Hoe oud willen mensen worden? Mijn oma's zijn beide in de 90 geworden (één van hen leeft nog steeds)... 'gewoon' gegeten (en ja dus ook wat suiker en wat zout etc etc).. beide vonden en vinden ze dat het leven te lang heeft geduurd? Zijn ze ziek? Nee... oud! Ook binnen de academische setting vind je professionals die een alternatief geluid aanhangen. Dat wil niet meer zeggen dat ze niet mainstream zijn. Is dat erg? Nee, maar de waarheid is het ook niet. Er zijn gewoon heel veel geluiden en het komt er op neer.. doe waar je je goed bij voelt en voor alles geldt: teveel is niet goed of dit nu suiker, vet of zout is. En wie het beste eet? Van harte.. lekker doen.. ik geniet af en toe van een patatje (slecht vet)... een ijsje (bom van suiker) en oja, ook nog cola light (liters).. maar bovenal.. ik geniet!
Nu doe je het WEER. Je wordt persoonlijk en je schuift me allerlei dingen in de schoenen die niet kloppen, die ik niet vind, maar die jij blijkbaar over mij vindt. Ik promoot geen suiker, we gebruiken het hier in huis nauwelijks. Maar ik vind het onzin om te stellen dat iets dat veel mensen al heel lang gebruiken puur vergif is. Daar is totaal geen wetenschappelijke grond voor, en het is alleen maar onnodige bangmakerij. Weet je, ik vind het het belangrijkste dat eten LEKKER is, en LEUK, en ook GEZOND, dat wel, maar gezond kun je best wel eens afwisselen met minder gezond, als dat plezier oplevert. Niks mis met af en toe een colaatje of een gevulde koek. Ik heb een periode zuiver oergezoet biologisch driedubbelrechtsdraaiend volkoren gegeten. Ik werd er niet vrolijker van, niet gelukkiger en ook niet gezonder. Ten eerste: een gevulde koek zonder roomboter en suiker SMAAKT niet naar een gevulde koek, maar naar een duur soort karton. Daarnaast werd ik helemaal ibbel van alle voedingscomplottheorieën waarmee iedereen die je bij het boodschappen doen tegen kwam mee kwam aanzetten. Van suikerfobie tot E-nummerangst. Het lijkt wel een soort religie. Over voeding kun je je heel veel zorgen maken. Feit is dat we in een land leven waar de bevolking gemiddeld flink oud wordt, en we met z'n allen nou niet bepaald allemaal kromlopen van ondervoeding of ziektes. Dat zal vast niet komen omdat mensen suiker, of E-nummers, of rood vlees of ongewassen taugé zo vaak laten staan. Met gewoon gezond verstand i.p.v. voedingshysterie kom je het verste, en blijf je ook het gezelligste. Over het oerdieet vond ik dit: http://www.mkatan.nl/columns-en-kranten/nrc-columns/327-paleodieet.html?qh=YToxOntpOjA7czo2OiJzdWlrZXIiO30%3D Ik zie het mezelf nog niet eten.
Heb je ook een naam van de professor? Ben wel benieuwd wie hij is en wat hij heeft gedaan en wat hij nou precies beweert. Maar goed, interessant topic hoor.
Of je koolhydraten uit aardappels en pasta e.d. nodig hebt of niet, hangt er ook van af hoe actief je bent. Iemand die bijvoorbeeld 3 keer of vaker per week intensief sport, redt het niet op fruit alleen. Het gaat om de balans: niet meer calorieën tot je nemen dan je verbruikt. En die calorieën kunnen uit koolhydraten komen (en zelfs uit suikers), uit vet of wat je maar eet. Geraffineerde suiker is 'lege calorieën', oftewel het is alleen maar brandstof en verder niks, geen vitamine, geen vezels, geen bouwstof. Als je het niet verbrandt zet je lijf het om in vet. Dat is wat er in mijn ogen mee 'mis' is: veel mensen nemen meer tot zich dan ze nodig hebben. Maar op zichzelf is het geen gif. Maar niemand is verplicht het te eten of het aan haar kinderen te geven!
Tante; JIJ werd persoonlijk. En wie zegt dat suiker puur vergif is, nou? Helemaal niemand en ik zeker niet. Maar ik blijf het zeggen en dat is een feit: dat geraffineerde suiker nergens goed voor is. Jij mag van mij zoveel gevulde koeken eten als je wilt, je gaat je goddelijke gang maar! Een ander geniet van een patatje op zijn tijd, weer een ander van een taartje bij de koffie en weer een ander van een glas wijn. Hier is gezonde voeding en gezellig samen koken erg belangrijk. Omdat het een fijn moment van samenzijn is en omdat het fijn is om te genieten van lekker eten. Gezonde voeding hoeft niet vies te zijn, dat denken veel mensen. Dat je zielig bent als je geen cola, chips en gevulde koeken eet. Ik taal er niet naar, vind het niet eens lekker. Ik vind dat je vervelend doet met je dit gewauwel: alterneuten, driedubbelrechtsdraaiend biologisch vruchtensuikertje, oergezoet biologisch driedubbelrechtsdraaiend volkoren. Dat bepaalde dingen niet jouw ding zijn, prima, maar je moet er niet zo de draak me te steken. Misschien moet je nog een gevulde koek naar binnen werken om wat gezelliger te worden.
Ik eet behoorlijk "oer" en het heeft me alleen maar goeds gebracht. Ik heb minder ontstekingen, minder pijn en ben minder moe en ik heb geen sterke pijnstillers en ontstekingsremmers meer nodig. Maar ik dring niemand iets op, vertel alleen mijn eigen verhaal en ervaringen. Wat een groot misverstand is, is dat je met het oerdieet banaan, aardappel en granen moet laten staan. Snelle/loze koolhydraten uit wit brood/pasta en geraffineerde suiker echter wel. Een ander misverstand is dat het oerdieet "raw" is. Gelukkig niet zeg! Je mag je groente en vis gewoon kort verhitten als stomen of roerbakken. Ik heb een vriendin die alleen "raw" eet en dat is echt niks voor mij! Niet lekker, saai, koud. Met het oerdieet "mag" je gewoon vlees (mager), brood (zuurdesem van oergraan) en zuivel (aangezuurd) en zelfs chocolade (meer dan 72% cacao). Voor dit alles geldt; niet teveel. Als je gaat "oerdieten" moet je even omschakelen en het kost meer tijd. Maar als je die tijd zinnig besteed door gezond te eten, wat is daarvan dan het nadeel? Je zult je snel fitter voelen en er een weg in vinden wat voor jou wel aanvaardbaar is en wat niet. Je bent je lichaam, dus waarom er niet goed voor zorgen? En nee, ik hoef helemaal geen 90+ te worden, dat is helemaal niet de reden dat ik gezond eet. Ik wil me gewoon in het hier en nu lekker fit en gezond voelen en ik voel mij dat als ik gezond eet. En gezond eten kan heel lekker zijn!
zogelukkig: je overwegingen zijn me helemaal helder! en als het verschil zo groot is als jij omschrijft (qua fit voelen) snap ik je helemaal. Zoals jij het beschrijft/definieert, is het oerdieet ook een mooie uitgebalanceerde voeding, die volgens mij ook best zal meevallen qua ingewikkeld of veel tijd kosten. Er is alleen niet één "oerdieet", er zijn vele diëten onder die naam in omloop. Dus als iemand zegt dat het oerdieet het beste is, vraag ik even door wat hij/zij daar precies onder verstaat. En die snelle koolhydraten: als je intensief sport (wat ik een flink aantal jaren gedaan heb) zijn die maar wat fijn! In mijn ervaring zijn die dus niet alleen maar slecht of overbodig. Wel als je die vele, snelle energie niet verbruikt.
Zeker! Koolhydraten worden door de spijsvertering afgebroken tot glucose, waarna het verbrand kan worden. Deze verbranding gaat erg snel en is de snelst beschikbare energie. Als er meer glucose beschikbaar is dan er nodig is wordt de glucose op geslagen in de vorm van glycogeen. Deze opslagcapaciteit is echter beperkt, de rest wordt opgeslagen als vet. In de spieren bevindt zich een glycogeenvoorraad die voldoende is voor ongeveer een uur intensief sporten. Er zijn verschillende soorten koolhydraten die worden ingedeeld op basis van snelheid waarmee ze door het lichaam worden opgenomen en verbrand. De snelste zijn de suikers, deze bevatten veel calorieën en ze vallen onder de enkelvoudige en tweevoudige koolhydraten (c.q. mono- en disachariden). Voor het dagelijks leven zijn er voldoende suikers in de voeding aanwezig. Echter bij een grote inspanning verbruikt het lichaam extra veel glucose. Het kan dan noodzakelijk zijn om extra suikers in de vorm van een banaan, rozijnen of een sportdrank te gebruiken.
Hi Lilo, Misschien ben je wel afgehaakt inmiddels tussen deze fanatiekelingen maar het belangrijkste is denk ik om je te realiseren dat ook als er ergens geen suiker aan toegevoegd is, dit niet betekent dat er geen suiker in zit. Ook in vers geperste sinaasappelsap zit (fruit)suiker. In melk zit bijvoorbeeld ook (een beetje) (melk)suiker. En wat hier ook al werd gezegd, het soort suiker is voor gaatjes en overgewicht niet van belang. Als je zoontje de hele dag een tuitbeker sap bij zich heeft, worden zijn tandjes dus ook de hele dag blootgesteld aan zoet. Dat is te veel. Of hij ook slecht slaapt door die suikers, weet ik niet. Volgens mij is het verhaal dat kinderen hyper kunnen worden door suiker, alweer achterhaald maar je weet van jezelf vast wel dat je weer wat energie kunt krijgen door wat cola of chocola of zo. Succes!
Hier eten we dan volgens die definitie redelijk 'oer'. Maar er mag af en toe gesnoept worden, met zeer verkeerd snoep (al vindt dochter snoeptomaatjes toch lekkerder), chocolade en een boterham met suiker. Ik beweer nergens dat suiker GOED is. Ik blijf alleen volhouden dat het, met mate, helemaal niet SLECHT is. Ik kan cakes bakken zonder basterdsuiker, maar persoonlijk vind ik ze niet te hachelen. Doe mij er maar eentje met pure roomboter, eieren en echte suiker.
nu het hier over suiker gaat.. ik gebruik al jaren rietsuiker, vindt die witte ehct goor... maar is dit nou ook zo slecht!? k strooi het een beetje over mn worteltjes...en drink zelf 2 scheppen in mn koffie (maar dat is dan ook het enige waarin ik het doe)
wat kan ik er dan van krijgen? ik bedoel hoe slecht is het!? Is witte dan "beter"...ik vin dat zo'n vieze smaak hebben
Nee het ene is niet beter of slechter dan het andere. Het is chemisch gezien hetzelfde, alleen met een ander kleurtje en een iets andere smaak. Je kunt er vooral gaatjes in je tanden en een uitdijende taille van krijgen bij overmatig gebruik.
hahaha ohja oke, nee dan is het duidelijk....thanks heb daar gelukkgi nog geen last van....k ga maar es kijken hoe het smaakt met 1 schepje..die koffie
Haai faf, Kristalsuiker is gemaakt van de suikerbiet en is geraffineerd en gebleekt met chemische middelen. Ruwe rietsuiker is gemaakt van suikerriet en is niet geraffineerd en niet gebleekt en bevat nog vezels en mineralen. Als je een betere variant wilt voor je lichaam (en niet voor je tanden en gewicht, maar ik denk ook niet dat je vraag daarover ging) dan kan je dus inderdaad beter ruwe rietsuiker nemen. Lees maar even de link die ik gaf 1 of 2 pagina's terug, daar staat het verschil precies omschreven.
Hoi ZG, OHHH...ja ik dahct te herinneren dat mensen dat toen ooit tegen mij hadden gezegd, dat het "gezonder" zou zijn...en omdat ik het dus niet lekker vond ...dahct ik dat is dan goede uitkomst... ik ga die link ff lezen thanks..ja ik ben niet zo'n voeidngsdeskundige hoor (dat blijkt )..mij maakt een hoop geen bal uit, als het maar normaal en met mate is allemaal... grappig wnat je proeft wel degelijk verschil tussen die suikers...van witte suiekr is ook veel zoeter naar mijn idee
Ik kies er persoonlijk ook voor om mijn zoontje (2 jaar) niet tot nauwelijks geraffineerde suikers te geven. Af en toe een bio dropje of een stukje 70% cacao bio chocola als ik het zelf ook eet, maar verder moet hij het met rozijntjes en fruit doen. Zo lang ze niet echt bewust weten wat ze missen, snap ik zelf niet zo goed waarom je je kind dan suiker zou geven. Waarom suiker in de thee als ze het zo ook drinken? Waarom snoep met kleurstoffen en smaakversterkers etc geven als ze ook blij zijn met bijv rozijntjes? Iedereen weet denk ik dat suiker NIET gezond is, het wordt gelinkt met overgewicht, diabetes, hyperactiviteit en het is slecht voor je gebit. Ik bedoel; als het de tanden al aantast (die toch echt behoorlijk hard zijn) dan imagine what else... Als ze later groot zijn en en op feestjes krijgen en er op andere manieren mee in contact komen, dan ben ik echt geen boze heks die dat haar kind ontneemt, maar nu het nog niet hoeft, beter niet. Zelf kamp ik met een soort van suiker verslaving, ik eet het eigenlijk nooit, maar als ik eens een lekker stukje taart of chocola eet, krijg ik meteen last van schimmelinfecties, moeheid, zware ledematen en hoofdpijn. Ik ben er dus mega gevoelig voor. Maar oh wat is het lekker!! Hoop dat ik over een tijdje "sterk" genoeg ben om helemaal met suiker te stoppen.
Ik neem ook echt weleens iets met suiker hoor, heel af en toe: chocolade-ijs van de Italiaan of zelfgemaakte warme appeltaart die ze in onze huiskroeg iedere ochtend vers bakken. Maar ik word ook meteen afgestraft (met dezelfde klachten als jij en nog wat andere, helse buikpijn bijv.) en daarom kan ik het dus bij heel af en toe houden, ik heb er maar even lol van en dat is het me niet waard!
ik krijg van teveel chocola jeuk in mn gehemelte...tenminste ik verdenk chocola daarvan...9 zo te lezen zou het dus best kunnen) maar ik heb soms echt the need voor chocola...in die ene periode ik ga daar es op letten, wnat heb wel vaker dat ik denk, volgens mij reageer ik op iets, en dna heb ik niets bijzodners gegeten...