Dilemma in relatie

Discussion in 'De lounge' started by 89eef, Aug 28, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Precies, het voelt als een tik over je vingers als je serieus reageert op de OP en vervolgens een reactie krijgt met dat je er helemaal naast zit, en dat er ook een alcoholprobleem is (wat je op basis van de OP niet kan weten) etc. Voor mij is een antwoord op de OP echt wel anders dan wanneer er ook sprake is van alcoholproblematiek - ik zou áltijd gaan voor proberen het weer leuk en fijn te krijgen samen, maar de ‘aanpak’ is wel heel anders.
    Let er als partner ook op dat jij niet zijn ‘therapeut’ wordt wat dat betreft, dat deel bij hem laten én bij een echte therapeut is heel belangrijk als je wil groeien naar een relatie met twee gelijkwaardige partners die het samen leuk hebben.
    En misschien is hij helemaal geen alcoholist ofzo he, maar is het wel verstandig te kijken of zijn drinkgedrag verband houdt met bv stress, spanning, angst, depressie… en daar wat aan te doen. Dat is op de lange termijn voor hemzelf beter, maar ook voor jullie natuurlijk.

Suzy85 and Huismuisie like this.
  2. 89eef

89eef Lid

May 18, 2016
    40
    13
    8
    NULL
    NULL

Dank voor je verhaal.
    Naar aanleiding van dit topic en een aantal opmerkingen, denk ik zeker dat er nog e.e.a te proberen en uit te zoeken valt of het kan verbeteren.

Het is volgens hem inderdaad een manier van ontspanning, zoals jij aangeeft hoe het thuis gaat. Alleen lijkt hij niet in de gaten te hebben met regelmaat dat hij niet op tijd stopt, aangeschoten word en dan dus een ander mens is.
    En idd, eerst was het door de stress, nu lijkt het gewenning te zijn.

Uiteraard hebben we hier gesprekken over gehad. En dat er nog een aantal zullen volgen staat buiten kijf natuurlijk.

evaleana likes this.
  3. Asil

Asil VIP lid

Nov 14, 2018
    10,144
    9,742
    113
    Female
    Bij ons was het andersom, mijn vriend dronk ook echt overmatig. Eigenlijk omdat hij dat gewend was, lekker met vriend of alleen. Elke dag 6 grolsch beugelflessen. Het was net Cola leek wel. Ook wij hebben gesprekken gehad. Ik had dan de mazzel dat hij er wel mee aan de gang ging. Eerst minder elke avond, toen bij mij familie en vrienden ander bier, kleinere flesjes en van daar uit werd het alleen van vrijdag tot zondag. Wij eten vrij laat, met name het weekend, dan drinkt hij tussen 5-7 3 tot 5 biertjes. En is in de loop van tijd een fijnproever geworden. Ik heb hier geen moeite meer mee. Mede omdat het gecontroleerd is, hij zorgvuldig is en stopt wanneer we gaan eten. Tuurlijk reageerd hij de ene keer anders dan de andere keer en is de tolerantie lager. Dat merk ik meteen en kan gerust zeggen "mop, dit word je laatste geloof me" en dan stopt hij keurig.
    Als we kinderen zouden hebben, eerlijk, zou ik het ook minder tof vinden hoor.

Andere kant, ik ben een kind van een voormalig kroegbaas, mijn vader drinkt graag bier. Maar gaat nooit over de schreef. Als kind heb ik daar weinig last van gehad.

Belangrijk blijft je grenzen aangeven en bewaken maar wel begrip voor elkaar hebben. Geen wellus nietus, soms kan een mediator net even dat beetje bijdragen om een gesprek te lijden.

Enige waar je geen antwoord op heb gegeven is het laatste stukje. Heel plat gezegd, hou je nog van hem als jouw partner, jouw minaar, je alles, of als vriend/broer relatie.
    En denk je dat aan de relatie werken jullie dichter bij elkaar brengt of niet.

Want anders kun je blijven "trekken aan een dood paard" en is een beslissing maken de beste oplossing.

Hoe dat er uit gaat zien weet niemand, word hij een liefhebbende betrokken ex partner of zal hij meer gaan drinken.. Zijn allemaal dingen die niet te voorspellen zijn en op basis van "wat als" kun je geen keuzes maken, alleen op "wat is".

89eef likes this.
  4. 89eef

89eef Lid

May 18, 2016
    40
    13
    8
    NULL
    NULL

Alle serieuze reacties in welke vorm dan ook waardeer ik.

maar reacties van makkelijke opgeven of die suggereert dat ik snel wil opgeven niet. Maar, wat jij en andere aangeven dat de OP niet duidelijk genoeg was, kan ik inkomen. In mijn hoofd was dat het wel, maar goed jullie kennen mij niet dus is het voor jullie wellicht anders. Snap ik.

Waarom ik de alchohol niet heb meegenomen in het begin, is omdat ik inderdaad niet echt weet of hij echt een alcoholist is, en ik hem “gewoon” niet leuk vind dan. Dus vond ik het niet belangrijk genoeg denk ik om te melden in eerste instantie? Geen idee
    En als dat er niet zou zijn, is het dan makkelijker om die omkeer te vinden in de relatie ? Ik weet het niet.

maar, bedankt voor je tip :)

evaleana likes this.
  5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,566
    113
    https://www.changesggz.nl/blog/verslaving/wanneer-ben-je-een-alcoholist/#:~:text=Je%20bent%20een%20overmatige%20drinker,%C3%A9%C3%A9n%20dag%20drinkt%20(CBS).

Misschien geeft dit duidelijkheid

Share This Page