ha meiden ik ben binnen nu en 6 weken toe aan de kraamtijd. Heel leuk en ik verheug mij hier erg op! Echter heb ik her en der wat minder fijne verhalen gehoord over de kraamvisite. Kamers vol bezoekers die urenlang blijven hangen bijvoorbeeld. Hoe hebben jullie dit aangepakt? ik hoor graag de tips.
Ik zou 't vooral goed kortsluiten met je partner en verder vooral ook laten afhangen van hoe jij je op dat moment voelt. Hier is 't meeste kraambezoek zo beleefd om na een uurtje weer op te stappen. En inmiddels door de wol geverfd, hebben wij kraambezoek waarvan we uit ervaring wisten dat ze niet vlot weer gingen, deze keer pas ná de kraamtijd laten komen. ML heeft toen telefonisch nog benadrukt dat ik écht nog moet aansterken en "stuurde" mij op een gegeven moment gewoon naar bed. Dat was een zeer duidelijke hint dat ze moesten gaan...
Wij zetten op het geboortekaartje gewoon de bezoektijden. Van 10.30 - 12.00 uur en van 20.00 - 21.30 uur. En ik ontvang tijdens de kraamdagen de visite op bed. De meesten houden zich goed aan de tijden en anders met je man overleggen dat hij de tijd ook in de gaten moet houden. Jij weer naar boven of de visite naar beneden. Het is echt niet raar om te zeggen dat je moe bent en of ze weg willen gaan. Het is veel raarder dat kraamvisite te lang blijft plakken.
Een goede kraamverzorgster kan je in de eerste dagen helpen. Spreek met haar af wat jij prettig vind en wat je wil. Bij mijn oudste zei er een gewoon 'het is tijd om te rusten' heel fijn en prettiger dan de ander die na 3 kwartier nog een kop thee aanbood terwijl ik het eigenlijk al niet meer trok. Verder vooral naar jezelf kijken. Geen zin in bezoek? Jammer dan, dan komen ze maar later een keertje. Ben je moe? Zeg het.
Wij hadden s avonds nooit visite, met onze 2e en 3e al helemaal niet omdat voor hun t ritme doorging. Overdag alleen s morgens en in t weekend. Verdeel t een beetje en in je 1e kraam week zou ik alleen opa oma broers, zussen laten komen. Je bent tenslotte 6 weken 'kraamvrouw' dus tijd genoeg lijkt me, succes!
Mijn man en ik hadden daar goede afspraken over gemaakt. 's Avonds niet, en overdag niet meer dan 1x visite. Ik wilde zelf de eerste twee weken geen bezoek, alleen de naaste familie, maar dat had vooral met mijn gemoedstoestand te maken. Niemand is urenlang blijven hangen.
Wij hebben in de kraamweek alleen einde van de middag of vroeg in de avond bezoek ontvangen (als Y nog wakker was). Zo hadden we de ochtend voor ons gezinnetje, konden we na de lunch nog even rusten en konden we op tijd naar bed. Als middagvisite vroeg naar onze wensen antwoordden we meestal: 'warm eten', zodat het ook nog een paar warme maaltijden opleverden zonder vieze keuken..
Wij deden deze keer einde van de ochtend visite, en einde van de middag. Voor de lunch en avondeten waren ze weer weg. Ging prima zo. Ik wilde 'savonds geen visite, lag dan regelmatig met baby al op bed.
1e dagen sowieso niet, behalve dan directe familie zoals onze ouders, broer en zus. Dl had last van haar hoofd door de vacuüm en de bv kwam wat lastiger op gang dus wilde daar de aandacht voor hebben. Daarna wel gepland, vaak alleen in de middag en avond. S middags ook pas rond half 4 als dl gevoed was en ik ook had geslapen. Verder plande wij ook wel eens een dag geen visite in zodat we even konden bijkomen en samen genieten van onze kleine meid. Denk aan jezelf dat is het belangrijkste en wanneer mensen te lang blijven hangen, vragen of ze weg willen gaan of zelf naar boven gaan.
Goed indelen. In de eerste week alleen directe familie en vriendinnen gehad. Ook wat vaker en max. één in de ochtend één in de middag. Voor alle andere mensen (voetbalteam , grote vriendengroep, ooms en tantes) een kraamfeest gegeven wat heel leuk was. Mensen die niet konden nog ingepland. Blij dat we het zo gedaan hebben want ons zoontje was een ware huilbaby en ik vond het dus helemaal niet fijn (directe familie en vrienden daargelaten ) om visite te hebben. Zeker niet in de avond wat vreselijk vond ik dat. Had ik van tevoren niet ingeschat. Dus ik zou zeggen: kijk naar je kindje, neem een agenda of planner en kijk in de loop van de kraamweek wat je prettig lijkt en hoe je je voelt! Succes!
In ieder geval niet 's avonds inplannen. Wij hadden dat 1x gedaan dat viel zo zwaar tegen bleven maar hangen en ik was zo moe.....nooit meer 's avonds. Wij deden 1 kraamvisite per weekend en doordeweeks 2x meer niet Nu nog minder mensen waar we al lang niets van hebben gehoord die sturen wij niet eens een kaartje. Mensen komen nooit langs maar als er dan een baby is geboren willen ze wel komen....mooi niet dit keer
Weinig last van gehad. Alleen op een gegeven moment een grote groep collega's van mijn man. We hadden slecht geslapen die nacht, ik was moe en toen ben ik op een gegeven moment gewoon boven gaan voeden op bed. Mijn man heeft toen nog een uur gezellig met hun zitten kletsen, maar ik was er niet meer bij, haha. Dat is ideaal aan borstvoeding, je trekt je gewoon even terug als je geen zin meer hebt en niemand vindt het gek.
Hier hebben wij het zo gedaan: - Niet vaker dan om de dag een kraambezoek en niet meer dan 1x per dag. - Alleen eind van de ochtend, begin van de middag of eind van de middag. Daarvoor of daarna echt even gaan rusten. - De eerste 2 weken alleen naaste familie. - Geboortekaartje na 10 dagen verstuurd. Dan is de uitnodiging er feitelijk ook nog niet. En op het geboortekaartje gezet dat mensen van tevoren even bellen. - We hebben wel een paar keer gehad dat bezoek te lang bleef plakken. Bij de ene keer was dat niet zo erg, want een goede vriendin van mij. Was wel gezellig, maar ook vermoeiend. De andere keer was een collega die nog geen kinderen heeft en waarschijnlijk het "kraamprotocol" van niet te lang blijven hangen nog niet kent. Toen heb ik gezegd dat ik moest gaan voeden en was het duidelijk dat het bezoek klaar was. Geen enkel probleem. - Niet te vroeg plannen (niet voor 11:00/12:00 uur), zodat je kunt uitslapen na een gebroken nacht.
De eerste twee weken bij beide kids sowieso alleen opas en omas, onze beste vrienden omdat ze beide op neonatologie lagen. Dat zal nu bij de derde misschien anders zijn Verder niet alle visite met z'n tweeen gedaan, mijn man moet tenslotte gewoon werken. Hij is docent en afhankelijk van schoolvakanties. mijn "verre" familie deed ik dus alleen en dus overdag goed te plannen. Savonds wel gewoon visite gedaan voor goed vrienden gedaan na de bedtijd van de oudste (rond 19:00) was ook goed te doen En als ik er echt geen zin in had inderdaad boven gaan voeden dan is het meeste bezoek ook snel weg want tja wat is er nou interressant aan papa in zijn uppie
Ik was zelf helemaal kapot na de bevalling en meer dan 2x in de week kon ik niet aan. Dus we hebben het flink uitgesmeerd over de weken. Dat heb ik ook uitgelegd aan mensen die belden en iedereen had er begrip voor. Wat we zelf deden was bezoek plannen net na de fles zodat we in elk geval niet zaten met een kindje dat honger had. We spraken een begin en eindtijd af. Zo van: kom maar van kwart over 3 tot half vijf. Blijft bezoek te lang dan kan je zeggen: lieve mensen, ik vind het erg leuk dat jullie er zijn maar ik word nu toch wel moe en we moeten zo de baby in bad doen/eten koken/rusten/voeden/noemmaarop. Volgende keer weer langer, goed? Geen mens die daar boos om kan worden toch? En zelf naar boven gaan met de baby helpt ook. Mama en baby weg is niet meer interessant. Koffie en thee met beschuitje aanbieden, nog een bakkie en dan ook niks weer aanbieden.
Hier deden we Max 2x per dag. Tijden van tot spraken we telefonisch af en iedereen hield zich eraan. Ook avonduren en ook dan was iedereen op tijd weg. Deden meestal om en om de dag zodat er ook voldoende rust was.