Dilemma: baby slaapt beter door op kdv-dagen. Thuis ook minder slapen overdag?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door humptydumpty, 7 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mn dochter van 6 maanden wint nog steeds geen prijzen met haar slaapgewoonten 's nachts. Op een goede nacht wordt ze tussen 4.00 en 6.00 zo'n 1 a 2 keer wakker en daarvoor helemaal niet (althans niet meer na 22.00u). Op een slechte nacht wordt ze elk anderhalf uur wakker(gaaaap). Nu valt het me op dat ze systematisch véél beter slaapt op de dagen dat ze naar het kdv is geweest. Ik denk dat dit waarschijnlijk komt, omdat ze daar overdag alles bij elkaar vaak niet meer dan 1 of 1,5 uur slaapt- véél te weinig voor een baby van 6 maand dus. Thuis slaapt ze 's ochtends zo'n 45 minuten, 's middags zo'n 1,5 uur en aan het eind van de middag meestal zo'n 30 minuten- redelijk gemiddeld lijkt me. Nu worstel ik een beetje met het dilemma om haar thuis ook minder te laten slapen overdag in de hoop dat ze dan s nachts ook ineens beter gaat slapen. Tegelijkertijd vind ik dat ook wel weer een beetje boel egoistisch. Dit betekent namelijk dat ik haar overdag wakker ga maken, zodat ik zelf 's nachts beter kan slapen. ;) Aan de andere kant gaat mn man binnenkort langdurig naar het buitenland en sta ik er alleen voor en kan ik dan mn nachtrust dus wel gebruiken. Moeilijk!
    Wat zouden jullie doen?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.969
    3.976
    113
    In theorie zegt men dat een uitgerust kind beter slaapt....
    Te weinig slapen is niet goed, de hersentjes hebben slaap nodig om te kunnen ontwikkelen.
    Naar mijn idee gaan baby's van die leeftijd nog gewoon slapen als ze moe zijn, dus ik zou gewoon echt goed naar je kindje kijken. Moe is slapen. Op het kdv moeten ze natuurlijk met veel meer kindjes rekening houden dus dan lukt het misschien minder alle kindjes precies te volgen, maar ik zou het thuis wel zo veel mogelijk doen.
    Mijn zoontje is bijna een half jaar, meestal slaapt hij 3 x op een dag. Maar soms valt hij tussendoor nog een extra keer in slaap. Gebeurt buiten heel vaak, maar soms ook gewoon als hij in de box ligt. Tja, dan was hij blijkbaar moe. Soms vervalt daardoor een ander slaapje en is hij savonds supermoe. Of zoals vandaag valt hij net voor zn avondfles in slaap en is na die fles dus eerst nog klaarwakker, dan duurt het ietsje langer voor hij weer in slaap komt, maar voor de nacht maakt dat hier niet uit.

Goed proberen dag en na ht verschillend te houden door snachts donker te houden, niet praten etc. En verder dus wel je kindje volgen zou ik zeggen. Volgens mij krijg je daar uiteindelijk de meeste rust van!

3. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik volg mn dochter normaal juist altijd. Ze is heel duidelijk wat betreft slaapsignalen en daarom makkelijk te volgen. Verder is het verschil tussen dag en nacht al vrij duidelijk. Ik heb het idee dat het slapen overdag bij ons redelijk "zoals in het boekje" gaat en dat ze er goed bij gedijt. Dat weerhoud me er ook zo van om haar minder te laten slapen, want ik weet zeker dat dat een minder uitgeruste baby betekent. Als we haar terugkrijgen van de opvang ziet ze er ook altijd erg moe uit, maar toch slaapt ze dan beter. Ik weet dat dit niet in lijn met de theorie is, maar voor ons lijkt deze dus niet op te gaan.

4. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Zou ze niet gewoon beter slapen omdat het veel vermoeiender is op het kdv? Hier ook altijd erg moeie kinderen na een creche dag
    Is dat slechte slapen (elke 1,5 uur wakker) altijd al zo geweest of iets van de laatste tijd? Heftig hoor..

5. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ja, dat zou ook kunnen natuurlijk. Al dat lawaai en al die kindjes vergen natuurlijk veel van je aandacht. Alleen zou je volgens deze theorie verwachten dat ze thuis ook beter zou slapen op dagen dat we druk zijn geweest (familie bezoek/dierentuin/ binnenspeeltuin met oudste) en ze wel goed heeft geslapen en dat is helaas niet zo.

Dat slechte slapen is pas begonnen nadat ze 4 maanden werd (beruchte 19 weken sprong :(). Daarvoor sliep ze juist heel goed en sliep ze ongeveer 75% van de tijd door (althans van 23.00 tot 6.00). We knepen ons al in de handjes met onze goede slaapster. Little did we know... ;).

6. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Ja mijn dochter slaapt ook altijd als een blok na het kdv. Ze slaapt minder omdat ze door de afleiding minder snel aangeeft dat ze moe is en slaapt korter door de herrie denk ik. En 's avonds valt ze dan echt om. Ook de dag erna slaapt ze veel omdat ze dan zo moe is. Wij gingen met 6 mnd naar 2x slapen. Zou dat helpen? Als je bv het laatste slaapje eraf haalt en haar na 4 uur ophoudt?

7. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk eerder dat ze moe is van alle indrukken van het kdv. Hier is dochter ook altijd moe na een dagje kdv. Ze slaapt daar ongeveer hetzelfde als thuis, laatste tijd iets korter omdat ze zo druk is met spelen ;) Maar ze kan het nu redelijk goed volhouden. Ik zou haar thuis echt niet wakker gaan houden zodat ze s nachts beter gaat slapen. Ze zeggen dat dat averechts werkt... En baby's hebben nou eenmaal voldoende slaap nodig. Ik maak onze dochter nooit wakker tenzij we de deur uit moeten of als ze wel heel erg uitloopt van haar schema

Deel Deze Pagina