Mijn man wil minder werken maar mag niet van zijn baas

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by 0babydream0, Mar 23, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 0babydream0

0babydream0 Niet meer actief

Mijn man wil graag 1 dag in de week minder gaan werken en thuis bij de kleine blijven.
    Ook omdat we anders de opvang niet rond krijgen..
    Zijn baas weigerd en zegt dat we maar een chreche moeten zoeken, mag hij dit zomaar van ons eisen?
    Als mijn man minder wilt werken moet dat toch kunnen?

2. wuppie

wuppie Bekend lid

Jul 16, 2006
    621
    0
    0
    alleen als er een bedrijfsreden is, dat het werk niet zonder hem kan gebeuren etc..... (maar dat lukt bijna niet hoor) dan zijn ze verplicht te voldoen aan zijn vraag en mag hij dus een dag per week minder werken. De wet aanpassing arbeidsduur als je daar even naar zoekt op het internet, dan staat het uitgebreid beschreven.
    suc6

3. Maia

Maia Niet meer actief

dan moet zijn baas inderdaad wel een heel goede reden hebben... in principe, als een medewerker minder wil werken, geldt altijd de keuze van de medewerker. Wil een medewerker meer werken, dan hangt het er inderdaad vanaf of er plaats is.

Maar minder werken moet de werkgever gewoon goedkeuren, dus tenzij belangrijke bedrijfsredenen ofzo maar dat krijg je niet zomaar.

4. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

hij kan toch ook de komende 2 jaar 1 dag ouderschapsverlof per week opnemen? dat is landelijk je recht ongeacht waar je werkt en wat de cao is!

5. 0babydream0

0babydream0 Niet meer actief

Oke meiden dankjewel voor t meedenken, wij gaan hier nog brainstormen

6. mummy2b

mummy2b Lid

Nov 27, 2008
    67
    0
    0
    Je werkgever moet idd een verzoek om minder te werken honoreren, tenzij daarbij het bedrijfsbelang in gevaar zou komen. Dat is door een bedrijf bijna niet hard te maken en je wint dit als werknemer in het algemeen. Denk wel na over wat voor gevolgen minder werken voor je man heeft, als zijn werkgever daar sterk op tegen is. Denk bijvoorbeeld aan promotiekansen, invloed op beoordeling (of dat nu terecht is of niet) en de jaarlijkse salarisstijging. Daarnaast de 'sociale' dingen. De rotklusjes krijgen, verslechterde werksfeer, etc.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het je man afraad, ik ben er zelfs erg voor, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Wat betreft ouderschapsverlof: je werkgever is alleen verplicht een opname van 50% per week te accepteren. Andere manieren om op te nemen gaan in overleg met je werkgever. Je kunt dit dus niet eisen. Het is trouwens wel verstandig om een tijdje ouderschapsverlof op te nemen voor je man minder gaat werken. Je krijgt (in NL) ouderschapsverlofkorting op je belasting van ca 650 per maand full time. Voor 1 dag per week (=20%) zou dit ongeveer 130 euro per maand betekenen.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,378
    36,246
    113
    Het recht op parttime werken geldt overigens niet in een bedrijf met minder dan 10 werknemers, dan zijn er weer andere regels.

@mymiracle: ze kunnen ouderschapsverlof in die vorm wel weigeren. Wat ze niet mogen weigeren is de 52 (?) dehelft van je werktijd.

8. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    idd, 52 weken maal de helft van je werktijd. En an zal zijn baas ws liever 104 weken 1 dag minder willen.

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat Mummytob zegt: Weet waar je aan begint. Het kan echt helemaal verkeerd gaan.

Mijn man wilde 5 jaar geleden 1 dag minder gaan werken om zijn eigen bedrijf op te kunnen starten. Uiteindelijk heeft deze vraag mijn man zijn baan gekost.

In eerste instantie zeiden ze ook dat het niet kon en mocht maar wij zijn het zelf uit gaan zoeken en toen bleek dus dat het wel gewoon kon volgens de wet. Maar toen we daarmee dus naar de werkgever gingen is het van kwaad tot erger gegaan. Ineens deugde er niks meer aan het functioneren van mijn man, en kreeg hij idd de rotklusjes. (binnendienst werk terwijl mijn man vertegenwoordiger was, dat soort dingen) De sfeer was ook helemaal verziekt, maar mijn man is tot op de laatste dag blijven werken.

Wij hebben het tot op de bodem uitgezocht en het is uiteindelijk op een ontslag met wederzijds goedvinden uitgedraaid (met een leuke bonus) En wij hadden het geluk dat mijn man toen meteen een uitkering kreeg en op die manier dus zijn eigen zaak (met succes) kon starten zonder zich al te druk te maken over de financien.

Achetaf gezien is dit hele drama het beste wat ons ooit is overkomen maar dat wisten we toen nog niet... Het heeft ons heel wat slapeloze nachten gekost... :)

Weet dus waar je aan begint, werkgevers zijn over het algemeen niet zo makkelijk als het om mannen gaat.

10. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,206
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Volgens mij mogen ze ouderschapsverlof nooit weigeren. Heel veel succes.

gr vruchtje

11. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,800
    113
    Klopt, dat mogen ze nooit weigeren.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,378
    36,246
    113
    Ze mogen het nooit weigeren en in de algemene vorm, wel als jij het anders wilt, bijvoorbeeld een dag in de week ipv de helft van je werkuren.

13. Fientje2007

Fientje2007 Actief lid

Jun 18, 2007
    309
    0
    0
    Brabant
    Tsja ellende is het soms met die werkgevers. Bij mij deden ze ook ontzettend moeilijk. Je kan officieel (schriftelijk) een verzoek indienen dat je parttime wilt gaan werken hoeveel uur/dagen en per wanneer dat ingaat. Er moet dan binnen 4 maanden gereageerd worden. Gebeurt dit niet dan wordt het automatisch "goedgekeurd" Verder wat mama2be zegt klopt. Je hebt het recht om parttime te werken, maarja je moet er ook zien uit te komen je werkgever. Vooral in deze economische crisis waar de banen niet meer voor het oprapen liggen.
    Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 2 dagen ouderschapsverlof/week omdat het contract niet aangepast wordt.. Nouja dan snel de 2e er achteraan dat we maar genoeg dagen houden :)

Ouderschapsverlof mogen ze wettelijk niet weigeren, misschien kan je man daar over beginnen met personeelszaken. Zijn baas hoeft niet eens te tekenen, enkel personeelszaken. Zo is het tenminse bij ons. maarja, je baas zal het wel fijn vinden lijkt mij om erover geinformeerd te worden.

Hopelijk komen jullie eruit!

14. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wat betreft het ouderschapsverlof. minder uren mogen ook niet geweigerd worden, als je de ´gemiste uren´ na de wettelijke minimum termijn wilt blijven opnemen, dan moet je werkgever hier mee instemmen.

15. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    Hoe lang is die minimumtermijn dan?

Share This Page