Mijn zoontje wordt in oktober 2 jaar en loop zo'n 5 maanden voor qua lengte en ontwikkeling. Hij is nu 15 kilo.. Krijg hem amper in de autostoel groep 1, dat gaat bijna niet meer en hij zit telkens met zijn voeten in papa's rug de stampen, gewoonweg omdat er geen ruimte meer is met zijn lange benen. Mijn vraag: hij weegt nu 15 kilo, mag hij nu echt over in de groep 2 stoel? Omdat er staat vanaf 3 jaar? Het past ook echt niet meer.. iemand ervaring met een lang kindje??
Hoe zitten de schouders en nek in de stoel. Dat is volgens mij echt leidend of een kindje in een grotere stoel kan. Die groep 2-stoel is namelijk geen garantie dat hij dan ook niet met z'n voeten tegen de voorstoel aan kan komen.
Groep 1 is de tobi/priori type toch? Heb je wel het hoofddeel goed omhoog staan? Zodat de gordels echt pas net boven zijn schouders beginnen? Je zou ook kunnen overwegen om hem aan de andere kant in de auto te zetten. Dan heeft ie misschien meer ruimte. Zou idd meer kijken naar hoe hij zit in de stoel dan naar de benen. De opvolger van de tobi/priori is de rodi (van mc dan). Die zit wel iets lager en ze zitten iets minder ver naar voren. maar die is niet meer met vaste gordels maar gebruikt de autogordel. Die kan hij dus makkelijker losmaken en hij kan veel meer bewegen in de stoel. Hij kan wel al vanaf 15 kg.
Ik zou gewoon in de winkel even passen. Annabel was nog geen 2,5 jaar oud toen ze overgegaan was naar de Rodi. Evelien paste niet meer in de maxicosi en moest toen naar een Tobi. We hebben wel getwijfeld om een tweede Tobi aan te schaffen, maar voor die korte periode vonden we dat eigenlijk onzin, omdat Annabel toch vrij snel wel in een Rodi zou passen. Van tevoren hebben we wel goed geïnformeerd bij verschillende winkels. Prenatal raadde me in eerste instantie af om een 2-jarig kindje in de Rodi te zetten. De dag erop Annabel meegenomen en gepast en ze zat er gewoon goed in. Bij Halfords raadden ze het ook af, omdat het nekje nog niet stevig genoeg zou zijn. Beetje raar argument. Voor de driepuntsgordel hebben we eventjes een gordelbeschermer gebruikt, omdat de gordel vrij kort langs haar halsje liep en in de zomer met alleen een shirtje aan, leek me dat prettiger. Hier heeft Annabel de gordel nooit losgemaakt, want die zit uit het zicht en ze kan er ook niet makkelijk bij. Het minimale gewicht (15 kilo) is in ieder geval nodig, dat de stoel op zijn plek blijft. Annabel zat daar toen net boven. Maar de leeftijdsindicatie, daar hoef je je niet aan te houden. Niet alle kindjes zijn gemiddeld he!
Heb je alle gordels en hoofdsteunen al op de hoogste stand staan? De meeste kinderen zitten er namelijk tot 3 a 4 jaar in zo'n stoel. Je kindje heeft in el geval het juiste gewicht voor de stoel, maar als de lengte niet juist is is de stoel die opvolgt ook gevaarlijk.n De gordel mag nooit tegen de nek aan lopen omdat die kan gaan snijden en de heup gordel moet ook goed over de beentjes lopen zodat bij een eventuele aan rijding geen organen bekneld kunnen raken.
Een nichtje van mij zat met 2,5 jaar in de Rodi, Eva die een jaar ouder is toen ook net. Ze zijn even lang en nichtje weegt ruim een kilo meer. Probleem was wel dat ze de gordel niet altijd liet zitten, dat is wel een nadeel met die leeftijd, misschien dat ze daarom die leeftijdsgrens aangeven?
ja alles staat op de grootste stand, ik weet het gewoon niet, We zullen dan naar een speciaalzaak moeten denk ik...!?
Zou ik zeker even doen. Misschien kunnen hun even kijken hoe je kindje in de oude stoel zit of hoe je kindje in een volgende stoel zit.
Ivy ging ook met ruim 2,5 naar een vervolgstoel. Qua lengte paste het gewoon niet meer. De gordels stonden op de hoogste stand en dan zaten ze lager dan haar schouders. Omdat ze op dat moment pas 13 kilo was zijn wij voor de isofixversie (ferofix) gegaan. Dan is haar gewicht dus niet nodig om de stoel op zn plek te houden
Ik zou naar een goede babyzaak gaan en daar gewoon gaan passen. dan heb je het beste idee wat werkt voor jou, je kindje en je auto. Uiteindelijk gaat het daarom. Over het algemeen gaan stoeltjes op gewicht, niet op leeftijd. Ik kan me voorstellen dat je het eng vind om je jonge kindje al in een grotere stoel te zetten, maar een slechtpassende stoel is ook gevaarlijk.
Daar hebben ze tegen ons niks over gezegd dus dat durf ik niet te zeggen. Gelukkig is ze nu inmiddels ruim 15 kilo