Menstruatie, baarmoederslijmvlies en andere vragen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Poema19, 26 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poema19

Poema19 Actief lid

16 nov 2014
    157
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Sinds 5 maanden probeer ik zwanger te raken van een tweede kindje. Bij nummer 1 had ik een cyclus rond de 34 dagen, maar die stopte plots. Gelukkig toch na 1 jaar zwanger geraakt. Mijn menstruaties waren altijd vrij hevig en lang, meestal 7 dagen waarvan 2-3 dagen hevig bloedverlies.

Na de bevalling van onze eerste (zo'n 6 maanden erna) werd bij mij de auto immuunziekte Graves ontdekt (daarbij werkt je schildklier veel te snel). Ik ben daar in september voor behandeld met radioactief jodium. Tijdens de periode dat mijn schildklier te snel werkte, was mijn cyclus zo'n 31 dagen iedere keer, de menstruatie was stukken lichter en na 4 dagen wel over.

Eind vorig jaar werkte mijn schildklier te langzaam. Mijn menstruaties werden meteen veel zwaarder met echt hevig bloedverlies en het duurde zeker 8 dagen.

Nu neem ik al een tijdje medicijnen (Euthyrox) en is mijn schildklierwaarde helemaal top. Mijn menstruaties waren weer helemaal zoals eerst, cyclussen rond de 29/30 dagen en menstruaties ongeveer 6-7 dagen waarvan twee dagen hevig bloedverlies.

Goed, heel verhaal :p, nu mijn vraag: sinds twee of drie menstruaties heb ik ineens stolsels. Dit is voor mij niet heel vreemd, voor mijn eerste zwangerschap had ik het af en toe eens. Maar nu lijkt het dus iedere menstruatie terug te komen. Ook heb ik meer last van mijn menstruaties: veel meer hoofdpijn, de eerste twee dagen kan ik niet zonder paracetamol omdat het voelt alsof mijn baarmoeder naar buiten valt. De vorige keer ben ik tot twee keer toe extreem doorgelekt. Ik lag te spelen met ons zoontje toen er ineens een plasje bloed op de grond lag (onder mij). Het bloed komt soms echt met golven (sorry) en de krampen voelen als weeen.

Is dit een bezoekje aan de huisarts waard? Of zou het toeval zijn? Of zijn hier meer dames met schildklierziektes die dit herkennen?

Edit: was nog een vraag vergeten :p, duiden stolsels en zware menstruaties op dik baarmoederslijmvlies, of zegt dit niks?

Ik maak mij nog niet heel veel zorgen. Mijn man daarentegen wel en een beetje, hij vindt het maar verdacht.

2. Sarahhhh

Sarahhhh Niet meer actief

Ik heb dat ook af n toe. Ook heel veel stolsels en doorlekken. Is denk k niet zo erg. Maar als je twijfelt kan je natuurlijk altijd naar de ha gaan!

3. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    Als ik je verhaal lees, zou ik zeker even langs de huisarts gaan. Beter een keer teveel gaan als te weinig...

Geen kennis of ervaring met die medicijnen, maar zoveel bloed en stolsels verliezen is in mijn inziens niet normaal bij een menstruatie...

4. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik heb een trage schildklier, maar herken dit niet nee. Zou aan de bel trekken bij de huisarts!

5. Poema19

Poema19 Actief lid

16 nov 2014
    157
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Dank jullie voor jullie reacties! Inmiddels is mijn menstruatie weer bijna over, en gelukkig was het deze maand minder heftig dan vorige twee maanden en had ik maar 1 dag stolsels.

Ondertussen heb ik ook contact gehad met mijn internist en mijn bloedwaarden zijn perfect, dus gelukkig staat mijn schildklier nu goed ingesteld (zelfs aan de hoge kant, schijnt beter te zijn als je zwanger wil worden). Hij zei verder dat je menstruatie wel iets kan veranderen door schildklierproblematiek.

Ik denk dat ik nog 1 menstruatie afwacht (die hopelijk niet komt omdat ik dan zwanger ben;)) en dan misschien toch even naar de huisarts ga. Ik ben alleen niet zo tevreden over onze huisarts (zij heeft mij de vorige keer afgewimpeld en toen bleek ik toch echt behoorlijk ziek te zijn, ziekte van Graves).

In ieder geval bedankt voor jullie reacties en hopelijk waren deze menstruaties met stolsels gewoon tijdelijk ;)

6. Stokstaartje86

Stokstaartje86 VIP lid

4 jan 2013
    5.299
    1.769
    113
    Vrouw
    hoe het zit met menstruaties en schildklierproblematiek heb ik geen ervaring dus geen idee. Wat ik wel weet is dat de hevigheid van de menstruatie niet zoveel zegt over de dikte van het baarmoederslijmvlies al zou je dat wel verwachtten. Ik had nagenoeg geen menstruaties in ieder geval zo licht dat ik na 8 uur met de minitampon nog maar een half gevulde tampon had en ik ben toch echt zwanger geworden in de derde ronde. In die ronde was mijn slijmvlies 7 mm dik. Ik was namelijk die ronde bij de gyn omdat ik bloedverlies had vanaf eisprong wat overging in een menstruatie dus had de helft van de cyclus bloedverlies en maar heel weinig menstruatie dus ik dacht aan een te laag progesteron. In de rondes daarvoor weet ik dus niet de dikte van mijn baarmoederslijmvlies en ik weet dus ook niet hoe mijn ongi was geweest bij een slijmvliesdikte van 7 mm omdat ik toen zwanger ben geworden.

Wat ik verder nog weet over menstruaties is dat je lichaam een hormoon/stofje afscheid die er voor zorgt dat het menstruatiebloed niet stolt. Als je meer bloed hebt dan dat het stofje kan ontstollen krijg je dus dat een bepaald gedeelte van het bloed wel gaat stollen en dan heb je dus stolsels bij je ongi. Ik denk dat je zelf moet bepalen hoe heftig de stolsels zijn of je er echt iets mee moet

Deel Deze Pagina