wel of geen speen / tut?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door toetie, 11 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    ons meisje heeft nog geen tutje.
    ik merk zo nu en dan dat ze nog wel een grote zuigbehoefte heeft met name met de krampjes ook neemt ze geen flesje aan.
    ze krijtg borstvoeding.
    zouden jullie er wel een geven of niet.
    ook met het oog dat ze dadelijk dan misschien gaat duimen.
    aan de andere kant ze slaapt door ben bang dat we dan er weer vaak uit moeten omdat ze haar speen kwijt is.;)

2. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Wij geven wel een speentje, maar alleen overdag en dan alleen bij krampjes.
    's Nachts slaapt dl heerlijk zonder speen.

3. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Ik geef mijn dochtertje wel een tutje, net zoals ik ook gedaan heb bij grote zus. Bij beiden was het m'n voornemen om geen speen te geven, maar omdat ik bij beiden een overproductie heb, was/is bij beiden de zuigbehoefte niet voldaan. Mijn jongste krijgt haar speentje als ze hem nodig heeft. Dit is dus bijvoorbeeld bij krampjes, maar ook als ze nog wil zuigen, maar niet meer aan de borst(omdat ze steeds grote golven binnen krijgt)
    om in slaap te raken krijgt ze soms ook een speentje, maar die spuugt ze vanzelf uit als ze slaapt en dan leg ik hem weg.

Ik vind het heel jammer dat ik uiteindelijk bij beiden toch een speen moest geven, maar het was dat of heel veel huilbuien.

4. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    Wat ik hier zie is het alleen met de krampjes dat ze zuigbehoefte heeft / troost.
    de oudste heeft een speen gehad maar die kreeg flesvoeding en die deed 5 a 10 minuten over haar fles dus haar zuig behoefte is ook niet bevredigd dat is.
    op het moment dat de kleinste krampen heeft zuigt ze op mijn pink.
    ik weet het niet ik vind het best moeilijk want die krampjes zijn meestal ook veel minder na 3 maanden dus dat is nog maar eventjes...

5. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hier nu sinds 1,5 week een speentje (ze is nu 8 weken). Ik geef ook borstvoeding.
    Eerst had ze het niet nodig, ze kon haar zuigbehoefte kwijt aan de borst, bij onrust 's avonds legde ik haar dan een keer extra aan.
    Ze begon echter steeds meer op haar vuistjes te sabbelen, maar wou niet meer drinken. Het was dus echt alleen de zuigbehoefte, maar omdat ik een grote productie had kreeg ze ook gelijk veel melk aan e borst. Toen toch maar een speentje gegeven (hoewel ik het eerst ook liever niet wou), en dat gaf haar echt heel veel rust met krampjes.
    Ze pakt hem alleen als ze er behoefte aan heeft, zodra ze slaapt spuugt ze hem uit of valt hij eruit, ze slaapt dan gewoon door.

Als ze nu op haar vuistjes gaat sabbelen "ruil" ik die om voor de speen, denk dat het niet lang duurt voordat ze haar duimpje gaat vinden en dan vind ik een speen toch prettiger.
    Nu ligt ze heerlijk naast mij te slapen zonder speentje (ook zonder in slaap gevallen).

6. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    In de kraamweek kreeg zl al een speen. Hij heeft enorme zuigbehoefte en dit werkt prima. Snachts heeft hij geen speen, we leggen hem savonds wakker in bed zonder speen en 9 van de 10 keer gaat dat goed. Soms is hij onrustig en dan geven we toch een speen, valt dan in slaap maar wordt niet wakker omdat hij z'n speen kwijt is.
    Voordeel van een speen is dat je dat makkelijker kan afleren dan duimzuigen. Hij heeft z'n duim altijd bij zich (kun je ook niet kwijtraken = voordeel) maar is nadeel als je het tutten wilt afleren.

7. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb het wel geprobeerd vanaf een week of twee, maar dochter accepteerde geen enkel speentje, ze werd er echt woedend van. We hebben een stuk of 6 verschillende geprobeerd en het toen maar opgegegeven, ze is uiteindelijk gaan duimen. Je hebt er dus niet altijd veel in te kiezen, maar ik merkte wel al snel dat het duimen haar veel troost gaf en ervoor zorgde dat ze beter sliep. Ik zou dus zeker een speentje proberen als je kindje er behoefte aan lijkt te hebben.

8. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier in het begin wel gedaan. dat ging prima. was een verademing voor ons allebei.
    na een maand of 2 a 3 opeens was ze het zat en wilde ze hem echt niet meer. nu gebruikt ze haar middel en ringvinger :)

9. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Wij hebben rond 2 weken ook een speentje gegeven, want onze zoon had ook een enorme zuigbehoefte, vooral met krampjes. Ik gaf ook wel veel mijn pink, maar dan zat ik dus zo de hele dag met hem met mn pink in zn mond:D Dus hoewel ik niet wilde, toch een speen.
    Maar die heeft hij inmiddels allang niet meer, toen zn krampjes na 2-3 maanden minder werden ook minder de speen gegeven, hij had er ook geen behoefte meer aan.
    Nu sabbelt hij soms op zn duim of 2 vingers...wil geen speen meer... zie wel waar t schip strand...
    Het kan je wel rust geven en een speen is makkelijker af te leren als een duim dus ik zou het gewoon doen!

10. kimberly1989

kimberly1989 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.743
    277
    83
    Vrouw
    Jeugdhulpverlener
    Hier ook een speen.. Als ik geen speen geef, pakt ie ook zijn vingers en dan loopt het kwijl met bakken uit zn mondje.. Met speen veel minder.. En hij heeft er ook wel behoefte aan om iets in zijn mond te hebben.. hele tijd kauwen en zuigen.. Bijtring wil ie nog niet

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.995
    113
    Dochter kreeg een speen na een week of 6 geloof ik, zoontje al na een week... Het helpt ze gewoon af en toe tegen de krampjes of om in slaap te vallen. Ik geef ook alleen dan een speen, leg ze eerst altijd in bed zonder.
    Dochter vond ondanks de speen met een maand of 2 haar duimpje en die weet ze nog steeds te vinden helaas... Tja wat doe je eraan...
    Ben benieuwd of nr 2 ook zn duim gaat vinden of dat die de speen ietsje leuker vindt dan zijn zus (die er op een gegeven moment alleen nog maar mee speelde dus toen heb ik ze gauw opgeruimd).

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hier alleen gesabbeld op onze pink...speentje wilde ze niet.
    Sindskort heeft ze opeens weer veel sabbel behoefte en heeft ze haar duim gevonden, ideaal! We hoeven er niet voor uit bed als ze hem kwijt is, want dat kan niet haha!

Oudste had wel een speen en hoe vaak we daar wel niet voor uit moesten 's nachts! Wat een verschrikking!

De middelste sabbelt op haar onderlip....nog steeds als ze moe is, maar het wordt al een stuk minder.

13. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    dankjewel dames ze heeft intussen 1 speentje behalve snachts ook is ze toen ook uit het flesje gaan drinken (die weigerde ze maar papa wilde ook wel een keer geven).

Deel Deze Pagina