of vetcel maakt het verder echt niet uit wat voor suiker het is, of het nou een driedubbelrechtsdraaiend biologisch vruchtensuikertje is of een product uit de bietencampagne.
Dat zeg ik! Letterlijk, dus wat dat betref ben ik het helemaal met je eens. Ik merk wel vaker dat een post goed lezen niet je sterkste kant is. En ja; ik heb zelf aan de lijve ondervonden dat geraffineerde suiker nergens goed voor is. Het is zwaar chemisch bewerkt spul (voeding kan je het niet noemen, het bevat immers geen voedingsstoffen). Om geraffineerde suiker te krijgen moet je de suiker wassen, snijden, malen, walsen (persen), filteren, centrifugeren, klaren, carbonatatie (fosfatatie), indikken door verdamping, ontkleuren (m.b.v. verkoolde koeienbeenderen), ionenuitwisseling met een hars, verder indikken door evaporatie, kristallisatie, nogmaals centrifugeren en drogen (behandelen met antischuimmiddel, behandelen met formaldehyde, verzuren met zwaveldioxide, toevoegen van hardheidsstabilisator, schonen m.b.v. blauwzuur, enz. enz. Ik ben mijn lichaam en dus kies ik voor alleen maar gezond voedsel. Geraffineerde suiker is niet gezond. Ik wil mensen graag wat meer leren over wat nou precies geraffineerde suiker is en waar de mens massaal te veel van gebruikt, maar helemaal niet nodig heeft. Suiker maakt moe, het verzwakt je immuunsysteem en zorgt voor ontstekingsprocessen in je lichaam en schopt je hormoonhuishouding in de war. Het kan ME, depressiviteit en candida veroorzaken. Dit zijn overigens feiten nav gedegen onderzoek en is geen persoonlijke mening. Als je een gezond zoetje zoekt, neem dan oerzoet, dat is biet- of rietsuiker in zijn zuiverste soort, ingedampt en ingedroogd verder niks, dus bevat het ook alle voedingsstoffen nog.
Hier is een heel interressante link, waarin zeker antwoord op je vraag en die mij heel wat typewerk scheelt : Gezond Idee! nr. 45 pagina 10
Ik weet niet wat de deal is tussen jou en DM maar die sneren zijn volgens mij echt niet nodig DM geeft haar mening, vaak onderbouwd met feiten, en regelmatig reageer jij met een persoonlijke opmerking naar haar kant toe. Je kunt het inhoudelijk oneens zijn met elkaar maar ik vind dat jij de inhoudelijke kant vaak loslaat en persoonlijke opmerkingen gaat maken. Totaal niet nodig en het doet ook af aan je posts want zowel die van jou als die van DM over (borst)voeding vind ik persoonlijk erg verhelderend en waardevol. Kijk maar wat je ermee doet maar ik moest het toch even kwijt
... lees maar even goed wie er nou begint met op de man te spelen, Juju. Ik vind het bijzonder frappant dat iemand die altijd een zeer subjectieve mening heeft over 1 bepaald onderwerp en kunstvoeding vergif vindt, suiker juist promoot en stelt dat daar niks mis mee is. Verder laat ik het hierbij. Mensen moeten zelf maar zien wat ze met de door mij geposte feiten over suiker doen.
dan kun je het niet over mij hebben. Ik vind kunstvoeding geen vergif. Hooguit een vervanging voor moedermelk. Daarnaast, ik PROMOOT suiker niet. Maar ik verketter het ook niet, wat iemand anders hier wel doet. Het is geen vergif, het is gewoon een smaakmiddel. Waarvan je niet teveel van binnen moet krijgen, maar dat geldt voor alles.
Het gaat niet om de inhoud, het gaat om de manier waarop. Maar goed, zoals ik al zei, het is wat ik opmerk en verder aan jou (en je besluit er niets mee te doen omdat je het niet met me eens bent, ook goed )
Dat zijn allemaal claims uit de alterneutenhoek. En daar hecht ik weinig waarde aan. Het opsommen van de chemische bewerkingen van een levensmiddel heeft weinig nut. Je wilt niet weten hoe kaas, tempe of kunstvoeding tot stand komt. Dat er MORELE bezwaren aan suiker kleven, dat klopt. Zonder suiker hadden we waarschijnlijk nooit de transatlantische slavenhandel gehad. Zonder suiker waren er waarschijnlijk in de afgelopen eeuwen minder problemen met alcoholverslaving geweest. Maar verder? Suiker op zich is de boosdoener niet. Wel de neiging (o.a. o.i.v. industrie) dat alles tegenwoordig veel zoeter moet smaken. Tegenwoordig zit er zelfs in mayonaise suiker of zoetstof. En die verslaving aan een zoete SMAAK dat is volgens mij wel een probleem. Want met TEVEEL zoet komen de problemen. Dan komen er weer producten die alleen maar zoet smaken en je lijf voor de gek houden. Die zoetgewenning, dat is het probleem. En dat begint al in de wieg: diksap i.p.v. water
Dirksmama, hou alsjeblieft op met je geziek en gezeik! Ik zeg dat ik het erbij laat en jij gaat weer door, dan zal ik jou weer van repliek dienen, want ik hou er niet van als mensen onwaarheden verkondigen! Misschien heb je kv nog nooit letterlijk vergif genoemd, je impliceert het wel en dat is waar heel veel vrouwen hier over vallen! Ik zeg niet dat geraffineerde suiker vergif is hoor, ik lepel alleen wat feiten over suiker op. Compleet onafhankelijk. Suiker is nergens goed voor, het bevat geen voedingsstoffen, het geeft slechts een zoete smaak aan voeding. Ik ben trouwens niet bang voor zoet, omdat ik geen kristalsuiker eet. Het gaat mij om de gezondheidsaspecten waarom mijn gezin geen suiker eet en geen produkten consumeert waar het doorheen zit. Het is echt nergens goed voor en triggert een hoop ziektes. Dat zijn geen claims uit de alterrnatieve hoek, dat zijn feiten, er is gedegen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Je maakt trouwens slechte vergelijkingen. Misschien moet je eens langs gaan bij de bioboer om te zien hoe daar kaas wordt gemaakt, daar komen geen chemische giftige stoffen bij kijken. Je draaft weer eens lekker door.
Dankjewel. Er staat niets over biologisch maar dat heeft volgens mij ook niet zoveel meerwaarde bij suiker.
@ZG, wow eten jullie niets waar suiker door zit.. Ik lepelde het vanmorgen nog op aan mijn man en hij was zeer verbaasd dat er (bij ons ) in zoveel dingen suiker zit. Snoep, koek, koffie, in de yoghurt, frisdrank, appelmoes, zelfgemaakte baksels in het weekend, chocola, broodbeleg enz en dan vergeet ik denk ik nog de helft. Eet jij dit echt allemaal niet??
Ik denk dat biologisch altijd meerwaarde heeft! Biologische suikerbiet of suikerriet heeft geen chemische bestrijdingsmiddelen en geen kunstmest gehad, dat is altijd beter. Ik weet niet of je weleens bij een biologische winkel komt, maar daar vind je geen produkten met kristalsuiker.
jeetje meiden laten we het eens leuk houden zonder dat gediscussieëer:x over al die moeilijke dingen Maar ik geef hier 1x per dag iets zoets te drinken en de rest gewoon water eigenlijk....ik vindt het ook erg belangrijk dat ze niet te veel sapjes enz drinkt.... Maar dat is ook met prik...die heeft ze hier nog nooit gehad en ze is bijna 3... De jongste krijgt ook dixap soms maar meestal gewoon water...vrienden kijken ons altijd vreemd aan als ik zeg dat ze alleen maar water drinkt...alsof het zielig is voor haar
Dat is waar. Ik ben wel van plan eens te kijken waar die zit hier, niet zo dichtbij ben ik bang. Ik kijk nu wel vaak bij de supermarkt wat er is, melk en yoghurt standaard al, vlees en groente soms. Het is hardstikke duur.. Daarnaast zie ik soms iets anders staan, laatst mueli en suiker dus, nu aardapppels aan het proberen.
Nee, echt niet! Ik eet puur natuur en geen kristalsuiker en ook geen ruwe rietsuiker. Ik eet wel zoet hoor; fruit! En een gekocht koekje gezoet met moutstroop of honing. En als ik zelf bak, gebruik ik oerzoet of fruit. In de meeste voeding zit suiker verwerkt, kijk maar eens op de ingredientenlijsten op de artikelen in je keukenkastje. Als je bijv. nasi maakt met een pakje en je neemt er kroepoek, sambal en atjar bij, zit in alles suiker.
Zo petje af hoor. Al kan ik me wel voorstellen dat het een bepaalde gewoonte wordt om zo te leven. Ja di andere dingen had ik expres niet genoemd omdat dat moeilijker te herleiden is, wat ik noemde is overduidelijk. (en veel..) Ik wil niet zo eten als jouw maar ik probeer er wel meer op te letten. Het is zo normaal in nederland dat mensen het niet meer in de gaten hebben hoeveel er ongezond is.. En t is zo lekker he. Hoe eet jj bij een ander? Je hoeft niet te antwoorden hoor. Maar daar zou ik dus wel gewoon meeeten.
Ja, bio is duurder (en als meer mensen het kopen, wordt het vanzelf goedkoper!). Ik heb voor groente en wat fruit mijn eigen tuin en ik heb ook adresjes voor vlees. Want ik wil scharrel EN bio en in de winkels is het vaak of of. Kijk eens op Duurzame, biologische landbouw en voeding | Bionext voor adressen in je buurt en ook hebben zorgboerderijen vaak bioprodukten voor een betaalbare prijs, zie Zorgboeren.nl: Home