Kunnen artsen nu zo slecht uitleg geven over wat er met je aan de hand is of zijn die assistenten nu zo bijdehand dat ze denken alles te weten? Het zit zo; vorige maand werd er een cyste in mijn eierstokken geconstateerd. De dokter vertelde mij dat het ging om een follikel die na de eisprong niet weggaat uit de eierstok en vervolgens groter wordt. De behandeling met anticonceptie was niet gewenst i.v.m. onze kinderwens, dus moest ik de eerstvolgende menstruatie afwachten. Als er half juni nog geen menstruatie was geweest moest ik alsnog langskomen voor controle omdat het dan weer te lang zou duren. Ik zit inmiddels alweer op dag 37 dus ik heb zojuist een afspraak gemaakt. Nadat de assistente vroeg of ik al gemenstrueerd had en mijn antwoord daarop nee was, zei ze dat de afspraak dus geen zin heeft omdat de cyste dan nog niet weg kon zijn. Toen ik daarop antwoordde dat ik het nu eenmaal zo heb afgesproken met de arts zei ze dat het dan niet om een follikelcyste kon gaan maar een normale cyste. Tja, de arts noemde het toch echt zo? Maar nee, ze bleef me maar zeggen van niet. Nu snap ik helemaal niet meer wat er aan de hand kan zijn dat die assistente het zo opdrong. Mijn vraag aan jullie; hebben jullie enig idee wat voor soort cyste de arts anders kan hebben bedoeld? Zijn er hier meer met ervaring met cystes in de eierstokken?
ik heb geen ervaring met een cyste in de eierstokken wel in mijn baarmoeder een cyste gehad. ik moest iedere week voor controle komen om te kijken of hij groter of kleiner werd, na 3x meten kwamen ze erachter dat hij kleiner werd. 1.5 maand later was hij verdwenen na het moment dat hij voor het eerst was geconstateerd. meestal wachten ze 3 maanden af alvorens verwijdering want opzich kan het geen kwaad zolang hij maar niet om zn as gaat draaien, dat kan gevaarlijk zijn. indien je heel veel buikpijn krijgt dan moet je wel direct aan de bel trekken en ook melden dat je die cyste hebt. je kan overgens gewoon zwanger raken met een cyste, menstruatie kan inderdaad van slag raken. wat vervelend dat je niet precies weet wat er nou aan de hand is he en die onduidelijkheid met die assistentes altijd pfff, en even in de wacht zetten en het navragen ho maar! wat ik zou doen als ik jou was is morgen terug bellen en eisen of ze het dan even navraagt en alsnog een afspraak maken. maar nogmaals een cyste kan je cyclus ook in de war schoppen.
Een follikelcyste kan er ook best lang over doen voor deze weg is volgens mij. Soms duurt het wel 2 of meer cyclussen (bij mij in ieder geval). Maar werd meestal wel (een soort van) ongesteld tussendoor. Wat irritante betweterige assistenten heb ik ook nog een ergnernisje. Volgens mij gyn mag je 14 dagen na een behandeling testen. Nu zegt de assistent dat de gyn dit wel kan zeggen, maar dat zij altijd zegt na 19 dagen, want dan heb je meer zekerheid. Tja, je kunt ook pas na 25 dagen testen dan heb je nog wat meer zekerheid. Of waarom niet gewoon pas na 7 weken... . Ik vind het echt niet kunnen dat assistenten meningen hebben over medische zaken (althans dat ze ze uitspreken). Schoenmaker blijf bij je leest, was de uitspraak toch . Ik hoop dat die vervelende cyste snel weg is en je door mag!
Haha, echt he? Ik denk wel dat de meeste assistenten het goed bedoelen maar het komt er vaak zo betweterig uit. Ze gaf me ook een beetje het gevoel weer zo'n domme patiënt te zijn die niet goed naar de dokter luistert. Maar goed, ik zal wel opnieuw even navragen zodat ik er echt zeker van ben, en ik heb de afspraak in ieder geval alsnog gekregen. Bedankt voor de snelle antwoorden dames, het geeft me in ieder geval weer wat meer duidelijkheid!