Dilemma boodschappen voor schoonvader

Discussie in 'De lounge' gestart door missle, 18 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.838
    2.257
    113
    Ik zou zelfs eerst eens goed met je schoonvader in gesprek gaan. Zonder oordelen of aanval, maar dat je je zorgen maakt om hem, de manier waarop hij eet en dat het je opvalt dat hij vaak dingen vergeet. Dat dat niet erg is maar je je wel zorgen maakt en hem graag beter zou helpen.
    Het is een volwassen man en zelfs als hij inderdaad dementerend is, 't gaat over hem. Zo zou ik het doen..

Ik zou voorstellen samen een lijstje te maken met recepten en de recepten voor hem uitprinten. Makkelijke pasta, rijst met kip en broccoli, aardappelen groenten vlees.

Veel mensen met beginnende dementie schamen zich en durven geen hulp te vragen of te accepteren.

Succes. Goed dat jullie het opmerken en hopelijk laat hij jullie een handje helpen!

missle vindt dit leuk.
  2. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Het is in ieder geval wel duidelijk dat ik me meer zorgen maak dan mijn man en zijn zus. Ik hoop maar dat er op tijd hulp ingeschakeld gaat worden en niet pas als het flink ontspoord is.

Of hij op dit moment in de winkels komt durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. In het begin toen we boodschappen gingen doen zei hij bijvoorbeeld dat hij ruim genoeg brood had voor de hele week, om dan de volgende dag in paniek op te bellen dat zijn brood op was. Dat hebben we toen natuurlijk wel alsnog voor hem geregeld en daarna structureel brood met ons eigen brood meebesteld. Toen ging hij dus niet zelf naar de winkel, maar of dat nu nog zo is weet ik niet.

3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.485
    12.025
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb niet het hele topic gelezen.
    Maar hebben jullie al geopperd om een aantal maaltijden per week voor hem te koken? Dat je gewoon voor je eigen maaltijd wat extra kookt en die in de vriezer doet. Dan kan je die met de weekboorschappen meegeven.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Maar nog is het niet jullie taak om dat voor hem te bepalen.

Hoe zou jij je voelen als hij jou ging vertellen hoeveel je mag drinken? Zou jij dat fijn vinden?

Tis een volwassen man, en hij mag dat zelf bepalen. Al vind jij het niet oke.

WinterBird, SAARC en anica vinden dit leuk.
  5. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.045
    16.559
    113
    Het gaat toch ook niet om iets bepalen voor de ander of per definitie om de wijn zelf? Het gaat toch om het algehele plaatje wat hier geschetst word? En de zorg die je voor elkaar hebt als familie?

Gewooniemand, Louise11110, Sado en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Waar heb ik gezegd dat ik bepaal hoeveel hij drinkt? Ik maak me zorgen om de combinatie die ik zie. Ik zie een man die verdwaalt als hij gaat fietsen, verwarde acties heeft als het gaat om omgaan met de kalender en tijden, incomplete boodschappenlijstjes maakt (en zonder onze aanmoediging niet eens een lijstje heeft) en een behoorlijke hoeveelheid wijn.

Als ik later niet meer overzie wat ik nodig heb om in mijn voeding te voorzien, niet meer volledig in controle ben over mijn dagelijkse leven, verward ben en ik wel mijn wijnvoorraad op pijl houd hoop ik dat mijn (schoon)kinderen zich ook zorgen om mij gaan maken ja.

Gewooniemand, Evanesco, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zie wel dat ik wat updates qua dingen gemist heb en mijn mening van net puur gebaseerd was op de opening post.

Excuses. Ik zal even bijlezen :)

Louise11110 en missle vinden dit leuk.
  8. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Mijn man heeft dus even doorgevraagd wat hij nou eigenlijk afgelopen week gegeten heeft zonder boodschappen. Het antwoord blijft nog steeds dat hij al de tijd al uit de vriezer eet en 2x ei op brood als avondeten, want dat moet hij wel, omdat wij zo veel brood voor hem bestellen (3 halfjes verdeeld over de week). Maar er past ook nog steeds geen brood in de vriezer, want die zit nog helemaal vol. Kant en klare maaltijden wil hij absoluut niet hebben, nergens voor nodig.

Geknipt uit zijn boodschappenlijstje van deze week:

upload_2020-4-25_10-45-4.png

Hij probeert ons in ieder geval te overtuigen :rolleyes: (en de klacht over de bloemkool van 3 weken geleden is alsnog in behandeling genomen, haha) Maar gelukkig stond er nu wel weer iets voor avondeten op het lijstje deze week. Maar ik ben niet gerustgesteld wat er gebeurt als wij het weer los zouden laten. :confused:

Louise11110 vindt dit leuk.
  9. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.812
    4.586
    113
    Hahahha moet stiekem wel lachen om zijn stukje boodschappenlijstje, hij snapt je punt in ieder geval, dat is zeker....

Vind het moeilijk, de situatie. Qua wijn, zou ik me denk ik niet mee bemoeien. De man is oud en wijs genoeg om dit zelf te bepalen. De rest zou ik inderdaad delen met man en hij moet dit delen met zijn broers/zussen/etc en bepalen wat ermee te doen.

Zou iig misschien wat meer meenemen; pak yoghurt, bak nootjes, bakje gekookte eitjes, misschien wat worstenbroodjes ofzo. En dan eens kijken wat daarmee gaat gebeuren. Dat hij in ieder geval altijd 'iets snels' in huis heeft om te eten. Misschien heeft hij wel geen zin in een uitgebreide maaltijd maar volstaat een kom cruesli ook... Of weet ik het wat. Moeilijk moeilijk. Hoop dat je man en zijn broers/zussen de juiste keuze maken en evt met een dokter of iets bellen voor hulp. Desnoods iemand die 2 uurtjes per week komt koffiedrinken en stiekem checkt of alles in orde is.

Gewooniemand en missle vinden dit leuk.
  10. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Haha, dat was inderdaad niet te missen die opmerking :). We hebben deze week dus een boodschappenlijstje waar wel boodschappen op staan waarmee hij meerdere maaltijden kan maken. Maar dit is dus wel beïnvloed door specifiek te vragen wat hij eet, 2 dagen voor de afgespoken dag hem er alvast aan herinneren dat hij weer een lijstje klaar moet gaan maken.
    Als we dit last minute pas vragen dan krijgen we 'nee, helemaal niks nodig, maak je om mij niet druk' om dan vervolgens alleen om wijn en eieren te vragen.

Maar helaas maakt dit dan ook weer dat mijn man zich weer minder zorgen maakt, want hij heeft weer te eten. Hij heeft het nog niet met zijn zus gedeeld en is dit helaas ook nog niet van plan.

11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.715
    2.517
    113
    Ik heb heel het topic gelezen en begrijp je zorgen, maar ik denk ook dat hij zelf echt nog wel naar de supermarkt gaat eigenlijk. Die vriezer zou namelijk intussen al best wat meer ruimte moeten hebben als hij zegt zelf te koken, tenzij hij het zelf aanvult. Als jullie dan vragen welke boodschappen meegenomen moeten worden zit inderdaad de vriezer nog vol.
    Ik zou het voor nu in de gaten houden, maar er nog niets mee doen. De vraag is wel wanneer de grens bereikt is, je wilt namelijk niet dat er eerst wat gebeurt voor er acties ondernomen gaat worden.

Heeft hij contact met buren?

12. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.170
    1.340
    113
    Misschien gaat hij zelf ook gewoon naar de winkel maar heeft geen zin om dit te vertellen. Ik weet dat veel oudere mensen denken rot een eind op met je corona. Die hebben geen zin in 'dit soort ongein' op hun oude dag. Onze bejaarde buurvrouw is bijvoorbeeld ook heel erg merk trouw, die heeft voor alles een ander merk en doet het liefst zelf boodschappen daarom.

13. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Nee, niet voor zo ver wij weten, hij groet ze alleen.

Ik verwacht als hij zelf weer naar de winkel zou gaan dat hij ons dan helemaal niet meer zijn boodschappen zou laten doen. De kans dat hij maaltijden overslaat of bijvoorbeeld stroopwafels eet om geen honger gevoel te hebben schat ik groter.

14. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.813
    2.502
    113
    Vrouw
    Ik vind het bizar dat je man denkt dat alles nu weer ok is.... waarom is het zo moeilijk om dingen bespreekbaar te maken in een familie?
    Als je het open gooit, doet misschien zus ook wel boodschappen of vraagt hij bij haar ook wel wijn?

Wel weet ik dat ouderen die alleen wonen en licht dementerend zijn, geen zin meer hebben in koken etc

15. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Ja, mijn idee is zeker ook om zijn zus erbij te betrekken, maar niet buiten mijn man om. Mijn man ziet wel dat er dingen niet kloppen hoor, maar hij ziet de situatie minder 'somber' dan ik het zie. Zijn zus woont op bijna een uur rijden bij hun vader vandaan, dus ik verwacht niet dat zij structureel boodschappen zal doen nu.

16. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Een tip: leg een aardappel in een kookpan die in de kast ligt, dan kom je er vanzelf achter of hij kookt. En evt. in de vriezer datums op schrijven zie je ook hoe lang het er ligt.

Shay25 en Syane vinden dit leuk.
  17. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.023
    6.767
    113
    zuid-holland zuid
    Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik ben op een gegeven moment een “default boodschappenlijstje” voor mijn vader gaan maken met wat hij allemaal zo ongeveer nodig zou kunnen hebben. Per categorie een kort lijstje producten: Groente en fruit, koelvers, houdbaar, diepvries, bakkerij, non-food. Mijn vader pakt iedere keer dat mailtje en zet dan een X voor de dingen die hij wil hebben. Als hij niet genoeg kruisjes zet, of helemaal geen groente en fruit bestelt, dan bel ik hem op om te vragen hoe het zit.
    Verder ruim ik de boodschappen ook in in de kasten, dus ik kom er vanzelf achter als er nog 3 pakken melk staan of andere dingen die de koelkast uit lopen☺️

18. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik hoor en zie hier nu wel vaker dat ouderen het lastig hebben met boodschappenlijstjes. Voor corona zag ik redelijk wat ouderen elke dag in de supermarkt. Die deden dan boodschappen voor die dag (melk en brood uitgezonderd). Soms was dat een volledig kant en klare maaltijd soms iets om zelf klaar te maken. En vandaag trek in een appel dus ook een appel meenemen.
    Nu moeten ze vooruit kijken en dat kan best lastig zijn. En sommigen zijn ook gewoon heel koppig met wat ze wel en niet willen.

Ik doe al langer boodschappen voor mijn man zijn tante. Vaak ging dat dan om de houdbare dingen en verse dingen waar niets mis mee kan gaan. De rest deed ze zelf. Nu mag ze niet meer en in het begin was het altijd wat, te groot, te klein, te rijp, niet rijp genoeg en ga zo maar verder. Ik heb haar al snel duidelijk gemaakt dat er nu niet veel te kiezen valt en ze het maar moet nemen zoals het is. Zeker als ik online bestel.

19. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Dat is wel een goed idee, hij maakt zijn lijstje nu ook al via de computer, dus een lijstje om aan te kruisen kunnen we ook een beetje zonder dwingend te zijn sturen in waar hij zelf niet aan denkt.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  20. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Hij is zeker ook niet gewend om boodschappen voor een week te doen, hij was inderdaad zo iemand die gerust meer keer op een dag bij de supermarkt kwam. Het is ook de grote optelsom waar ik me zorgen over maak, niet specifiek de wijn of dat een lijstje voor een week nu lastig is. Het is de desinteresse om te moeten eten, het achteruit gaan in dingen die hij eerst wel zonder moeite deed. Het zit denk ik ook wel in de nuance van zijn houding hierin en de kleine dingen van hoe hij het zegt of hoe hij er op reageert. Dat is zo lastig om te omschrijven.

Evanesco vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina