je kan een maximale hypotheek nemen en het andere bedrag op een andere manier lenen. is er iemand in de familie die je 5 of 10.000 euro kan lenen zonder al te veel rente te eisen? of misschien je baas?
Als dit je droomhuis is dan moet je hem kopen. Je klinkt goed voorgelicht en volgens mij ben je er zelf al uit Wel stom dat ze niet willen zakken...ook al zijn het erven in een nalatenschap. Hoe lang staat hij al te koop? Ik ben namelijk ervan overtuigd dat ze op den duur wel zouden moeten zakken. Juist omdat ze op hun geld wachten. (werk in notariaat kom dit soort dingen vaker tegen) Je kan ook via het kadaster erachter komen hoeveel hypotheek er op dit moment op het pand rust en zo nog je voordeel ermee doen. Heb je trouwens onderhandeld met je tussenpersoon/aankopend makelaar wat je moet betalen? Meestal (hier in omgeving) ook 1% van de aankoopprijs, dus die moet je dan ook meenemen. En tip voor als je tot kopen overgaat: vraag bij meerdere notarissen een offerte aan. Prijzen kunnen nogal varieren! Succes
en ikea heeft erg leuke keukens voor weinig geld. Mochten jullie zelf al je apperaten hebben, dan heb je voor 1500 euro al een leuke keuken!
@ natasja; idd het is daar echt goedkoop en super toffe keukens Ook al hadden we heel veel te besteden, zou ik het nog steeds gewoon bij de Ikea kopen. @ alice; dankje voor je info! idd niet echt tof dat ze niet willen zakken. ja, 1.500 euro . Is zeker niet gebruikelijk. Het is een erfkwestie, 6 kinderen. 5 waren akkoord met 175.000, 1 wil perse absoluut zeker niet onder 180.000. Er is al eerder geboden 175.000 en dat is ook afgewezen... We hebben ook nog 177.000 geboden, en zelfs dat ging absoluut niet door... Echt suf hoor, om een verschil van 3000.-... Deel dat eens door 6. Eerst voelde ik me daar wel een beetje pissig over. eerste reactie was ook: 'hou dat huis dan maar, dahaaag.' Maarja, we vinden het huis echt fantastisch en je moet natuurlijk wel een beetje zakelijk zijn... Na het tekenen van een koopcontract heb je niets meer met die 'vervelende' mensen te maken. Dat we nu denken over een bod van 180.000 komt ook zeker doordat de taxatie 15.000 hoger uitviel. Was het maar op 180.000 getaxeerd bijvoorbeeld, tja dan hadden we nog wel een keertje extra nagedacht... Kun je echt opvragen hoeveel hypotheek nog op een pand rust joh? Weet niet of het in belgie anders is als in nederland... Ps het huis staat al een paar maanden te koop, 2 dacht ik... En ja, we hebben een makelaar in de arm genomen als tussenpersoon. zij doen ook de volledige onderhandeling, aan 0.7 % vd koopprijs. en nog extra kosten voor opmaak koopovereenkomst, taxatie enz... Hier hebben we al rekening mee gehouden...
Wat je ook kunt doen wat de keuken betreft, is van dat speciale plakplastic kopen voor op de deurtjes. Daar heb je echt hele mooi van! Andere tegeltjes tegen de want, en je hebt vooralsnog een andere keuken voor 'weinig' geld!
als ik je antwoorden lees ben je er volgens mij al uit. Voor dat geld is het volgens mij een heel leuk huis! En inderdaad als het alleen de keuken is zou ik het zeker doen.
kopen, zou ik zeggen. en nu niet druk maken over verbouwen. Persoonlijk vind ik 15.000 niet veel voor alles wat je noemde, persoonlijk zou ik het liever in stapjes doen, eerst goed sparen en dan ook meteen helemaal naar je zin. Zo doen wij het, wij doen elk jaar iets, maar dan ook helemaal naar ons zin. Belangrijkste is dat je eerst het huis koopt van je dromen, rest komt later.Daarbij is het soms handig om eerst gewoon te gaan wonen, vaak kom je er dan pas achter wat handig is en wat je wilt doen in een huis.
Ik vind op een aankoop van een huis moet je niet om 5000 euro moeilijk doen, het is een grote aankoop en die 5000 euro verschil is nog niet zo groot. De keuken zou ik dan over een tijdje verbouwen en daar voor sparen, dan ben je ook niet nog jaren aan de bank rente aan het betalen. Ik denk dat je ook veel beter van je eigen geld kunt verbouwen en het huis op hypo kopen. Trouwens vind ik 180.000 euro spotgoedkoop! Daar koop je hier nog niet eens een flatje van, die beginnen hier standaard pas ergens rond de 222.000 en dan weet je niet wat je ziet Ik zou zeggen: kopen.
Ja ik zou ook kopen! Wat minyaweth al zegt, dat plakplastic werkt echt super, heb ik in mijn oude huurflatje ook gebruikt, nieuwe handgreepjes erop en ik had weer een supermooie keuken. Dan kun je rustig verder sparen en die keuken over een tijdje helemaal nieuw maken.
Ik zou nooit het maximale aan hypotheek willen opnemen. Dan hou je helemaal geen geld meer over voor leuke dingen!
Ik zou het huis niet laten schieten voor 1500 euro.... op zo'n bedrag maakt dat ook niet veel meer uit.
ik snap niet waarom die mensen als ""vervelend" worden bestempeld alleen omdat ze de beste prijs voor hun huis willen.. In dat geval is de hele wereld vervelend want iedereen wil de beste prijs, toch? als het huis 195.000 waard is wat zit je dan te beknibbelen op wat euro's als je het voor 180.000 kan kopen? Die keuken kan later ook erin, toch, of is het zo erg dat je er niet in kan koken? Succes!
Mijn broer heeft bij de koop van zijn huis (zelfde situatie) dat beetje hypotheek gewoon extra kunnen krijgen! Bij de informatiegesprekken zei de bank dat ze max 180.000 konden krijgen, uiteindelijk hebben ze het huis toch iets duurder dan gehoopt moeten kopen (met in hun achterhoofd dat ze dan geld van beide ouders zouden lenen voor de verbouwingen). Toen ze met dat bedrag bij de bank aankwamen, hebben ze de 8000 euro die ze boven hun max. hypotheek zaten alsnog gekregen...
@ lentefee; het is natuurlijk nog altijd de keuze vd verkoper, maar het is natuurlijk wel erg ongebruikelijk dat je 1.500 onder de vraagprijs gaat zitten... En wat ' vervelend' betreft, bedoelde ik ook meer de manier waarop. Tot nu toe was er 2 keer een bod uitgebracht en iedere keer duurde het steeds een hele week voordat ze eens reageerden, zelfs na steeds navragen van onze makelaar. Dat vind ik toch wel een beetje gek, zelfs onze eigen makelaar had het nog nooit meegemaakt. Je blijft dan steeds in onzekerheid en verder zoeken is gewoon lastig vind ik. Als je aan het bieden bent op een pand, is het moeilijk om objectief naar andere panden te kijken... Maarja een huis heb je niet 1,2,3 he . Geeft ook niet hoor, uiteindelijk komen we er wel uit. Oh ja we denken er nu idd over na omdat die taxatie zo hoog is, maar de hoogte vd getaxeerde waarde, dat weet die eigenaar natuurlijk niet... Enne de keuken is gewoon bruikbaar hoor, daarom kun je er al prima wonen... We waren er alleen nog niet eerder op gekomen, suf eigenlijk...
Mijn ervaring: wacht met het vervangen van keuken, badkamer e.d tot je een poosje woont, (als het gewoon bruikbaar is. Dat hebben wij gedaan en uiteindelijk is het heel anders geworden, veel praktischer en we hebben sinds dien 4kids(toen 2) en besloten niet voor een aanbouw maar een dakopbouw te gaan. je kunt je geld maar een keer uitgeven. ps kopen dat huis! die 5000 zijn maar peanuts als het je droomhuis is
als je het huis echt graag wil hebben moet je het doen. het is natuurlijk wel jammer dat je dan niet gelijk alles naar je eigen smaak kan doen, maar je hebt dan wel een huis dat je echt wil hebben. wij moeten nu de douche en de wc nog doen omdat we daar na de verbouwing van de rest (wat noodzakelijk was) geen geld meer voor hadden. komt vanzelf. zolang het nog functioneel is zou ik er niet een al te groot probleem van maken. liefs doris
WE HEBBEN EEN HUIS!! Vandaag gesproken met de hypotheekadviseur. Ze hebben opnieuw gerekend. Vandaag meteen een bod van 180.000 en dat is geaccepteerd. Morgen gaan ze al beginnen met het opstellen van de koopovereenkomst. Ik geloof het nog steeds niet en heb het gevoel dat ze vandaag of morgen bellen om te zeggen "sorry maar het gaat toch niet lukken"... Maar we zijn al gefeliciteerd en volgens de hypotheekadviseur konden we een glas champagne drinken... Ongelofelijk... Echt super spannend, we zijn zo happy! Nogmaals super bedankt voor al jullie antwoorden en adviezen!