Dilemma: 24/7 bij je dragen of RRR met laten huilen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kkatinka, 24 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nee hoor dat hoeft helemaal niet. Een kindje kan geen klok kijken, maar uiteindelijk wel veiligheid en geborgenheid ervaren doordat het voorspelbaar is wat er gaat gebeuren. Hierdoor ervaren jij en je kindje veel meer rust uiteindelijk.

2. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Ik vraag me trouwnes opeens af in hoeverre een kindje van bijna een maand perse alle slaapjes op 1 plek móét doen, zodat ze daaraan went(volgens cb wel). Is dat niet "te"?
    En volgens rrr hoor je op vast tijdstip op de dag te wandelen buiten, vertelde mevrouw van cb me.

Ik wil dolgraag een ritme, maar is het realistisch dat babys dat nu al hebben? Ik hou voor mezelf ook van rrr maar ik heb ook soms iets spontaans tussendoor waardoor ik soms geen regelmaat heb. Missch zal t voor kleintjes belangrijker zijn, ofzo.

Ik zit opeens vol met vragen haha

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ritme en regelmaat is geen ritme als in 7 uur voeding, 7.20 klaar en boeren, 10 min knuffelen en om 7.30 in bed leggen om te laten slapen tot de volgende voeding.

Ritme en regelmaat is de handelingen op dezelfde volgorde doen. Dus bijv;
    Verschonen - voeden - knuffelen - evt wakker in box of bij jou of wat dan ook - slapen (bij jou, in de box, in bed, wandelwagen etc) - verschonen - voeden etc etc. En of er nu 2 uur, 3 uur of 4 uur tussen een voeding zit, dat maakt geen zak uit. Een baby kan immers geen klok kijken ;)

Met de jongste ben ik begonnen 1 slaapje overdag in bed en pas later uit te breiden. Hij slaapt prima in zijn eigen bed, ondanks dat hij de eerste maanden ook veel bij mij in de draagdoek sliep.
    Het slapen zelf is belangrijker dan waar te slapen.

En ik ging 1x per week grote boodschappen doen met 2 kinderen, tussendoor wanneer het uitkwam. De ene dag regende het pijpenstelen en ging ik toch echt niet wandelen en de volgende dag was get heerlijk weer en wou de oudste 2x naar buiten. Ik zorgde wel dat ik ging wandelen aan het begin van zijn slaapje, zo kon hij lekker in de wandelwagen slapen (of draagdoek). Ook dan zat hij in het ritme, want hij viel in slaap :)

Daarnaast heeft het ene kindje wel een sterke behoefte aan regelmaat en een ander kindje veel minder. Je kan niet zeggen dat ze het allemaal echt nodig hebben. Ook hier; kijk naar de behoefte van je kindje en niet wat het cb vind.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als je reflux vermoed kan je beter de leefregels voor reflux opvolgen ipv laten huilen.
    Huilen zorgt voor echte lucht in de maag, waardoor er meer druk op de maag komt, waardoor er meer voeding + maagzuur omhoog komt waardoor je kindje meer gaat huilen en dan kan je weer vooraf aan beginnen.

Leefregels zijn;
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed (of waar je kindhe slaapt) bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - (fv) maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - (fv) zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt.
    - (fv) houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

5. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

Wat een raar advies?? Uiteindelijk is het wel handig dat je baby in z'n bedje leert slapen, maar dat is echt nog niet bij 1 maand. :( Pas vanaf 6 maanden ofzo zou ik me hier druk om gaan maken (en dan nog hoeft je kindje echt niet alle slaapjes op dezelfde plek te doen!!). Volgens mij is het nu vooral belangrijk dat je kindje leert dat de wereld een veilige fijne plek is, waar je rustig kunt gaan slapen.

Ik heb trouwens mn eerste de 7 maanden praktisch 24/7 gedragen. Ze was een hele lastige baby en alleen blij als ze bij mij was. Mn CB verklaarde me voor gek, maar ik voelde me er beter bij dan bij de alternatieven. Je wilt niet weten hoe vaak ik bang gemaakt ben door de artsen en vpk van het cb voor een baby die nooit in haar eigen bedje zou slapen en tot minstens de kleuterleeftijd zwaar afhankelijk van me zou zijn voor het slapen. Nou niets was minder waar. Vanaf 7 maanden sliep ze ineens prima in haar eigen bedje en sindsdien is ze een super slaper en een heel makkelijk kind. Niemand gelooft nu nog dat ze een moeilijke baby was. :D Mijn theorie is dat de geborgenheid van het dragen heeft bijgedragen aan haar veiligheidsgevoel, waardoor ze makkelijker in bed ging slapen.

Mn jongste is een vrij makkelijke baby, maar slaapt overdag maximaal 1 slaapje in haar eigen bedje. Andere slaapjes vinden plaats in mn drager, in de wagenbak of in de box, omdat dit handiger is met mn oudste. Ze is nu bijna 6 maanden en lijkt er totaal geen last van te hebben.

6. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Overdag lekker dragen als ze daar behoefte aan heeft en snachts samen (veilig) slapen. WHO adviseert dit ook.

CB heeft weer eens een mooi verhaal opgehangen om jou onzeker te maken.. zo verwesterd advies dit..

Volg je eigen gevoel! Kindje heeft 9maanden warm bij je gezeten, die ga je toch niet alleen laten liggen huilen en dat voor 20min?!?! Verwennen kun je ze nog niet hoor!geborgenheid hebben ze gewoon nodig

7. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Ah wat sneu dat je je zo ontzettend naar voelt door zulk advies.
    20 minuten laten huilen druist echt in tegen mijn gevoel. Mijn dochter is nu inmiddels bijna 1,5 jaar en ik laat haar nog geen 5 minuten huilen. Laat staan dat je dat met een kindje van 1 maand doet 😱
    De eerste maanden sliep mijn dochter veel in de reiswieg in de woonkamer en bij mij. We probeerden haar wakker weg te leggen. Lukte dat niet dan mocht ze lekker bij me slapen. 's Nachts wilde ze niet altijd in haar wiegje bij ons slapen maar legden haar dan tussen ons in op het aankleedkussen. Uiteindelijk zijn we met bijna 2 maanden begonnen in een ledikantje in onze slaapkamer en dat ging 's nachts steeds beter. Uiteindelijk met 3 maanden is ze naar haar eigen kamer verhuisd en deed ze overdag daar ook haar slaapjes. Al vond ze het in de avonduren nog wel heel fijn om bij me te slapen voor de laatste fles (21.00). Maar ook dit was op een gegeven moment vanzelf over.
    RRR pasten we wel toe als je het hebt over een bepaalde regelmaat: wakker worden, voeden, knuffelen, spelen en weer naar bed. Het gaat er volgens mij om dat ze gaan herkennen wat er gaat gebeuren.
    Volg je gevoel. Ik zou gaan zoeken naar wat voor je kindje en jou het beste werkt. Gewoon eens beginnen met een eigen regelmaat, afwisselen van slaapplek en als dat niet lukt gewoon lekker bij je nemen. Ze zijn nog zo klein. Straks willen ze dat niet meer :(

8. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik deed wel de RRR. Maar dat wilde niet zeggen dat ik ze aan hun lot over liet. Bij bedtijd gingen ze bij de eerste signalen naar bed. Dan troostte ik ze in bed, er was altijd wel iets dat ze rustig kreeg. En dan kon het in het begin wel zijn dat ik er 1-1,5 uur naast zat. Soms dan pakte ik ze eruit, in de armen troosten, dan liggend in de armen, dan in bed leggen maar ze nog hetzelfde vasthouden en dan lanzgaam aan je armen weghalen. Steeds pas minderen als ze rustig werden.

Maar het heeft vruchten afgeworpen. Ze gaan graag naar bed vanaf de 3 maanden oud. Ik troost nog steeds in/bij bed.

9. chantalmom

14 feb 2014
    50
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tip: het boek Baby in een droomritme
    Heeft mij zove geholpen! Zonder je baby te laten huilen

10. LaRambla

LaRambla Actief lid

15 jan 2015
    292
    4
    18
    West-Brabant
    Wat een klote advies weer zeg. Ze maken je zo onzeker daar! Ik begrijp dat je er wat aan wil doen maar doe dit op een manier dat jij je er goed bij voelt!

Ennn onthoud: er is geen een 16-jarige die niet in zijn eigen bed slaapt, niet eet en de hele dag huilt. Uiteindelijk is het bij iedereen goed gekomen ;)

11. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    wat een ontzettend slecht advies! Je doet het zo goed, je volgt je kindje en dat is soms zwaar in het begin, maar veilige hechting is heel wat waard.

De schaduwkant van slaaptraining

Laten huilen is dus bewezen schadelijk! Zo raar dat het CB dit blijft adviseren...

12. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een belachelijk advies, serieus kindje is 4 weken en dan 20 min laten huilen, pff de moeder die dat lukt moet ik nog tegen komen.
    Alle 3 mijn kinderen hebben toen ze klein waren hun bedje niet eens gezien, die hebben altijd op de arm en lekker dichtbij mama geslapen, voor hun fijn maar voor mij ook. Tot nu toe heb ik later toen ze naar hun eigen kamer gingen nooit problemen gehad, ik merkte gewoon als ze er aantoe waren. Snap best dat rrr belangrijk is maar in mijn ogen kan het nooit goed zijn dat een baby zolang moet huilen alleen dus ook stress ervaart en dan op die manier in slaap te vallen :(

13. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0

Dat is ook mijn motto!
    met de tweede leef ik nu ook veel meer met die gedachte.
    oudste sliep pas met 5 jaar 'normaal' en ik ben alles zowat weer vergeten en denk nu waar heb ik me al die tijd druk om gemaakt.

als de kleine bij jou lekker slaapt zou ik me echt nog niet druk gaan maken de eerste 3 maanden. als de kleine bij jou overprikkeld raakt word het een ander verhaal.

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.163
    23.242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Je verhaal klinkt herkenbaar! CB adviseerde ook inbakeren en laten huilen. 20 minuten vind ik veel te lang! Maaaar, ik heb echt geen zin 24/7 met een baby op mn arm te lopen. Dafne is erg onrustig met slapen, veel zwiepen met de armpjes en beentjes. Dus ik ben wel begonnen met inbakeren gisteren en een max voor mezelf van 10 minuten huilen. En ik zie nu al verbetering! De eerste 2 x nog geen 10 minuten huilen, de rest van de dag, nacht en net na de eerste voeding sliep ze meteen. Dit doe ik dan in combi met elke keer hetzelfde riedeltje. Uit bed, schone luier, fles, knuffelen, en bij de eerste slaapsignalen inbakeren en in de wieg. ' s Nachts staat de wieg naast mn bed. Ik ben dus tot zover helemaal blij. Heb zelfs mn tanden al kunnen poetsen vandaag :D

15. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Een baby van 3 weken 10 minuten huilen? Ik vind dat dus echt enorm lang. Waarom denk je dat je altijd je baby 24 uur per dag bij je zal moeten dragen? Ze heeft nog niet eens de kans gekregen te bewijzen dat ze vanzelf meer op zichzelf zal willen zijn. Sorry, het maakt mij zo verdrietig om zo'n kleine uk zo lang te laten huilen.

Ts, gewoon doen wat goed voelt. Mijn kleintje heeft de eerste 2 maanden echt bijna niet ergens anders gelegen dan bij mij. Inmiddels slaapt ze in de wagen en tussendoor vermaakt ze zich ook wel eens in de box. Ik ga vooral nooit de strijd aan. Dus wil ze niet in haar bedje, prima, dan ga je weer beneden slapen. Ze doet voornamelijk hazenslaapjes en eet vaak. Als we gaan wandelen slaapt ze wel heerlijk lang, in de draagdoek. Het gaat zo hard, accepteren werkt het beste. Heel naar zulke adviezen. Een baby kan niet klok kijken, voor een baby is 5 minuten al een eeuwigheid.

RRR pas ik zelf niet toe, mijn baby heeft dat ook niet perse nodig en verder gaat ze vooral mee in het ritme van onze oudste dus is het best makkelijk dat ze gewoon overal slaapt en eet haha. Ze gaat vanzelf wel een keer een beetje een eigen ritme ontwikkelen. Maar als je zelf gebaat bent bij de regelmaat van iedere keer hetzelfde doen dan zou ik het doen. Wie weet maakt het jou zelf rustig en straal je dat uit? Succes!

16. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Een baby van 3 weken oud 10 minuten laten huilen? :$
    Weet je dat huilen hun enige communicatiemiddel is?
    Voor zo'n zeer jonge baby is 10 minuten een eeuwigheid!
    Het helpt inderdaad...je baby heeft het opgegeven. Mama komt toch niet.
    Als erwel wat is, zal je baby ook minder snel gaan huilen. Mama komt toch niet.
    :(
    Maar goed, zolang mama zich er prettig bij voelt.......

17. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Waarom een ander zo aanvallen? Je doet nu in wezen hetzelfde als het cb deed bij TS alleen dan in de omgekeerde vorm. Je maakt dus een moeder onzeker.

Het is ook niet mijn manier, maar als een ander er anders mee omgaat wil niet zeggen dat dat per definitie slechter is dan jouw manier van met je baby omgaan.
    Ik begrijp je theorie dat is de andere kant.
    Maar dat kun je ook op een andere manier aan iemand voorleggen.

Je moet als moeder doen wat voor jou goed voelt.

18. annetjesmits

annetjesmits Niet meer actief

Hoi,

Ik heb hetzelfde gehad met die van mij. Het consultatiebureau zei ook 20 minuten laten huilen. Dit heb ik een paar keer geprobeerd maar dat hielp niet, het huilen werd alleen maar erger en voor mij was het ook niet fijn.

Ik ben gestopt met hem in bed leggen en heb hem veel rond gedragen en hij heeft veel in de box gelegen (dat vond hij ook niet goed maar ik hoefde niet de hele tijd naar boven te lopen.)
    Bij de 10 weken is het huilen vanuit het niets gestopt. Ook slaapt hij overdag goed. Het is waarschijnlijk een fase even doorzetten en doen wat goed voelt.

Succes!

19. Issie

Issie Actief lid

16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Wat een apart advies weer zeg. Mijn zoontje was ook al vrij snel heel alert, dat had weinig met overpikkeling te maken. Huiluurtjes heb ik hier nooit mee gemaakt, als hij krampjes of iets dergelijke heeft ga ik juist met hem wandelen in de draagdoek of zak en daar word hij juist weer lekker rustig van. Hij is vijf maanden en slaapt overdag nog steeds het liefst op mij, desondanks valt hij ook prima zelf in slaap zo nu en dan hij kan het iig heel goed zelf. Ik "slaap train" hem wel als hij wat ouder is en het beter begrijpt tot die tijd luister ik lekker naar zijn behoeftes.

Een klein babytje laten huilen vind ik echt zo triest, daar word een babytje juist onrustig van. En dat ze op een gegeven moment stoppen na een paar keer zegt alleen maar dat hij nu weet dat mama hem toch niet komt troosten of oppakken ondanks dat hij die behoefte heeft. En het dus toch geen zin heeft.

20. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Hier heeft inbakeren heel goed geholpen, daardoor ook geleerd om zelf in slaap te vallen, dit is dus zeker te proberen.. In eigen wiegje/bedje slapen ging daardoor ook prima, terwijl we voor het inbakeren altijd in slaap moesten wiegen en dan maar hopen dat het goed ging met terugleggen..

Laten huilen zou ik persoonlijk niet doen, dat vind ik gewoon sneu voor zo'n kleintje.. Mijn dochter is nu 1,5 en dan nog vind ik 5 min wel de max.. Dan ga ik weer ff kijken, knuffeltje, en dan weer opnieuw proberen..

4 weken is nog zo klein.. 20 minuten vind ik echt te lang, hier adviseren ze ook in die richting, maar ik volg echt wel mijn eigen gevoel..

Deel Deze Pagina