Hallo, Ik ben de 19 de terug naar de gyn geweest. Ik had nu 6 maanden clomid erop zitten. Ze zei dat ik nu van 25 mg clomid naar de 50 moest gaan,omdat ik nog een redelijk onregelmatige cyclus had.(ondanks dat ik toch een mooie eitje had) en afhankelijk van het zaadonderzoek gingen we kijken of we met iui gingen beginnen. Vandaag de uitslag van het zaadonderzoek gekregen. Manlief had maar 0,6 miljoen beweeglijke zaadcellen. Veeeeel minder dan vorige keer! Dus we moeten idd met een behandeling gaan starten. Ze wilde er zo snel mogelijk mee beginnen. Alleen vraag ik me af of iui met deze aantallen nog wel goed is. Ik lees op internet dat na het opwerken van het zaad minimaal 1 miljoen moet overblijven en dat anders iui zinloos is. Volgende week woensdag heb iK een afspraak bij haar en gaan we het verder bespreken. Dus ja... Mijn hoop met iui is nu ook gezakt. Ik vraag me af of we daar nog een kans mee maken. heeft iemand goede ervaringen met iui en weinig zaadcellen? Ook slechte ervaringen zijn welkom.
De indicatie voor IUI en IVF is dat je na bewerking minimaal 1 miljoen goed beweeglijke zaadcellen moet hebben. Bij IUI zien ze het liefst minimaal 3 miljoen in ons ziekenhuis. Zit je daaronder, dan kom je in aanmerking voor ICSI. Als je structureel onder die norm zit, zou je niet in aanmerking komen voor IUI. De kans van slagen is dan minimaal, dus dan wordt IUI niet gedaan. Hoe was de kwaliteit anders dan?
Ze wilde iig toch iui proberen. Maar het kan dat als bij iui blijkt dat het zaadklwaliteit zo blijft we mss toch wel doorgaan voor icsi. Verheug me nergens op bij iui iig.
Misschien was de dip in de kwaliteit eenmalig. Is je man/vriend ziek geweest, koorts gehad, antibiotica gebruikt? Dit kan een negatief effect hebben. Als het vermoeden is dat het eenmalig was, dan kun je vaak wel met IUI beginnen. Blijkt de kwaliteit blijvend zo slecht te zijn, dan wordt er meestal gestopt met IUI en over gegaan op ICSI. Succes!
Ik ken een geval waarbij het eerst volkomen in orde was, 2 maanden later ineens zo goed als onvruchtbaar (zulk slecht zaad) en weer een maand later was alles weer in orde. Het kan dus wel aan het moment liggen. Ik hoop dat dat het was!