Dilemma mbt afbouwen bv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ikkie97, 13 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.992
    113
    Mijn zoontje is nu 4 weken oud en krijgt bv, dit gaat prima.
    Half januari moet ik weer aan het werk, net als bij mijn dochter 2 jaar geleden wil ik de bv dan zover hebben afgebouwd dat hij in ieder geval overdag de fles krijgt. Reden hiervan is dat kolven op het werk etc niks voor mij is. Ik heb het recht dat weet ik en de mogelijkheid is er ook, maar ik zie dat gewoon niet zitten.

Ik was van plan om in de loop van december rustig te beginnen met 1 voeding af te bouwen.
    Maarrrr mijn dochtertje heeft 4 dec sinterklaasviering op de psz waar ik echt heel graag bij wil zijn. Dit is van 9 tot half 11 en er mogen geen andere kinderen mee, zou ik zoontje wel meenemen dan is het natuurlijk nog geen optie om te gaan zitten voeden terwijl dochter bij de sint moet komen... Meestal voed ik rond 9 uur/half 10 dus best een onmogelijke tijd:) voor mijn dochtertje is het best belangrijk dat ik hier bij ben, het is haar eerste sinterklaasviering en heeft het best moeilijk gehad om te wennen aan het feit dat ze haar moeder nu moet delen. Af en toe een moeder-dochter momentje heeft ze gewoon nodig. Daarnaast wil ik dit gewoon zelf niet missen..

Nou heb ik een aantal optie bedacht, maar ik hoop dat jullie mee willen denken en advies kunnen geven.
    1. Nu al beginnen met voorraad kolven zodat oma dit in een fles kan geven tijdens de sintviering
    2. Begin dec al een voeding afbouwen ipv half dec (ik zou best drie weken lang eerst 1 kv kunnen geven voordat ik de 2e voeding afbouw)

Optie 2 is het gemakkelijkst, zoontje heeft dan 6 weken volledig bv gehad. Maar omdat het op zich nog niet nodig is dan al af te bouwen vind ik het ook wel weer zonde.. Hij krijgt dan natuurlijk nog steeds zeker 6 x borstvoeding naast die ene kunstvoeding.
    Maar over optie 1, ik ben dus helemaal niet thuis in de wereld van het kolven, invriezen, opwarmen etc van borstvoeding. Wanneer moet ik dan kolven (ik heb al vrij veel productie), hoe bewaar ik dit, hoeveel geef ik in een flesje, etc etc.

Ik hoor graag wat jullie zouden doen en tips!!
    Of wie weet nog een andere optie waar ik niet aan heb gedacht.

2. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Als je een kolf hebt, zou ik kolven. Kan de dag ervoor en dan gewoon in de koelkast bewaren. Ik zou oma dan 60ml laten geven en bij evt honger nog een keer 60ml

Heb je geen kolf zou ik er geen aanschaffen aangezien je hem verder niet gaat gebruiken, dan zou ik voor optie 2 gaan.

Bedenk me net nog een optie
    Als je nu gewoon kv in huis haalt, die voeding aan hem kv geeft, en verder de draad qua bv weer oppakt? En dan op het moment dat je wilde echt gaan afbouwen.

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.992
    113
    Ik heb een kolf, das niet het probleem. Heb ook bewaarbakjes ed.

Die optie heb ik ook aan gedacht, maar moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat hij niet meteen uit de fles wil drinken dus zal ook even moeten oefenen. Het is wat sneu als hij niet uit de fles wil en dan vervolgens moet wachten tot ik terug ben...

Maar wanneer kan ik het beste kolven dan? Na een voeding of tussen voedingen door?
    Ik voed steeds uit een borst, moet ik diezelfde borst dan kolven of kan ik juist de andere doen?

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.006
    6.753
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou gewoon gaan voeden bij de Sint hoor... Je andere opties lijken me veel ingewikkelder.
    Ik zou zorgen dat je vlak voor je de deur uit gaat de borst hebt gegeven, zodat de kans klein is dat je hoeft te voeden.

Anders kun je van tevoren de ene borst geven en de andere kolven inderdaad.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou zelf ook gewoon baby in draagdoek meenemen naar de Sint en als baby er om vraagt gewoon aanleggen.
    Maar als baby niet mee mag, dan zou ik dag tevoren wat kolven, voor vertrek naar Sint borsten goed leeg laten drinken, en bij thuiskomst meteen weer aanleggen. Als baby tussendoor komt kan oppas die fles geven.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, en wat je werk betreft: je weet toch dat je wettelijk gezien VOEDverlof hebt, geen kolfverlof.
    Je mag tot je kind 9 maanden is maximaal 25% van je werkdag besteden aan het voeden van of kolven voor je kind.
    Veel moeders lossen dat op door onder werktijd te kolven. Maar je mag ook je kind naar je toe laten brengen voor een voeding of naar je kind toe gaan.
    Of je mag later beginnen en/of eerder naar huis gaan om je kind te voeden, waardoor je minder voedingen hoeft af te bouwen omdat de tijd die je kind zonder jou moet overbruggen korter is. Je hoeft i.p.v. 8 uur dan maar 6 uur op een dag te werken, waardoor je alleen de voeding die midden onder je werktijd valt hoeft af te bouwen. Uiteraard moet je dit wel met je werkgever overleggen zodat ze er in de planning rekening mee kunnen houden

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.992
    113
    Ik voed op verzoek, hoe kan ik dan vlak van tevoren nog laten drinken?
    Dat zou inhouden dat hij om 7 uur drinkt en dan een goed uur later weer 'moet', volgens mij werkt dat niet zo hoor...

Meenemen is echt geen optie, draagdoek heb ik niet en ik moet er echt wel even goed voor gaan zitten, dan heeft mijn dochter er dus niks aan dat ik er ben.. Baby aan de borst en peuter op schoot dat soort taferelen werkt niet bij ons, hoe leuk het er ook uit ziet..

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.992
    113
    En wat is dan een goed moment om te kolven? Direct na een voeding? En uit welke borst?

9. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    ALs je een borst per keer voed, zou ik de ochtendvoeding de andere borst kolven. Wij gaven dan een uur daarna een flesje met 20/30ml om te oefenen. Wel regelmatig herhalen, want hier lukte het 2x toen 2 weken niet gedaan en pas de dag voor mijn verlof eindigde pakte hij de fles weer.

Over het voeden op verzoek, dat kan ook op jouw verzoek he, ik voeddde ook wel vlak voor ik weg moest, als hij dronk was het mooi meegenomen, dronk hij niet zoveel kwam het wel goed met het flesje.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voeden op verzoek mag ook wel eens op jouw verzoek hoor! Gewoon aanbieden en kijken wat je kind doet.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Goed moment om te kolven is ongeveer een uur na de vroege ochtendvoeding, dan zitten je borsten het volst i.v.m. hormoonspiegels tijdens de nacht. Beide borsten. Je kind haalt er bij de volgende voeding vanzelf wel weer genoeg uit, eventueel geef je dan bij de volgende voeding 2 borsten.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.992
    113
    Bedankt voor je reacties, ik zal het eens proberen.
    Niet het meest handige moment, meestal is dat net het uurtje dat ik nog even kan slapen, of het uurtje dat het spits is ivm dochter die naar de psz moet, maar we zullen kijken.
    Anders is halverwege de ochtend misschien ook nog een goed moment?

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Beste moment om te kolven is ongeveer een uur na een voeding. Je melkklieren beginnen tijdens een voeding of kolfbeurt met het maken van melk en blijven ongeveer een uur actief, daarna maken ze veel minder. Dus uur na voeding pak je de meeste melk, waarna je borsten nog voldoende tijd hebben om voor je kind weer te maken.

's Nachts is de prolactinespiegel in je bloed het hoogst, en dat zorgt voor meer melk. In de ochtend profiteer je daar bij het kolven nog van.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.992
    113
    Dank voor je duidelijke uitleg!

Heb om 7.15 gevoed uit één borst. Uur later gekolfd, begonnen bij andere borst, had binnen enkele minuten al 40 cc, toen de andere borst nog even, daar nog 20 cc uit gekolfd, heb nu dus 60 cc in de koelkast staan.

Wat is nu een goed moment om hiermee te oefenen? Ik las ergens tussen de voedingen door, maar gooi ik dan niet z'n hele 'schema' in de war?

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Beste moment om met een fles te oefenen is als je kind wakker is en niet te hongerig.

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.992
    113
    Heb vanmorgen even geoefend, ongeveer een half uurtje voor 'etenstijd'. Hij heeft eerst een hele tijd gesabbeld en gelikt aan de speen, maar op een gegeven moment had hij het door! Hij verslikte zich wel even gigantisch, maarja het moet ook even leren. Denk dat hij zo'n 10-15 cc binnen heeft gekregen, ben toen ook maar gestopt en daarna heeft hij nog lekker aan de borst gedronken.
    Zo maar ff dooroefenen de komende tijd en hopelijk drinkt hij over een week of 3 een hele voeding uit de fles. Zou dat zo'n 100 cc zijn?
    Hij weegt nu 4800 gram en krijgt 7-8 voedingen per dag (meestal 7).

Deel Deze Pagina