Dilemma! Iemand advies of tips?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mopje89, 15 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Zeker weten doe je niet!
    Ook bij mij is er altijd gezegd we geven je een vast contract en helaas lig ik er ook uit door mijn eerlijkheid!
    Had ik dit geweten dan had ik mijn mond gehouden en jammer dan dat een werkgever niet blij met je zal zijn omdat je je mond heb gehouden.
    Nu zit ik in de WW er is een kleine op komst en dat maakt de toekomst erg onzeker!

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Is het dan niet achterbaks als haar contract ineens niet wordt verlengd? Vrouwen hebben het nou eenmaal zwaar op de werkvloer, al helemaal als ze een kinderwens hebben. Gelijkheid bestaat niet

3. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    Helemaal mee eens! Ik vind het echt erg dat TS achterbaks wordt genoemd! Ze doet niks illegaals!

Vraag: als een man een baby verwacht moet hij het dan ook vertellen voordat hij een vaste aanstelling accepteert? Of is dat anders? En zo ja waarom?

Volgens mij is deze wet juist gemaakt om de zwangere vrouw te beschermen! Wij geëmancipeerde en hardwerkende vrouwen moeten dankbaar zijn hiervoor!!!

Zelf ben ik kostwinner en als het mijn baan 'on the line' was, zou ik niks riskeren!

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik ben een beetje van gedachten veranderd, ik zou het niet zeggen :)

5. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik vind het geen kwestie van eerlijkheid/oneerlijkheid. Oneerlijk is het om iets te verzwijgen wat je had moeten vertellen. In jouw geval echter ben je helemaal nog niet verplicht om iets te vertellen, dus is het niet oneerlijk om het niet te doen. Het is hooguit wat minder open. :)

Je baas mag je niet ontslaan op basis van zwangerschap, maar kan eventueel wel een of andere flutreden verzinnen waarom jouw contract niet wordt verlengd, puur om dit te omzeilen. Een baas met een geweten doet dit hopelijk niet, maar je hebt er tussen die dit middel niet schuwen. En waar gaat het uiteindelijk om? 16 weken (als ik me niet vergis, ik woon niet meer in NL) zwangerschapsverlof! In Canada krijg je tot een jaar zwangerschaps/ouderschapsverlof, waar veel Canadezen gebruik van maken, en hier controleren ze nog strenger op arbeidsrechten van zwangere vrouwen.

Mensen krijgen kinderen. Zo is het leven nu eenmaal. Daar kun je wel of niet blij mee zijn, maar het is wettelijk verboden daar conclusies aan te verbinden over het wel of niet verlengen van een contract.

Dit soort wetten zijn inderdaad bedoeld om de zwangere vrouw te beschermen. Dus maak er gebruik van en vertel het als JIJ er klaar voor bent! :)

6. mopje89

mopje89 Actief lid

4 apr 2012
    123
    0
    16
    Receptioniste
    Gooi
    Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk heftig wat jij zegt. Dus jij zou het risico lopen straks je hypotheek niet meer te kunnen betalen omdat je liever eerlijk wil zijn? Het is een kwestie van persoonlijk en zakelijk gevoel. Dit moet ik nou eenmaal zakelijk bekijken want zij zouden precies hetzelfde bij mij doen, hoe graag ze me ook mogen!!

7. Samsie

Samsie Fanatiek lid

11 nov 2012
    1.634
    3
    38
    NULL
    Noord-Holland
    Ik moet eerlijk vertellen dat ik idd het wel gelijk verteld heb omdat ik open kaart wou spelen. Toch hebben ze mij nu in een keer maar met een jaar verlegd i.p.v. onbepaalde tijd. Ik heb hier een behoorlijk dubbel gevoel over omdat ik tot een week voordat ik vertelde dat ik zwanger was gewoon te horen kreeg dat ik een vast contract zou krijgen. Ik begrijp je twijfel dus zeker.
    Al lijkt het mij ook niet wenselijk dat je zou tekenen en ze dan onangenaam verrast.
    Kan je goed praten met je leidinggevende en heb je er een goed goed gevoel bij dan zou ik zeker het gesprek aangaan en daarbij eerlijk vertellen dat je het erg spannend vind omdat je bang bent dat je contract nu niet voor onbepaalde tijd verlegt wordt.
    Dan ben jij iig eerlijk geweest en hou je er geen rotgevoel aan over.
    Maar als je echt twijfelt zou ik je mond houden. Het blijft een rot situatie en ik vind het nog steeds te belachelijk voor woorden dat we in een maatschappij leven waarin je dit soort twijfels als zwangere vrouw moet hebben :(
    Succes meis!

8. mopje89

mopje89 Actief lid

4 apr 2012
    123
    0
    16
    Receptioniste
    Gooi
    Bedankt voor al jullie reacties!

Ik moet nog even 2 weken volhouden en mijn mond houden ookal is dat niet altijd even leuk want ik zou graag de hele wereld willen laten weten dat ik zwanger ben.

Ik heb er gisteren nog eens goed met mijn vriend over gepraat omdat mijn persoonlijke gevoel iets anders zegt dan mijn zakelijke gevoel. En ja, dat is tegenstrijdig maar ik moet voor mijn toekomst kiezen. Wat heb ik eraan als mijn contract niet word verlengd door mijn eerlijkheid? Ik zou mezelf voor mn kop slaan en denken.. had ik nou nog maar 2 weken mn mond gehouden..!

Waar ik voornamelijk bang voor ben/was is dat ik scheve gezichten krijg op mijn werk... maar wie zijn zij om zo tegen mij te doen? Als er collega's zijn die dat doen, dan weet je toch ookal genoeg? Zij hebben zich er helemaal niet mee te bemoeien. Ik heb verder met niemand wat te maken hier en het is hun zaak ook niet.

Ik ben erg benieuwd hoe ze gaat reageren als ik het vertel. En ja, ik zou het kunnen begrijpen dat ze het zakelijk gezien misschien niet zo leuk vind maar dat is niet mijn probleem. Ik ga het doen zoals ik het wil doen en jammer dan voor de rest! ;)

Zo, dat is eruit!

9. mopje89

mopje89 Actief lid

4 apr 2012
    123
    0
    16
    Receptioniste
    Gooi
    Hoi Samsie,

Bedankt voor je reactie. Ja ik vind het ook belachelijk dat we er als zwangere vrouw zoveel moeite voor moeten doen. Helaas! Het is gewoon een kwestie tussen persoonlijk en zakelijk gevoel en ik heb mijn keuze gemaakt om aan de zakelijke kant te denken en niet aan de persoonlijke kant, ookal is dat soms best moeilijk. Maar zij zouden precies hetzelfde doen als ze hier niet op zitten te wachten.

Ik laat het jullie zeker weten als ik het heb verteld.

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik geef je groot gelijk hoor! En ik denk dat je collega's het ook wel zullen begrijpen. In deze tijd mag je in je handjes knijpen als je een vaste aanstelling krijgt.

En je staat gewoon in je recht...je werkgever zal er niet blij mee zijn, maar dat is dan jammer.

11. Samsie

Samsie Fanatiek lid

11 nov 2012
    1.634
    3
    38
    NULL
    Noord-Holland
    Gelijk heb je meis!! hier heb ik nog steeds spijt dat ik mijn mond niet heb gehouden dus snap je helemaal :)

12. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Het is ook niet dat ik vind dat je excuses moet maken, maar ik denk dat dat beter over zal komen naar je werkgever toe. Als ik leidinggevende zou zijn, dan zou ik het waarderen als mijn werknemer bijtijds vertelt dat zij zwanger is, zodat ik mijn plannen daarop kan afstemmen. Doet zij dat niet, dan brengt ze mij in een lastig pakket. dáár zou ik excuses voor aanbieden, omdat je je werkgever mogelijk in een lastig pakket brengt. Komt denk ik gewoon netter over. Als je het niet doet, wat je goed recht is, dan kan het overkomen alsof het je niet interesseert en je alleen aan jezelf denkt (wat natuurlijk ook logisch is hoor) en dat kan in je nadeel werken.

13. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Hier andere kant van het verhaal.

Ik was ook eerlijk naar mijn werkgever. En vertelde haar met 7 weken dat ik zwanger was. Mevrouw was not amused en mijn contract werd niet verlengd. Terwijl ik een opleiding aan het volgen was en ik daarna gewoon een vast contract zou krijgen(was al besproken).

Gevolg geen werk meer, opleiding kon ik zelf betalen en we hebben het lastig omdat we ook een hypotheek enz hebben. Gelukkig voor mij is er uitzicht op een nieuwe baan.

maaar ik zou het ook echt niet meer vertellen voordat ik een vast contract zou hebben getekend. Als je zwanger bent en je hebt een vast contract mag je niet ontslagen worden als je een bepaalde tijd contract hebt mag dat dus wel.

14. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Daarom ben je ook wettelijk verplicht om dit 7 weken van te voren te melden. Tijd zat om als werkgever wat anders te regelen.

15. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Hoe je het ook went of keert, je baas kan je altijd de laan uitsturen als hij wil. Of je nou een vast contract hebt of niet.

Je kan om iets onbenulligs (5 min te laat op je werk) al een officiele waarschuwing krijgen. Als je er 3 hebt, dan kan hij je er uitgooien.) En natuuuuuuuurlijk zullen ze nooit toegeven dat dat is omdat je zwanger bent.
    Je baas kan ook een discussie met je voeren om iets onbenulligs en er op gooien dat de arbeidsverhoudingen zijn verstoord.

16. mopje89

mopje89 Actief lid

4 apr 2012
    123
    0
    16
    Receptioniste
    Gooi
    Ja dat is inderdaad zo. Ik zou niet weten waarom ze zoiets zouden doen en het enige wat veranderd straks is dat ik 16 weken weg ben, en als ik terug kom wil ik 1 dag minder gaan werken en ouderschapsverlof opnemen. Ik ben erg benieuwd wat ze gaan zeggen. Ik sta tot nu toe gewoon in mijn recht. Gelukkig!

17. mopje89

mopje89 Actief lid

4 apr 2012
    123
    0
    16
    Receptioniste
    Gooi
    Er is trouwens 1 collega die het met 12 weken heeft verteld terwijl ze een paar dagen ervoor haar vaste contract heeft getekend. en 1 college kwam er pas achter met 28 weken dat ze zwanger was (zegt ze want het lijkt mij erg sterk maar daar gaat het niet om) en had toen ook net haar vaste contract getekend.

18. mopje89

mopje89 Actief lid

4 apr 2012
    123
    0
    16
    Receptioniste
    Gooi
    Precies dat vind ik nou ook! Er zijn zat mensen die heel graag aan de slag willen en dan die 16 weken graag aannemen om te werken dus dat zal het probleem niet zijn!

Deel Deze Pagina