Hoihoi, Wij zijn op zoek naar ons eerste koophuis! We huren nu een aantal jaar en zijn toe aan iets groters, voor ten minste een jaar of 7. We zijn momenteel ook bezig voor ons eerste kindje, en willen dan ook graag dat ons eerste koophuis daar bij aansluit (ik realiseer me dat dit ook anders kan lopen, maar ga daar vooralsnog even niet van uit bij onze huizenzoektocht). Alleen... we zijn starters, en hebben dus niet zo'n heel groot budget. We moeten daarom een aantal concessies doen. Nu twijfelen we erg over de beste optie voor ons. We hebben namelijk nog nooit zelf kinderen opgevoed, dus we weten niet zo goed wat voor een gezin in de praktijk nou écht de belangrijkste dingen zijn. Daarom graag wat advies van ervaringsdeskundigen. We kunnen zo'n beetje kiezen tussen: Een (dubbel) bovenhuis met dakterras hier in de buurt, met mijn idee van een "ideale" school vlakbij. 3 slaapkamers. Geen tuin/berging/plek voor een bakfiets. Ook niet echt veel buitenspeelruimte. Trap op en af moeten naar de voordeur. Een kleine eengezinswoning in een andere woonplaats (nog steeds een heel goede woon-werk afstand), met ruime voor- en achtertuin. Wel maar 2 slaapkamers. Woonwijk met buitenspeelruimte. Scholen lijken oké, maar sluiten wel veel minder aan bij wat ik in een school zoek. Ik twijfel vooral over de slaapkamers versus de tuin. We zoeken iets voor zo'n 7 jaar, dus als er meer kinderen komen moeten die bij optie 2 een slaapkamer delen. Ik heb geen idee of dat mogelijk problemen oplevert of vervelend is voor ze (ik heb zelf nooit een slaapkamer hoeven delen). Maar dan is er wel een tuin en buitenspeelruimte. Optie 1 heeft wél die extra slaapkamer, alleen is zo'n bovenhuis wel handig met jonge kinderen? Hoe zit dat met de onderburen en overlast? Met de trap op en af moeten? Ik ben héél benieuwd of iemand advies voor me heeft wat dit betreft. Wat zouden jullie doen?
Lastig! Tja, ruimte om je fiets droog te stallen is wel heel fijn als je van de fiets afhankelijk bent voor woon-creche-school-werk verkeer. De trap naar de voordeur is alleen vervelend als ze heel klein zijn. Is er beneden wel ruimte om een kinderwagen te stallen? Zijn de slaapkamers in optie 2 opsplitsbaar? Is er nog een optie 3 mogelijk? Met op een ander punt concessies?
Ik zou voor optie 1 gaan, omdat ik het erg belangrijk vind dat elk kind zijn/haar eigen slaapkamer heeft. Daarnaast zou ik ook niet voor een 'oke' school kiezen. Een tuin is fijn, maar buitenspelen kan ook ergens anders. Lastig hoor..je weet inderdaad niet hoe het allemaal loopt natuurlijk.
Hmm ik zou toch voor optie 2 kiezen. Vaak ligt een baby toch wel een poos bij de ouders op hun kamer. En een eigen tuin voor de kinderen is wel echt heel fijn. Kunnen ze gewoon elk moment van de dag even buiten spelen, en jij hebt altijd zicht op de kinderen. Mocht er dan in de toekomst een tweede komen, zou de tweede baby gewoon met zijn/haar wieg bij jullie op de kamer kunnen. En als ze weer wat ouder zijn vinden ze het vaak super gezellig om samen te slapen op een kamer. Jullie willen (als ik het goed gelezen heb) over een jaar of 7 toch weer verhuizen, dan kun je altijd gaan voor een huis met meer slaapkamers én een tuin.
Met kinderwens absoluut een tuin. Tot 1 jaar vond ik geen tuin niet zo erg. Maar daarna naar huis gegaan met tuin. Zo heerlijk gewoon. Elke keer naar het park gaan om te spelen is ook niet leuk meer op een gegeven moment.
Ik zou voor beidde opties niet kiezen en wat langer door zoeken.. Een tuin bij ons is gewoon een must, wij hebben een energievol kind, en die moet gewoon kunnen razen buiten. Ergens anders buitenspelen is gewoon niet hele dagen een optie. Een eigen kamer per kind vind ik dan weer helemaal niet belangrijk, zeker zo jong niet. Wij sliepen vroeger ook met 3 op een kamer en ik vond het pas af en toe irritant toen ik een jaar of 14-15 was. En ze liggen de eerste periode prima bij jullie op de kamer, als je de kinderen niet bij elkaar wilt leggen. Dus als jullie perse een van deze 2 opties willen kopen zou ik voor 2 gaan, maar ik zou gewoon even verder zoeken naar een huis waar je meteen een goed gevoel over hebt.
Ik zou dan liever voor een klushuis gaan (= goedkoper bij aankoop) waarbij je op langere termijn èn voldoende ruimte hebt èn meer verbonden bent met buiten/tuin. Uiteraard gaat er dan wel budget zitten in de klussen maar die kun je verspreiden/voor sparen. Succes!
Hier zouden ook beide opties afvallen. Liever iets langer huren en dan het juiste huis vinden. Ik zou met kinderen niet op een bovenhuis willen zitten. En zeker niet vanaf het moment (jaar of 4/5) dat ze evt zelf buiten zouden kunnen gaan spelen. Maar ook vanaf een jaar of 2 is een tuin wel heel erg fijn voor kinderen, lekker al ‘zelf’ buiten spelen. Dus ik zou verder kijken naar een eensgezinswoning met meer slaapkamers.
Ik heb 4 kinderen onder de 4. Van de 6 slaapkamers gebruiken we er slechts 3. Onze woonkamer van 17 bij 4,5 gebruiken we echt volop, net als onze tuin. Wij blijven denk ik forever hier wonen gezien de locatie en naar mate de kinderen ouder worden zullen die extra slaapkamers en extra badkamer ook vast gebruikt worden maar nu nog niet. Ons vorige huis, toen hadden we 3 kinderen, had 5 slaapkamers en 2 badkamers maar de benedenverdieping en tuin waren veel kleiner. Te klein naar onze mening. Maar met de ieder-kind-een-eigen-kamer- regel hadden we er kunnen blijven wonen maar we doen dus niks met al die slaapkamers in deze leeftijds categorie.
dan sowieso optie 2, maar liefst optie 3 nog even verder zoeken voor een huis met 3 kamers en tuin en dan idd evt met iets anders wat er iets minder aan is.
Zolang je betreft je huidige woning niet op een schopstoel zit zou ik wachten tot er iets voorbij komt met 3 slaapkamers (en liefst nog een zolder?) en een tuin in een omgeving waar je blij van wordt.... Wij hebben hiervoor in een appartement gewoond en idd t 1e jaar met kindje is dat prima hoor 2e jaar ook nog (hadden wel een balkon dus wel kleine buitenruimte). Maar vanaf t 3e jaar snakte ik naar een tuin! Dat je niet elke x van huis hoeft om buiten te vertoeven, maar je gewoon de deur open kan zetten om in de tuin te spelen met je eigen drinken en wc in de buurt enzo Wij konden helaas niet eerder verhuizen dan vorig jaar, dus pas toen dochter 5 was. En wat een genot zeg die tuin! Dus nee, bij kinderwens zou ik zeker voor een huis met tuin gaan, waar je mogelijk ook langer dan 7 jaar kunt wonen En ipv nu “halsoverkop” iets kopen zou ik geduldig wachten op een huis die wel voldoet aan je eisen
Ik heb in beide opties gewoond (vroeger optie 1, nu optie 2 maar wel met genoeg slaapkamers). Ik zou als ik jullie was voor optie 1 gaan. We hebben heel lang met veel plezier in een dubbel bovenhuis gewoond. Eerst een tijd zonder kinderen, toen met 1 en uiteindelijk met 2 kids. We hebben twee jongens die nogal druk zijn en daarom hadden we op een gegeven moment echt een tuin nodig, maar nu achteraf gezien hadden we het misschien ook wel met ons dakterras gered. Ik was met dakterras altijd wel bang dat ze over het hek zouden klimmen dus je moet er altijd bij blijven. Nu kan ik koken en jongens in de tuin spelen. Maar voor de eerste 7 jaar is een dubbel bovenhuis echt wel een prima optie hoor, het duurt vaak even voordat je zwanger bent, dan nog 9 maanden zwanger en daarna kunnen ze het eerste jaar nog niet lopen dus hoef je je ook niet al te druk te maken.
Ik zou voor optie 2 gaan, mijn tuin is mijn alles en zo fijn! Zeker als er vriendjes of vriendinnetjes komen spelen en in de zomer gaat gewoon de poort open en is het de hele dag feest Heerlijk! Maar als je niet op een schop stoel zit zou ik even afwachten tot je een huis ziet met 3 slaapkamers en een tuin, dan kun je echt nog even een tijdje vooruit.
Hoezo is het voor een jaar of 7? Ik zou niet zonder tuin kunnen sinds de kinderen er zijn. We hebben 4 slaapkamers maar de jongens hebben heel lang bij elkaar gelegen omdat ze dan gezellig vonden. Wat is er aan de hand met de scholen van optie 2? Ik zou of voor optie 2 gaan, of verder zoeken.
Allebei niet. Je sjouwt je een ongeluk met een baby en als je dan geen ruimte hebt om je spullen beneden te stallen zou ik het al niet doen. Een eengezinswoning is fijn, maar niet met twee slaapkamers. Tenzij de zolder om te bouwen is of de grootste kamer te splitsen. Een tuin is een must met kleintjes. Je moet er toch niet aan denken om met 25-30 graden steeds naar een speeltuin te moeten lopen en dan alles de trap op en af te moeten sjouwen.
Ik heb op een bovenwoning gewoond (3e etage, geen lift) en ik was het sjouwen met de kinderwagen, baby, spullen, boodschappen etc zó zat! Het buitenspelen vond ik nog niet zo’n ramp, dan liep ik wel een eindje verder, maar gewoon elke keer die heisa om alle spullen boven of beneden te krijgen. Inmiddels 3 kinderen en een huis met tuin. En ruimte om de bakfiets bij de deur te zetten. Ideaal! Wij hadden overigens eerst ‘maar’ 3 slaapkamers, maar konden toen de derde op komst was een stukje aanbouwen en hebben daar een vierde slaapkamer gemaakt. Is dat wellicht nog een optie?
Langer doorzoeken, zéker voor een koophuis. Ruimte in huis (evt extra slaapkamer) is ZO fijn! Maar een tuin is met kleine kinderen ook heel prettig. Ik zou dan eerder langer zoeken naar een combinatie van die twee, evt met klussen (op lange termijn want dat zal financieel misschien lastig zijn direct). Wij zijn nu 12 jaar samen, 2 kindjes, van 3 en 9 maanden en hebben net ons eerste koophuis gekocht. Puur omdat we niet een huis wilden kopen terwijl dat niet aan onze (reëele) eisen voldeed, zoals aantal slaapkamers en tuin en omgeving. Er moet nu geklust worden, maar daar hebben we in de tussentijd voor kunnen sparen en de rest komt later wel