Tegenstrijdig advies CB / Nutrilon

Discussion in 'Voeding' started by Fem, Mar 8, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Gisteren zijn we naar het CB geweest, onze dochter weegt nu 5400 gram en krijgt al een tijdje 5 flessen met 6 scheppen, ze drinkt nog lang niet alles op, maargoed, we bieden het gewoon aan en zien wel wat ze opkrijgt.

Sinds twee weken drinkt ze de laatste fles (zo rond 23.00 à 24.00 uur) heel slecht, we moeten haar sowieso wakker maken en dan drinkt ze heel slecht haar fles leeg, 60 cc of 40 cc is nog veel. Op basis daarvan dacht ik dat ze er wel aan toe zou zijn om een fles minder te krijgen.

Gisteren op het CB heb ik gevraagd wat we het beste konden doen. Het advies luidde dat we nog gewoon 5 flessen moesten geven, met 6 scheppen voeding, maar dan niet meer om de 4 uur, maar om de 3 à 3,5 uur. Nu wil ik dat best proberen, sterker nog, dat hebben we gisteren ook gedaan, maar ze wilt simperlweg de fles niet na 3 uur en ook niet na 3,5 uur, ze draait haar hoofd weg en duwt de fles als het ware uit haar mond. Pas na ca. 4 uur wilt ze de fles wel.

Vanmorgen werd onze dochter pas om 09.15 uur wakker, toen heeft ze pas om half 10 de fles gehad, als ik uitga van 5 flessen houdt dit in dat ze pas om 01.30 uur vanacht de laatste fles krijg en dat we mogen waarschijnlijk weer met een vreemd schema zitten.

Uiteindelijk heb ik de voedingslijn van Nutrilon gebeld. De mevrouw aan de telefoon vertelde ons dat we best wel naar 4 flessen konden gaan, maar dat we dan ook best al met een fruithapje en groentehapje konden gaan starten (vanaf 4 maanden dan).

Nu zit ik een beetje in dubio wat ik nou moet doen.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor het antwoorden en sorry voor het lange verhaal.

Liefs,

Fem

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    ik ben op de leeftijd die jou dochter heeft begonne met groente en ben toen ook overgestapt op 4 flesjes en dan smorgens 1 fles van 210+7 (dan heeft ze altijd honger) en 3 flesjes van 180 +6. vanaf dat ze 4 maanden was kreeg ze naast der groente ook der fruit en het gaat allemaal goed.

je moet gewoon doen wat jezelf denkt dat goed is en wakker maken voor een flesje vind ik erg onnodig op deze leeftijd en omdat ze het niet opdrinkt geeft ook wel aan dat ze aan 4 flesjes toe is. als ik jou was zou ik ook gewoon 4 flesjes gaan geev en dan eventueel 2 flesje 210 + 7 doen totdat je bijvoeding gaat geven en dan kijken wat ze wil drinken

volg je moedergevoel

3. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Dankjewel voor je antwoord Lovewinnie. Mijn gevoel zegt dat we over moeten gaan naar 4 flessen, dus ik wilde sowieso m.i.v. vandaag beginnen met afbouwen van de 5e fles. Mocht ze van de week wakker worden (op het tijdstip van de 5e fles) krijgt ze gewoon drinken (maar geen hele fles).

M.b.t. fruit- & groentehapje, ik lees hier heel veel dat de darmen van babytjes tot 6 maanden onvoldoende zijn ontwikkeld om al te starten met groente- & fruithapje, dat brengt mij aan het twijfelen...

4. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Hoi,

Op zich vind ik je dochter wel te jong om naar 4 flessen te gaan, maar als ze de laatste fles bijna niet opdrinkt zal het misschien wel het proberen waard zijn.
    Om de 3 a 3,5 uur voeden is misschien te kort op elkaar, dan zit ze misschien nog vol van de vorige fles.

En bijvoeding van Nutrilon/Nutricia is dan wel geschikt vanaf 4 maanden, het algemene advies is om pas vanaf 6 maanden te beginnen met bijvoeding. Nu zijn hier de meningen over verdeeld en het blijft je eigen keuze, maar als ze gewoon voldoende heeft aan 4 flessen, zou ik de bijvoeding nog even uitstellen.

5. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Sassie, ik ben het 100% met je eens, vind het ook een lastige keuze hoor, ik vind haar ook nog jong voor 4 flessen, maar als ik haar wakker maak ligt ze ook nog eens heel hard te huilen, ik vind het zelf niet erg om nog 5 flessen te geven, ik vind het gewoon zielig voor Sharon om haar steeds wakker te moeten maken...

En bijvoeding, ja, daar wilden wij (in principe) ook eigenlijk pas met 6 maanden mee beginnen... daarom vind ik het best lastig om een keuze te maken nu....

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    De bijvoeding wordt in het begin ook amper opgenomen door het lichaam. Dus je kunt het erwel in stoppen, maar voedingsstoffen levert het niet/amper.. Dus waarom dat al doen, hoogstens om het happen te oefenen.
    Je zou het eens kunnen proberen wat 4 flessen doet. Eventueel de laatste fles 210/7 maken. Of alle 4 als dat beter uitkomt.. 800 ml is het "minimum" dus daar kom je met 4 flessen ook wel aan..

Ik heb ook 2 keer verschillend advies gehad van het Cb<=> nutrilon.. Beide keren zijn in het voordeel van nutrilon uitgevallen (beide keren adviseerde het CB het vervroegd toevoegen van hapjes bij 3 en 4 mnd, terwijl er veilige alternatieven waren)

7. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

Feb 16, 2007
    1,852
    0
    0
    Als ik jou was zou ik gewoon voeden op verzoek. Overdag geven wat ze wil hebben en niet meer wakker maken voor de laatste fles (22.30?).

Op een gegeven moment wilde Merel ook die fles niet meer, dus hebben we die gewoon laten vallen. Bijvoeden zou ik nog niet doen.

8. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

Dec 3, 2006
    2,328
    0
    0
    tukkerland
    bijvoeden is gewoon een kweste van proeven op die leeftijd...kijk gewoon even hoe het gaat, lukt het niet? dan later gewoon weer opnieuws proberen!

wat betreft de flessen,ga gewoon op je gevoel af!

maar 4 flessen is idd een prima idee en dan wellicht de laatste zo rond half 10 savonds, danm ligt ze ook nog neit in zo`n diepe slaap :)

succes!

9. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ik wil geen discussie starten over bijvoeding en of dit wel of niet goed is, het gaat mij erom dat ik mijn kind niet ondervoed, het gaat mij erom dat ik twee tegenstrijdige adviezen krijg, en tja.. wat moet ik ermee he?

10. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    1,797
    1
    38
    ik heb hetzelfde probleem, mijn dochter wil nu ook al 4 flessen en weegt rond de 5 kg. Ze wil gewoon niet meer en ik gan haar niet pushen om meer te drinken. Ik denk dat zij dat zelf prima kan aangeven. Ze krijgt nu 4 x 180 met 6 schepjes en soms als ze een vermoeiende dag heeft gehad op het kdv 5 flessen.

Ik denk dat je zelf het beste aanvoelt wat je kindje wilt!

11. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Ik zou dan gewoon voeden op verzoek en als je de 4e fles na 20.00 geeft, dit als laatste fles nemen. Dan kan het zijn dat ze de ene dag wel 5 flessen heeft en de andere dag gewoon voldoende hefet aan 4 flessen.

Op deze manier heb ik het ook 2 weken gedaan, totdat mijn mannetje gewoon elke dag op 4 flessen kwam.
    Hij was 4 maanden toen hij af en toe ook 4 flessen kreeg en sinds 2 weken komen we elke dag op 4 flessen uit. We geven nog geen bijvoeding.

12. GL013

GL013 Bekend lid

Sep 27, 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Toen Simon 4 maanden was zijn we ook over gegaan naar 4 flessen. Inderdaad, omdat de laatste fles soms na 12en kwam 's nachts. We hebben hem toen eens laten liggen, en toen kwam-ie 's ochtends pas weer. We zijn toen wel 4x 210+7 gaan geven, en sinds we over zijn naar opvolgmelk zijn we naar flessen van 180+6 teruggegaan. Gaat prima hier zo, en zoals sassie1980 al zei, gewoon eens uitproberen! De ene x 4, andere x 5 flessen, Sharon kan zo lekker haar eigen ritme aangeven!

13. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

Oct 4, 2006
    2,157
    0
    0
    Twente
    wij zijn rond 3 maanden overgegaan op 4 flessen met indd dezelfde reden omdat hij die laatste fles niet wakker wou worden en amper wat dronk
    ik heb het toen aagegeven bij het cb en die zeiden dat we dan beter over konden op 4 flessen van 210/7 scheppen ipv 5 flessen van 180/6 scheppen
    Dit ging super en hij had er genoeg aan zelfs zonder bijvoeding

14. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Bedankt allemaal voor het meedenken. Gisteren heeft ze in totaal 4 flessen op, om half 10 's avonds heeft ze de laatste gehad en ze hefet tot kwart voor 8 vanmorgen geslapen ( :confused: ), we gaan het vandaag wederom proberen met 4 flessen en we merken het wel als ze meer wilt eten!

Ngmaals, superbedankt voor het meedenken, altijd fijn om te weten hoe andere mama's dit doen of hebben gedaan. Thanx! :thumup:

Share This Page