Dilemma jaarcontract vs zwanger worden

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mississippi, 28 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    We hebben de wens voor een vierde kindje, maar ik zit met het volgende dilemma:
    Ik ben sinds augustus weer aan het werk voor 2 dagen pw in het onderwijs (VO) en heb een jaarcontract. Daarnaast doe ik de lerarenopleiding. Het loopt allemaal prima, is echt een hele leuke school waar ik goede begeleiding krijg gezien ik natuurlijk nog erg onervaren ben. Tevens doe ik mijn stage nu dus eigenlijk betaald. (Zit nu in jaar 2 en in jaar 3 moet ik ook nog stagelopen) Ik wil hier dus graag blijven. Maar vraag me wel heel erg af of een eventuele zwangerschap en bijbehorende verlof een verlenging in de weg zal staan.
    Stel we gaan er einde vh jaar voor en ik raak dan zwanger, verpest ik het dan qua werk voor mezelf? Een vast contract kan ik pas krijgen nadat ik mijn bevoegdheid heb gehaald, dat zal dus niet eerder zijn dan in de tweede helft van 2020. Ik vind dat echt te lang eigenlijk qua leeftijdsverschil. Wat moet ik nu doen? Wat zouden jullie doen / wat heb je gedaan? En hoe liep dat af?

    Alvast bedankt! :)
     
  2. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Ik werk in het PO. Dit is mijn 5e schooljaar aan het werk en ik heb nog geen vast werk. Nu een jaarcontract dat afloopt tijdens mijn verlof, en geen idee of dat verlengd wordt, dat wordt over een paar weken besproken binnen het bestuur.

    Maar na jaren werken in onzekerheid had ik geen zin om mijn persoonlijke leven en wensen opzij te zetten. Werk is werk, en mijn privéleven vind ik belangrijker.
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  3. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Wij waren al een jaar bezig met kinderen toen ik een nieuwe baan vond. Binnen een half jaar, nadat ik daar was begonnen, werd ik zwanger. Vanwege eerdere miskramen heb ik snel openkaart gespeeld met mijn leidinggevende. Die oprecht blij was! En drie maanden later kreeg ik te horen dat ik een jaar contract kreeg. Ik was best verbaasd, maar hij zei letterlijk: je bent zwanger, niet ziek. Doet je werk uitstekend!
     
    BabyFG en Mississippi vinden dit leuk.
  4. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ik heb al eens wat aan de kant geschoven omdat ik net een baan had, niet mijn kinderwens maar een andere kans. En echt, ik heb er nu nog spijt van.
    Ik zou het dus niet laten wachten als jullie er verder klaar voor zijn. Dan kun je lang wachten namelijk, er kan altijd wat tussen komen.
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  5. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Persoonlijk zou ik het voor een jaarcontract niet laten, maar zou ik wel de keus maken eerst mn opleiding af te maken. Wij hebben voor ons zoontje wel gewacht voor we begonnen tot ik mn master in the pocket had. Ik had er ook niet aan moeten denken om mn werkweek te moeten combineren met een opleiding en een baby. In mijn geval was alleen een tussenjaar dan een optie, dat wilde ik niet. Wij hebben geen moment spijt gehad te wachten tot mijn opleiding klaar was:).
    Verder kijken of je misschien voorwaarden in je contract hebt staan? Betalen ze je opleiding, maar als je vertraagd om wat voor reden, dan ook?

    Vooral doen wat je gevoel zegt denk ik! Voor ons voelde het toen logisch en goed om een paar jaar te wachten, en eerst de opleiding te doen die ik graag wilde doen voor een gezin te beginnen. Volg je gevoel :)
     
  6. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bedankt voor je reactie. Ik heb op zich zelf niet echt het probleem qua combinatie met studeren en kinderen (dat doe ik al ruim een jaar en gaat op zich prima :) P gehaald in het eerste jaar met baby J. met een 8,07 als gemiddeld eindcijfer, dus daar wringt voor mij de schoen niet zo zeer. Ik ben eerder een beetje bang dat ze mijn werkcontract niet zullen verlengen door het verlof dat er natuurlijk bijhoort. Qua stage ben ik nu aan het versnellen en ik doe dit jaar alvast wat vakken voor het derde jaar zodat ik het dan wat rustiger heb qua studie. En heb natuurlijk ook gewoon verlof. Het gaat me echt meer om het dilemma dat ze misschien mijn contract niet zullen verlengen. Ben dus oprecht benieuwd bij wie dit ook heeft gespeeld en hoe dat is gegaan.
     
  7. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bedankt voor je reactie! Ja normaal gesproken sta ik er ook zo in, of eigenlijk doe ik dat nu ook. Ik vind mijn werkplek alleen echt superleuk en ben dus bang om die kwijt te raken, bij een zwangerschap vanwege het verlof.
     
  8. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Wat fijn zeg! Dat zou ideaal zijn als dat bij mij ook zou kunnen :) maar ja, die garantie krijg je natuurlijk niet. Durf ook niet goed te polsen hoe mijn leidinggevende daar in zou staan, bang dat ze mijn contract bij voorbaat dan al niet gaan verlengen vanwege het feit dat die wens er is. Moeilijk...
     
    G89 vindt dit leuk.
  9. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Spannend dat je nu nog in onzekerheid zit! Kan me de beslissing goed voorstellen als je al zo lang met jaarcontracten zit. Het houdt natuurlijk een keer op!
     
  10. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.007
    899
    113
    Welke opleiding ben je aan het doen? Als het opleiding is voor een tekort-vak, dan zou ik me geen zorgen maken.
    Sowieso stroomt er binnen 5 jaar geloof ik, een hele groep pensioengerechtigde docenten uit.
     
    LaQueen vindt dit leuk.
  11. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Nederlands. Dus dat klopt wel idd!
     
  12. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Niet eens jaarcontracten.. dit is de tweede pas, als invaller ook nog. Vooral heel veel invalwerk gedaan afgelopen jaren.
     
  13. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Gezien de tekorten in het onderwijs zou ik het wel aandurven. Bovendien zijn ze het wel gewend hoor. Bij de 60 docenten op de school waar mijn man werk wordt momenteel in 13! Gezinnen een kind verwacht
     
  14. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Er is nu al op veel plekken in NL een tekort! Binnen no-time zal je echt weer aan het werk kunnen, mochten ze niet verlengen.
    Voor nu ben je nog niet zwanger. Hopelijk lukt het snel, maar voor hetzelfde geld lukt het niet zo snel en zijn je zorgen nergens voor nodig rondom je contract. Privé gaat sowieso altijd voor! Werk is er in het onderwijs voorlopig echt wel! Mijn ervaring is dat de leerkrachten na een aantal jaar echt wel weer vast aangeboden krijgen. Of er moet iets zijn waardoor ze je niet willen/kunnen houden.
     

Deel Deze Pagina