HI Meiden, Elke keer vraag ik me af, wat zal ik doen. Gister was me man voor zijn werk laat klaar. Het was mijn sport avond, dus had 1 van de buurmeisjes gevraagd om even uurtje op te passen. Ik zorg er dan voor dat beide kids ( 4 jaar en 11 maanden) in bed liggen, en slapen. Meestal komen ze er niet uit en worden ze niet wakker ( gister ook niet). Ik vraag me af, vertellen jullie dan tegen de kids dat het meisje er zit? Of juist niet? Ik ben een beetje bang dat me zoontje dus juist wakker blijft om haar te zien. Maar ik zou het ook rot vinden als hij wel een keer wakker wordt en het meisje zit er. Hoe pakken jullie dat aan???
Altijd! Omdat ik het belangrijk vind dat ze me kunnen vertrouwen. Dat ze weten dat ik nooit zomaar weg ben. Bovendien denk ik dat ze juist heel verdrietig zijn als ze wakker worden en de oppas ineens voor hun neus staat. Helemaal als ze dan horen dat wij weg zijn. Ik ben altijd voor eerlijkheid. Dan maar even wat moeilijker in slaap komen (oppas leest hier dan vaak nog even een verhaaltje voor en daarna slapen ze prima).
Ik zou het wel vertellen. Stel dat ze wakker worden...mijn kinderen zouden zich rot schrikken als wij er ineens niet zijn. Ik vind het belangrijk dat ze altijd weten waar ze aan toe zijn, als we weggaan, waarom we weggaan, hoe lang we wegblijven (bijvoorbeeld: als je wakker wordt in de ochtend, zijn we er weer), en wie bij ze blijft.
Altijd. Inderdaad voor het geval ze toch wakker worden. Lijkt me naar als er dan opeens een 'vreemd' iemand is, terwijl je niet eens wist dat papa en mama niet thuis waren...
Natuurlijk! Straks zit je oppas met een kind dat overstuur is, omdat mama ineens weg is. Ik heb vroeger ook wel ergens opgepast waar de kinderen mij niet kende en ja er kwam eentje naar beneden om even te kijken wie er in huis was. Had het niet kunnen waarderen als de moeder niet haar kinderen had ingelicht.
Ja uiteraard, altijd. Zelfs al is het hier alleen de oma die er zou zitten, en die ze dus zeker kennen. Maar ik wil niet het risico lopen dat ze slapen ineens als iets negatiefs gaat bekijken, omdat ze niet zeker of of mama of papa wel thuis zijn.
Hangt van je kind af! Ik vertel het de oudste wel altijd, de jongste niet, die gaat rotzooi lopen trappen!
Aan de jongste niet maar de oudste natuurlijk wel want die zijn nog wakker als de oppas er is. Mijn nichtje komt altijd en die kent ze goed en anders is er altijd nog grote broer en zus.
Ik vertel het ook. Hier is het wel oma die komt oppassen maar toch, ik vertel het. Zou het sneu vinden voor mijn zoontje. En misschien gaat het vertrouwen zo ook weg.
Nu nog niet want hij is nog net geen 2. Ik denk niet dat hij dit überhaupt snapt. Maar hij is eigenlijk nog nooit wakker geworden. In de toekomst zeg ik het wel.
HI, Oke dus meeste zeggen het wel.... Had het gister niet gezegd, en tijdens het sporten dacht ik er dus over na. Ik denk dat ik het in het vervolg ook ga zeggen, het voelde al niet zo heel goed. Dank jullie!
Ik vertelde het altijd wel. Inmiddels zijn de oudste twee nog wakker als de oppas komt, maar voorheen sliepen ze meestal al. Ze vonden het niet leuk als ik vertelde dat de oppas kwam, maar ik denk dat ze het nog minder leuk zouden vinden als ik weg was en ze kwamen er ineens achter dat er een 'vreemde' in de huiskamer zat. Ze kenden de oppas wel, maar niet zo heel goed want ja, die kwam altijd als ze sliepen.
Mijn zoontje is 2 jaar en 2 maanden, laatst was een vriendin gaan oppassen, we hebben hem middags samen in bed gelegd en daarna moest ik weg. Heb toen gezegd van als je dalijk wakker wordt is E. er. En vanavond komt mama weer. Mn vriendin hoorde na zijn slaapje door de babyfoon: EEEE, ik ben wakker! Hij had het dus goed onthouden en riep naar haar ipv om mij of zijn vader
Het ligt uiteraard wel een beetje aan de leeftijd van de kinderen. Toen ze veel kleiner waren vertelde ik het niet op voorhand. Toen ze groter werden uiteraard wel. Nu weten ze inmiddels aardig wat de vaste oppasavond is. Mijn vriend traint iedere woensdagavond en ik ben eens in de veertien dagen weg op de woensdagavond... dan vragen ze me al of A komt oppassen. (buurmeisje komt vast oppassen)
ik vertel het idd ook (alhoewel ik denk dat ze vanaf twee jaar pas echt begrijpen) ik zeg het overigens wel ruim op tijd, bv rond etenstijd en niet op laatste moment in bed van oja, vanavond komt de oppas zodat ze er niet door overvallen worden