borstkolf

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door fitty, 14 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Hi Dames, Ik ben een lijstje aan het maken omdat we binnenkort naar baby dump gaan en van alles weet ik eigenlijk wel wat ik wil kopen en wat we nodig hebben.. alleen van de flesjes ect nog niet. Ik wil borstvoeding gaan geven en heb geen idee wat ik nodig heb.. ik weet wel een borstkolf maar wat voor een ? Merk? en wat heb ik nog meer daarbij nodig qua flesjes? andere dingen? voedingsbh? compressen? ect ik heb echt geen idee, ik heb wel 2 vriendinnen die ook kinderen hebben maar die hebben geen borstvoeding gegeven dus ik weet echt niet wat ik nodig heb... wie helpt mij met mijn lijstje ?

2. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik zou even wachten met de aanschaf van een (dure) Borstkolf tot je zeker bent dat de borstvoeding lukt, zou zonde zijn om zo'n uitgave te doen en je er in de kraamweek al achterkomt dat borstvoeding niet lukt oid. In het begin is het toch zaak om de baby zo vaak mogelijk aan te leggen en dan kolf je nog niet.

Verder is een voedingsbeha/voedingstopjes wel handig. Meer dan dat heb je in het begin niet nodig :)

3. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

verwijderd, was dubbel

4. XmoonlightX

Idd borstkolf pas na de bevalling kopen! Je gaat toch niet gelijk kolven en de vraag is of je bv uberhaupt op gang komt..

5. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Kolf pas kopen als het ook daadwerkelijk lukt met de bv. Welk merk zijn meerdere topic over dus zoek daar eens op. Mocht je in de kraamweek een kolf nodig hebben is deze snel gehuurd en/of besteld en heb je deze meestal binnen een dag thuis. Ik had een flesje uit een kraampakket, prima voor als het nodig is en extra is wederom zo bijgekocht of besteld. Ik had 2 voeding bh's die vond ik wel heel fijn. Zou alleen nog eveb wachten met die te kopen, zie dat je op de helft bent, je weet namelijk niet hoe groot je borsten zijn/worden aan het einde of tijdens het geven van de borstvoeding. Zoogkompressen zijn wel aan te raden na een paar dagen als de stuwing begint. Maar sommige hebben ze ook tijdens de zwangerschap al nodig.
    PS, bij mij ging in het begin de bv niet vanzelf, in het ziekenhuis gekolft (met apparaat van daar), in de kraamweek heeft dl wat extra (kunst) voeding gekregen maar heb het toen gered zonder kolf of extra flesje (flesje uit een van de boxen was prima voor nood). Later heb ik zelf een kolf (ardo) en flesjes (dr brown) besteld.

6. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    okay :) bedankt voor de tips. Maar als het niet zou lukken met de borstvoeding dan kan je toch sowieso kolven of kan dat niet altijd?

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    #7 maartje84, 14 apr 2015
    Laatst bewerkt: 14 apr 2015
    Ik ben het niet eens met de meiden die hierboven geschreven ebben dat je beter kunt afwachten of het wel gaat lukken. Mijn persoonlijke ervaring is dat indien je er 100 procent voor gaat, je goed van te voren verdiept in BV geven én een steunend netwerk om je heen hebt dat het dan gewoon gaat lukken.

Ik ben mij er bewust van dat er dames zijn die het daar niet mee eens zijn, maat dat is wel mijn mening en ook als ik kijk naar de meiden in mijn omgeving hoe het bij hun lukt. En bij de mensen waarbij het 'niet lukt' is het 98 vd 100 gevallen helaas niet zo dat het echt niet lukte, maar een kwestie van een verkeerd BV beleid of van een niet steunend netwerk.
    Als er nu mensen heftige reacties op dit stukje gaan reageren zal ik daar niet op gaan reageren, want ik schrijf dit niet ter discussie of om een popcorn sfeer te creëeren, maar om TS vertrouwen te geven en zich goed te gaan verdiepen voor een geslaagde BV!

Soms kan snel beginnen met kolven juist ook net ff dat extra zetje geven dat je borsten nodig hebben om goed melk aan te gaan maken. Ik had bij mijn eerste nog geen kolf in huis. Heb daar nog steeds spijt van. Want toen een niet pro BV verloskundige kwam voor een extra controle stond die direct met de nutrilon te zwaaien ipv mij aan te raden wat melk af te gaan kolven en dat te gaan geven.

Nu had ik voor de bevalling al een (nieuwe) kolf gekocht, ik had eerst een medela swing maar ik wilde nu perse de medela freestyle (dubbelzijdig). Deze kost bij de babywinkels zo'n 350 euro, maar ik heb een lactatiekundige gevonden die hem voor 295 verkoopt. Nu had ik ook nog een de mazzel dat m'n verzekering 200 euro wilde meebetalen!! Hij heeft mij maar 95 euro dus gekost.

Bij mij loopt de BV nu trouwens weer super: ik voed nu een tweeling volledige BV op verzoek. En mocht ik uiteindelijk m'n kolf niet meer haan gebruiken dan kan ik hem naw verkopen voor meer dan dat het mij gekost heeft. Mijn tip dus: zoek ff uit of je zorgverzekering meebetaald. Ze betalen sowieso niet mee als je de kolf bij een babywinkel koopt, alleen bij lactatiekundigen.

Ik ben fan van het merk medela. Mocht de freestyle binnen jou budget liggen dan zou ik absoluut voor die kiezen.

8. Louloute

Louloute Niet meer actief

Borstkolf wordt soms (gedeeltelijk) vergoed door de verzekeraar. Daar zou ik ook naar kijken! Nu zou ik alleen maar merk en model uitzoeken, dan kan je het snel bestellen als je het nodig blijkt te hebben na de bevalling.
    Dit ben ik van plan in ieder geval :D

9. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Bel eens naar je kraamzorg hoe hun het doen met bv.

Wij hebben gisteren de intake gehad en omdat ik aangaf dat ik bv wil proberen nemen ze een kolf mee.
    Slangetjes e.d. krijgt iedereen nieuw dus qua hygiëne is dat prima.
    Dit kost niks extra's bij mijn kraambureau.

Kreeg inderdaad ook de tip niks te kopen vooraf omdat je niet eens weet of het wel op gang komt.

Zou wel een kolf uitzoeken waarvan jij denkt dat het een goede is.
    Dan kan je hem altijd nog via internet bestellen en laten thuis bezorgen als je hem nodig hebt.

Maar in de kraamtijd zorgt dus mijn kraamhulp voor de kolf.

10. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Als je lichaam de bv echt zelf niet op gang krijgt dan heeft kolven geen zin. Kolven kan wel helpen de boel op gang te krijgen maar als dat heel moeilijk gaat heb je echte professionele kolven nodig. Het kan natuurlijk ook dat je kleine niet goed kan aanpappen oid dan is kolven natuurlijk wel een uitkomst.

Je zal er ook echt moeite voor moeten doen, bv gaat gewoon (in bijna alle gevallen) niet vanzelf. Kies zelf ook waar je grenzen liggen. Goed voorbereiden helpt maar ik ben het echt niet eens met de opmerking dat als je je goed voorbereid en begeleiding vraagt het altijd lukt. Ik ben echt fan van bv en promoot het ook zeker als ik iemand erover spreek maar veroordeel niemand die stopt omdat het niet lukt of bij voorbaat fv wil geven. (Maar dat is even off topic ;))

11. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    bedankt voor de tips dames :) ik heb nu al gevoelige borsten en af en toe wat melk achtig (ik weet niet hoe dat heet) uit de borsten en ik wil me inderdaad goed voorbereiden. Ik ga even contact opnemen met de zorgverzekering over lacatiekundige en borstkolf

12. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Ps mijn moeder vertelde mij dat als je veel kolft je veel melk krijgt , soms teveel voor de baby en deze overgebleven melk kun je dan doneren zei ze, dat deed ze toen ik baby was maar ik kan er niks over vinden op internet

13. XmoonlightX

Dat bestaat idd.. Wat je ook kan doen is de overgebleven porties in de vriezer doen.. Ik zal eens even in een van mijn bladen kijken want er stond toevallig een artikel erover in

Hier gaf de kraamzorg ook het advies om na de bevalling te kopen..

14. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik heb idd met een kolf de borstvoeding op gang gebracht. 4 dagen elke 3 uur kolven voor de eerste druppel kwam, maar daarna ging het prima.

15. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Idd wachten met een kolf te kopen als je b evallen bent.
    Ik ben pas begonnen met voorraadjes te kolven toen ze met de fles ging oefenen, dat was pas na 5-6 weken

Borstvoedingsbeha ook best vlak na de bevalling kopen
    Kompressen kan je wel op voorhand kopen

Qua flesjes, ik zou er ééntje van een goed merk in huis halen..
    Ik heb er van Tommee Tippee, had hier veel goeds van gehoord, maar dochtertje drinkt hier véél te gulzig van.. En ik zit met 4 flesjes nu daarvan..

Heb mij nu 1 dr. Brown fles gehaald, zou goed zijn voor gulzige drinkers maar moet het nog uittesten

16. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Ik heb eerst een medela gehuurd via de thuiszorg. Dit kost niet veel en kun je zo ophalen. Daarna heb ik een avent dubbele elektrische gekocht en die vind ik heel fijn. Ik heb veel moeten kolven direct vanaf het begin omdat mijn zoontje 4 weken te vroeg was, maar de eerste dagen waren in het ziekenhuis en daar kreeg ik ook een kolf. Het is dus niet waar dat je niet meteen hoeft te kolven, maar je kunt er wel snel 1 krijgen als het moet.
    Succes!

17. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Oja en ik had inderdaad dr Brown flesjes omdat mijn Zoontje zich veel verslikte. Daarmee nog steeds, maar wel het minst :) nu hebben we difrax. Die avent flesjes nam hij niet goed.

Deel Deze Pagina