Koemelkallergie en zelf stappen ondernemen

Discussie in 'Voeding' gestart door samarinde01, 17 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Wij hebben hele toestanden meegemaakt met onze zoon (nu ruim 6 mnd). De hele medische en alternatieve wegen bewandeld. We concludeerden dat hij last van reflux heeft en hij reageert goed op Nexium. Ontroostbaarheid was verleden tijd. Verder blijft het een onrustig mannetje. Dit kun je gooien op temperament, karakter en sprongetjes, maar toch heb ik een gevoel. Een gevoel dat het toch wel eens met zijn voeding te maken kan hebben. We merken dat zijn darmen nog steeds onrustig zijn. Het lijkt wel een bouwvakker, zoveel scheetjes laat hij de hele dag door. Daar fronst en kreunt hij ook bij. Ook spuugt hij nog veel. Soms de halve voeding. Ondanks dat we al tijden op 5 flessen zitten van 180/6 en die niet proberen te vergroten. (we geven bijvoeding via Rapley, vandaar dat we nog steeds geen opvolgmelk geven).
    Onze huisarts is meegaand en probeert op een prettige manier met ons mee te denken, maar ik wil me graag een beetje inlezen voordat ik met haar hierover in gesprek ga. De klachten zijn inmiddels niet meer extreem. Hij huilt niet meer ontroostbaar zeg maar. Dus ik wil voorkomen dat ik als overbezorgde moeder overkom.

Welke dieetvoeding is er en wat is het verschil? Ik las iets over geknipte moleculen, maar er is ook voeding wat volledig koemelk vrij is toch? Ook las ik verontrustende dingen over sojamelk. Kunnen jullie mij helpen een beetje een beeld te krijgen in de keuzes die je kunt maken bij het overstappen naar een andere voeding?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je koemelkallergie vermoedt, is de eerste stap pepti. Dat is flesvoeding waarbij de koemelkeiwitten zodanig verknipt zijn, dat het lichaam die meestal niet als dusdanig herkent en het dus ook geen reden ziet om allergisch te reageren.

Sommige kindjes blijven evenwel reageren (zoals mijn dochter). Of beter: vaak gaar het even goed, en dan plots weer slechter. In dat geval is Neocate of nutramigen AA aangeraden. Dat is flesvoeding waaraan geen koe te pas gekomen is. Dus ook geen kans op reactie omwille van koemelkallergie.

Soja-flesvoeding bestaat ook. Maar bij koemelkallergie wordt soja voor een jaar ten sterkste afgeraden, omdat er een verhoogd risico is op kruisallergie.

3. Liminous

Liminous Actief lid

23 okt 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Hier in hetzelfde schuitje gezeten, maar we hebben veel hulp gehad van het consultatiebureau. De arts aldaar heeft een verklaring gemaakt waardoor wij koemelkvrije voeding konden halen bij de apotheek. Hierop volgde een provocatie-eliminatie test waaruit bleek dat hij inderdaad koemelkallergie had. De verklaringen hiervan zijn naar de zorgverzekeraar gegaan waardoor wij steeds nieuwe voeding via de apotheek konden bestellen zonder eigen kosten (Koemelk vrije voeding is haast niet te betalen).

Anyway, bij ons is het helemaal buiten de huisarts om gegaan, deze wilde niet eens meewerken aan de test want zij vond het niet nodig.
    Je kan dus ook gewoon bij de arts van het consultatiebureau dit 'probleem' aankaarten.

4. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Gelukkig geen verstand van koemelkallergie maar let er op dat een consultatiebureau arts (met alle respect) "slechts" basisarts is. Dus een kinderarts in het ziekenhuis weet waarschijnlijk veel meer!

5. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Bedankt dames. Ik weet nu wat meer. En.. het consultatiebureau heb ik zowieso niks mee. Vertel daar altijd dat het prrrrima gaat ;) hun adviezen passen toch niet bij ons..

6. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Hier hetzelfde met het consultatiebureau. We staan ook altijd zo weer buiten :D.
    Maar we waren voor een hartruisje doorgestuurd naar de huisarts en die stuurde ons door naar de kinderarts en heb daar toen ook gelijk het probleem van de voeding aangekaart. Kreeg gelijk een recept voor Nutramigen mee en werd 2 weken later gebeld door de arts om te bespreken hoe het ging. Heb later nog wel een provocatietest moeten doen en toen was het officieel dat het koemelkallergie was.

7. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Tussen pepti (of friso pep) en neocate / nutramigen AA zit nog friso allergie care en nutramigen. Bij deze voeding zijn de eiwitten nog kleiner verknipt dan bij pepti. De meeste kindjes reageren goed op de allergie care / nutramigen.

Op de site van kindereczeem.nl vindt je goede uitleg van de voedingen.
    Hier beiden kids koemelkallergie gehad, oudste tot na zijn 3e jaar. Beiden begonnen met pepti en geeindigd met de nutramigen AA.

Ik zou met de lichtste variant beginnen. Deze is ook te krijgen bij de drogist. Ik denk niet dat een huisarts de neocate of nutramigen AA kan voorschrijven. Daar zul je voor bij de kinderarts moeten zijn.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als je gaat starten met pepti (nutrilon) of pep (hero baby) kun je het beste de bijvoeding even op een laag pitje zetten. Geef de eerste 2 weken alleen het geen waarvan je zeker weet wat goed gaat en dus geen nieuwe producten. Let ook op wat je geeft. Aangezien je de rapley methode gebruikt kook je vers, dat is al een voordeel omdat je zelf weet wat je in de pan gooit ;). Gebruik dan ook geen enkele vorm van melkproducten.

Geef de voeding 2 weken de tijd, minimaal. Dan pas kun je een goed beeld krijgen of het werkt of niet.
    Soms gebeurd het dat je eerst een enorme verbetering ziet en dan ineens weer slechter. Dan is deze voeding niet genoeg verknipt. In bijna elke voeding zitten koemelkeiwitten en daar reageert een kindje met kea (KoemelkEiwitAllergie, ze zijn niet allergisch voor alles wat in koemelk zit) op.

Je hebt, in volgorde van weinig verknipt tot koemelkeiwitvrij;
    - standaard (van welk merk dan ook)
    - hypo-allergeen (van welk merk dan ook)
    - pepti (nutrilon) of pep (hero baby)
    - nutramigen (mead johnson) of allergy care (hero baby)
    - neocate (nutricia) of nutramigen AA (mead johnson)

Doorgaans is het advies om met pepti/pep te gebruiken.

Vertrouw op je moeder gevoel. Mijn jongste zoon had standaard dunne poep en (6-)8 poepluiers per dag en vrijwel continu (heftige) luier uitslag. Ha en ka wisten zeker dat hij geen KoemelkEiwitAllergie heeft.
    Ik ben gestopt met alle koemelk producten; normale poep max 3x per dag en geen luieruitslag meer. KoemelkEiwitAllergie of niet, het helpt ;) Maar hij is al ruim 1 jaar, dus is het iets makkelijker ;)

9. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Bedankt voor jullie berichtjes.
    Vandaag helaas geen medewerking van ha gekregen. De symptomen duiden volgens haar niet op koemelkallergie omdat hij geen huiduitslag heeft of dunne poep. Maar mijn schatje is wel enorm onrustig en ik merk dat hij vaak uit het niets huilt van pijn. Met name 's nachts en tijdens slaapjes overdag. Ik denk nu dat hij zich dan meer bewust is van de pijn. Als ik hem dan troost, strekt hij zich en komen er allemaal scheetjes vrij.
    Ik weet het ook niet. Maar, zoals ik schreef, is er dat gevoel. Er moet iets zijn. Iets aanwijsbaars.
    Ik denk dat we uit eigen beweging dieetvoeding gaan proberen. Geeft dat verandering, dan ga ik in een wat pittiger modus in gesprek met mijn huisarts. :cool:
    Lastig hoor. Heb je toch het gevoel dat je wordt bekeken als 'overbezorgde moeder van de 1e'. Ze gaf zelfs rust en regelmaat-adviezen.:x

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Jezus, waar halen die dokters hun informatie toch? Mijn dochter heeft nooit huidproblemen gehad, maar wel een (bewezen door endoscopie) ernstige vorm van koemelkallergie.

Ben altijd zo blij dat je in België meteen terecht kan bij een kinderarts. En dat ik er eentje had/heb die meteen actie ondernam, in plaats van zo wantrouwig te zijn.

Ik zou toch ook eens Pepti proberen, en kijken wat er gebeurt. En denk eraan: als het even goed gaat en dan weer niet meer, dan betekent dat niet dat het geen koemelkallergie is, maar net dat zwaardere dieetvoeding nodig is. Succes!

11. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had net zo'n kind. Geen koemelkallergie. Wel allergie voor ei (bloedtest). En nog wat andere darmproblemen die pas bij 3,5 jaar (!!!) aan het licht kwamen. Want hij had ook verborgen reflux wat voor veel klachten zorgde.
    Ik heb gevoelige darmen, zoon ook, een deel zal ook erfelijk zijn.

Ik denk dat het nu wijs is op eigen houtje dieetvoeding gaat proberen.
    Geef je verder geen koemelkzuivel als yoghurt, roomboter of kaas? Melkvrij brood?

Mijn zoon is geboren met gevoelige darmen, verder is hij ijzersterk. Het is ook een heel gevoelig kind. Rust en regelmaat, inbakeren, babymassage en osteopathie gaf allemaal wel een stukje rust. Overstrekt jouw zoontje zich? Slaapt hij met gebalde vuistjes? Heeft hij een overduidelijke voorkeursligging?

En wat ik je wil adviseren is om hem probiotica te geven. Je zou even kunnen bellen met Solgar voor gedegen en eerlijk advies.

Succes!

12. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Mijn zoon krijgt nutramigen voor koemelkallergie. Deze voeding is nog iets verknipter dan de pepti.

Ik zie dat hij nog aan 5x 180 zit qua hoeveelheid, dus ik neem aan dat je nog voeding nr 1 gebruikt? Ik ben zelf net over naar nr 2 en heb nog drie blikken staan. Dat is ongeveer genoeg voor 2 weekjes. Mocht je ze willen hebben dan kan ik ze opsturen tegen verzendkosten?

13. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Helaas hebben huisarts te weinig weet van koemelkallergie. Een allergie kan zich uiten in luchtwegproblemen, darmproblemen en / of huidproblemen. Het kan zich op al die gebieden uiten, maar ook op maar 1 gebied.
    Hier hadden we toen ook zo'n arts. Was een vervangende arts. koemelkallergie kon volgens hem niet, want kwam maar bij 2% voor. Zoontje zou gewoon reflux hebben en zijn uitslag kwam door mijn hormonen.
    Nou zoon had erge koemelkallergie, tot na zijn 3e jaar en hevig eczeem. Gelukkig luisterde het consultatiebureau wel goed en mijn eigen arts ook.

Ik zou met pepti starten en kijken hoe hij daar op reageert.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Lekker huisarts met KoemelkEiwitAllergie ervaring.

Mijn oudste had echt KoemelkEiwitAllergie (bewezen) en "alleen maar" hele heftige darm krampen (koliek aanvallen) .
    Rust en regelmaat is in mijn ogen absoluut goed, maar als een kindje pijn heeft kan dit niet. Ik weet niet in hoeverre je al rust en regelmaat toe past, anders toch invoeren. (Heb je ook wat voor je ha te vertellen als het niet werkt ;) )

En nogmaals; als jij denkt dat het KoemelkEiwitAllergie kan zijn, vertrouw op je moederinstinct. Probeer minimaal 2 weken pepti en als het werkt ga je dan terug naar je huisarts.

Moeders weten het soms echt beter dan artsen, helaas!

15. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ja, ik ben nog steeds verbaasd over hoe mijn gesprek ging met de arts. Misschien nog wel net zo verbaasd dat ik dit over mij heen liet gaan. Zal me niet meer overkomen!

Rust en regelmaat daar kan ik een boek over schrijven. Onze ervaring: naar je kindje kijken zorgt vanzelf voor rust en regelmaat. Zelf bedachte volgordes zorgden hier voor het tegendeel. Hier dus een prima regelmaat met wel volgorde van handelingen op zich.
    Dat de huisarts met een verhaal komt over 'met 6 maanden kun je ze verwennen en huilen ze soms omdat ze weten dat mama dan direct komt' op mijn vraag over huilen van pijn en mijn vermoeden dat er medisch lichamelijk iets niet in orde is, maakt me boos!
    Inslapen is ook geen probleem (meer). Hij wordt wel regelmatig vanuit het niets krijsend wakker. Dat is geen aandachttrekkerij.

Ik ga op zoek naar een diëtist die me kan begeleiden en ik heb er voor gekozen om met Hero allergie care te beginnen.

Welke voedingsmiddelen moet ik nog meer uitsluiten. Tenminste waar van bekend is dat dat kindjes met koemelkallergie/KoemelkEiwitAllergie daar gevoelig voor zijn?

Oh, en Carino: bedankt voor je aanbod.. Wat aardig! Ik zit idd nog op nr 1. (ook ivm rapley en rustig afbouwen flessen) Maar ik las je berichtje pas na mijn bestelling van Hero. Daar moet ik dus even bij blijven.

16. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    #16 samarinde01, 30 mei 2014
    Laatst bewerkt: 30 mei 2014
    Ter aanvulling van mijn bericht hierboven:

Ik heb dus per ongeluk Hero allergie care nr.2 gekocht :(
    Terwijl ik tot nu toe dus nog nr 1 standaard voeding gaf. Nu is het helemaal duur!

Ik KAN natuurlijk overstappen, maar lees op de verpakking dat je max 4 flessen van 180/6 mag geven. Ik geeft er 5 waaronder 4 van 180/6 en nog een nachtvoeding van 140/4. Niet alle flessen gaan altijd helemaal leeg. Wat kan ik doen?

edit: Hero zelf zegt dat ik ook 5 flessen van 150/5 of 180/5 kan geven.

Nu aan mij om te beslissen of ik dit ga doen. Ik twijfel omdat bijvoeding nog echt BIJvoeding is. (hij eet wel steeds meer). En ik bang ben dat hij dit niet genoeg vindt. Aan de andere kant 'vult' 2 meer zegt ze. Wat zouden jullie doen?

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Voor soya staat 60% kans op kruis-allergie, wat inhoud dat een kindje met KoemelkEiwitAllergie 60% kans heeft op soya allergie.
    Verder zijn tomaten, eieren, gluten, schaal- en schelpdieren, aardbeien, chocolade, noten en pinda's erg allergeen. Dat is wat ik zo even weet.
    Ook met kiwi kun je beter wat langer wachten.

Artsen lopen heel makkelijk over je heen. Soms denk ik weleens dat ze daar trainingen op geven en volgen. Luister vooral naar je eigen gevoel.
    Pepti of pep had ook voldoende geweest om te kopen en een stuk goedkoper. Ik zou kijken of je naar 150/5 kunt gaan en indien nodig 180/5. Ze mogen 24 schepjes per dag van nr 2.

18. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat ís rust en regelmaat. Heel veel ouders begrijpen dat verkeerd en denken dat het iets met de klok te maken heeft. Rust is wat het al zegt: een prikkelarme omgeving, geen gezeul met het kind en slapen en. Oeden zoveel mogelijk op de vaste plek. De juiste volgorde is bij een gevoelig prikkelbaar kind ook belangrijk: hier nog steeds bijna alles in een vaste volgorde, maar niet op een vaste tijd.

Het is koemelkallergie, we laten al een tijd de eiwitten weg, alle allergieën zijn die voor de eiwitten. Je zegt dus koemelkallergie, ei-allergie, soja-allergie.
    Een kind dat allergisch is, is dat vaak ook voor de andere grote allergenen en dat zijn: ei, soja, pinda, noten, vis en schelp-/schaaldieren.

Je kan voor het advies over weglaten, met mate introduceren of anderzins idd het beste terecht bij een diëtist. Verder zou ik een verwijzing vragen voor de kinderarts, zodat met onderzoek zaken bevestigt of uitgesloten kunnen worden.

19. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Hier dus geen vaste volgorde ;). Voeden op verzoek, verschonen bij een vieze luier en slapen wanneer moe. En dat is dus elke dag anders. Wel de handeling op zich. En de rust zoals je die omschrijft. Maar zoals gezegd heeft dat niets te maken met de onrust van mijn zoontje. Het heeft ook geen invloed. Een rustige of drukke dag. Veel slaap of weinig slaap overdag. Enorm veel prikkels of prikkelarm. Het maakt niks uit voor de nacht. En ook niet voor de onrust tijdens de 'slaapjes' overdag.

Dus ik concentreer me met name op het uitzoeken of er sprake is van een allergie. Misschien zijn het wel gewoon gevoelige darmen. Dat vind ik ook wel logisch klinken, maar ik zie niet echt verschil met verschillende soorten groenten/fruit.

Trouwens, Hero Allergy care is volgens mij hetzelfde als Hero Pep. Ik zie nog wel een duurdere variant en dat is Hero Allergy (dus zonder care erachter). Hero (voorheen Friso)Pep 2 / Hero Allergy Care 2 700GR | voordelig online kopen | De Online Drogist

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    #20 Averlhach, 30 mei 2014
    Laatst bewerkt: 30 mei 2014
    Vreemd dat ze het over een kam scheren daar, want Hero zelf zegt dat er verschil in zit;
    Hero Baby Producten - Hero Baby
    En dan naar Pep2 en dan de knop "lees meer" daar zie je dat er onderscheid is tussen pep en allergy care word gemaakt.

Wat ik zo zie is dat de online drogist het samen zet, maar hero pep verkoopt.

Toevoeging;
    Ik heb nog even verder gezocht en ondanks dat friso hero is geworden hebben ze het verschil tussen pep en allergy care behouden.
    Pep is de oranje verpakking (die ze op de online drogist laten zien) zie;
    https://webwinkel.sorgente.nl/index.php?id_product=824&controller=product

En allergy care is de paars/roze (wat voor kleur het ook is) verpakking, zie;
    https://webwinkel.sorgente.nl/index.php?id_product=821&controller=product

Allergy care is dan ook bijna 10 euro duurder per pak.

De online drogiste probeert met verkeerde benaming goedkoper te lijken.

Deel Deze Pagina