*Proest* Je bent een mooie jij. Sorry, maar om dit soort reacties moet ik nogal lachen. Dat iemand terminaal is betekend niet dat je gelijk je privacy moet opofferen. Lolbroek. Verder snap ik zelf wel wat je bedoeld hoor TS.
Ongeacht of de man terminaal is of niet, het zijn (schoon)ouders! Geen vage kennissen of zo. In de Nederlandse cultuur mis ik vaak respect tov ouderen. Dit vind ik een typisch voorbeeld ervan. Wat zijn in vredesnaam twee nachten per maand?!? Hoe zou je het zelf vinden als over tig jaar je schoondochter zegt dat je niet welkom bent in hun huis? Triest toch, of niet?
Wat heeft iedereen toch ineens tegen de Nederlandse cultuur. .. alsof andere culturen allemaal zoveel beter zijn. .. we hebben het over mensen en alle mensen zijn anders...
Ik heb niks tegen de Nederlandse cultuur, denk ook niet dat het met cultuur te maken heeft maar met normen en waarden en de maatschappij waarin we leven. Bij mij in de familie is het normaal om voor je ouders te zorgen en ze niet te laten weg kwijnen in een bejaardenhuis om vervolgens bijna nooit op visite te gaan, omdat je zo druk bent met jezelf. En dan maar gaan liegen, zodat het voor jezelf beter uitkomt? Vind dat totaal geen stijl, heb dan het lef en wees gewoon eerlijk.
Nou inderdaad.. Moet echt op m'n vingers zitten, anders komen er een aantal nare dingen uit die men niet van me gewend is..
Zo denk ik er ook over. Wij hebben ook familie op afstand en als we daar heen gaan, blijven we altijd logeren (Bij mijn grootouders). Dat deden wij al met mijn ouders toen ik nog kind was en nu ga ik er zelf met mijn man en kind naartoe. Als dat niet zou kunnen, zou ik niet meer gaan, ik ga echt niet twee keer ruim drie uur rijden op één dag. En dat zou toch erg jammer zijn, om elkaar niet meer te zien! Als mijn grootouders hierheen komen, slapen ze bij mijn ouders. Dus ik heb wel makkelijk praten. Maar als mijn ouders er niet meer zouden zijn of hun niet zouden kunnen ontvangen, zou ik het zo overnemen. Ondanks de ongemakken.
ik zit met verbazing de reacties te lezen en het valt mij op dat veel personen voorbij gaan aan het feit dat zoontje van TS op de lijst staat voor zijn 4e hartoperatie! Zo'n jong kind wat afgelopen jaar al zoveel meegemaakt heeft en dus ook ZEER DUIDELIJK zijn rust nodig heeft... TS geeft meerdere malen aan dat zoontje heel onrustig wordt als haar so er zijn. Dit mede omdat sv in dit geval niet zachtjes kan doen.. Ik vraag me af of degene die nu zo fel uithalen naar ts ook bij hun standpunt blijven als hun eigen kind dit allemaal mee moet maken.. Of zullen ze dan zelf ook zeggen (s)pa en ma liever maar 1 nachtje ipv 2 ivm de kleine zijn rust en gezondheid. Akls jullie zelf zo'n bewogen jaar mee hebben mogen maken?
Heb je wel duidelijk wat je zelf zou willen? 2 nachten wil je niet meer maar wat zou je wel nog willen? En met welke frequentie als je wel nog wilt dat ze blijven slapen. 1x per maand? of alleen 1x per maand als ze voor jullie op bezoek komen of wil je liever helemaal niet dat ze bij jullie slapen? Het maakt eigenlijk niet uit of iemand anders vindt dat je ze moeten laten blijven slapen (omdat het nu eenmaal de ouders van je vriend zijn) Feit is dat het jou te veel is en dat je graag ziet dat de situatie veranderd. Ik lees dat je ook een roerig jaar achter de rug hebt en dat je ziet dat het niet goed voor je kind is vanwege de onrust die de slaappartijen mee nemen. Dat zijn toch genoeg redenen om er iets aan te veranderen. Ik herken het in die zin dat mijn schoonouders hier het liefst iedere dag op de stoep staan en wij dat niet willen. Wat ook hele boze gezichten heeft opgeleverd maar het gaat erom wat wij als gezin willen en wat goed voor ons is. (ook wij hebben een roerige tijd achter de rug) Mijn partner vond eerst ook dat hij het min of meer verplicht was aan zijn ouders om hun tevreden te stellen/gelukkig te maken ook al ging het over zijn grenzen heen. Maar na een paar serieuze gesprekken zag hij gelukkig ook in dat het zo niet langer ging. (iedere dag telefoon/mail/sms/bezoek) Kun je goed met je partner praten en vertellen waarom het voor jou te veel is? En vertellen hoe je het wel zou willen. Ik zou er zeker ook voor passen om als slaapplek gebruikt te worden omdat er vrienden in de buurt wonen van hun. Ze kunnen toch ook naar een b&b. En het feit dat schoonvader terminaal ziek is is heel erg verdrietig maaar wat al eerder geschreven werd je kunt daar niet naar gaan leven. Met het idee laat ze maar komen want over max 5 jaar is hij er niet meer... (ook ik heb mijn moeder verloren en heb een zieke vader die daar ook heel nuchter in staat) Je weet nooit wat kan gebeuren. Schoonvader heeft een licht infarct gehad en gebruikte dat steeds om vaak langs te komen.. want je weet maar nooit of het nog eens terug komt en fataal is. Maar zo willen wij helemaal niet leven. Niemand weet wanneer het zijn tijd is. Ik zou dat dus niet laten meewegen. Klinkt misschien hard maar ik heb al veel mensen om me heen zien sterven aan allerlei dingen. Je schrijft dat ze nergens terecht kunnen omdat schoonvader iemand is die niet zo makkelijk is. Dat zegt toch ook genoeg. Waarom zouden jullie het dan moeten doen? Ook al zijn het de ouders van je vriend je bent ze niks verschuldigd. (in mijn ogen) Ik hoop niet dat mijn kind later uit schuldgevoel of zo mij op bezoek laat komen. Maar omdat hij het leuk vindt om me te zien. Het lijkt me belangrijk dat je je gezin op 1 zet en kijkt wat goed voor jullie is. Ik hoop dat jullie er samen op een goede manier uit komen. Ik weet niet hoe je schoonouders zijn maar je hebt best kans dat ze dingen niet eens goed zullen begrijpen door de generatiekloof. Of omdat dingen vroeger zo en zo gingen of omdat het nu altijd zo gegaan is.. Lastig maar dat neemt niet weg dat jij er veel last van hebt en ik denk dat je dat gevoel serieus moet nemen. Sterkte ermee!
Ik hoop dat als ik 80 ben, mijn kinderen mij wel willen laten logeren als ik zo ontzettend ver moet reizen op die leeftijd. En niet in een hotel zetten ofzo. Ik zou echt zo verdrietig zijn mocht ik weten dat ze me niet ' s nachts willen hebben. Tuurlijk is het lastig. Maar het reizen is voor hun ook vast lastig. Ik zou me er echt overheen zetten voor die paar keer.
Nou sorry hoor ik heb ook emetofobie, en wie het ook is er word niet gekotst uitgezonderd kind of vriend. Ik ben dagen in paniek en wordt er zelf hondsberoerd van dus ik weet hoe het voelt. Ik had er echt wat van gezegd want 1 x in de maand kan echt niet hoor! Moet er niet aan denken en al helemaal geen 2 dagen. Mensen zullen wel denken wat overdreven maar leven met emetofobie en dan een persoon in huis dat misselijk is brrr is mijn ergste nachtmerrie!
Lastige situatie dit. Probeer met je man samen een overeenstemming te krijgen wat jullie beiden acceptabel vinden wat betreft het logeren van zijn ouders. Bespreek dit dan ook samen met zijn ouders. Het is begrijpelijk dat jij het teveel vind zeker als ze ook 2 nachten blijven slapen terwijl ze voor andere vrienden er zijn. Misschien zouden ze die nachten bij die mensen kunnen blijven slapen, dit scheelt jullie weer. Het is niet meer als normaal dat zijn ouders jullie met respect behandelen als ze er zijn. Dus een hekel aan de katten of niet, die dienen ze met rust te aten en iet weg te sjoeen. Ook horen ze gewoon zachtjes te doen als jullie kleine slaap en niet met deuren te slaan. Hier kan je gewoon overduidelijk over zijn, zeker gezien zijn hart conditie dienen ze hier gewoon rekening mee te houden. Gewoon luid en duidelijk elke keer benoemen. Als mijn schoonouders hier komen, zijn ze er meestal einde/halverwege de vrijdagmiddag en vertrekken zondag na het ontbijt. Dit vind ik persoonlijk prima te doen. Vrijdag de tijd om alles in orde te maken en boodschappen te doen en de zondag weer voor onszelf. Hoe moeilijk het ook is, is het toch geven en nemen want het zijn wel zijn ouders, maar jullie zijn ook een gezin samen. Succes ermee!
Zo. Dit vind 1 van de zinnige reacties hier. En nogmaals: ik snap niet dat de schoonouders van ts dat zelf niet inzien. Als ik zo ziek was als schoonvader zou ik niet eens WILLEN logeren bij mn kinderen. Tenminste: niet zo vaak! Dat zou ik uit respect niet willen.
Dit dus. Zit met verbazing sommige reacties te lezen. Ik zou me doodschamen om mijn ouders/schoonouders te verzoeken een nacht minder te logeren of om een hotel te zoeken. Wat stellen die nachten voor als het om je eigen zieke ouders gaat? Zou mijn vader juist vaker willen zien als hij terminaal ziek zou zijn.
Ook als dat ten koste kan gaan van de gezondheid van je eigen kindje?? dat je dus de gezndheid van je eigen kindje maar naar achteren schuift zodat je ouders vaker kunnen logeren.. overigens Ts en gezin gaan ook regelmatig naar so toe (begrijp ik uit 1 van haar berichtjes) dus het is niet zo dat ze ze minder wil zien
Ja, je hebt gelijk. Het is puur een kwestie van normen en waarden. Dat is denk ook voor sommige beter te begrijpen.
Los van de keuze die je uiteindelijk maakt, ik zou niks bespreken met je schoonouders voor jij en je man op één lijn zitten. En mijn man en ik hebben een gouden regel; hij bespreekt gevoelige zaken met zijn ouders en ik met de mijne. En dan wel in de wij-vorm. Dus niet "Mijn vrouw vindt dat ..." maar "Wij vinden dat ... En we willen graag dat ..." En dat raad ik iedereen aan. Dus zodra jullie het eens zijn, zou ik echt afspreken dat hij met zijn ouders in gesprek gaat. Ouders accepteren dingen nu eenmaal makkelijker van hun eigen kind dan van het schoonkind. Zeker in deze situatie waarbij je zelf al aangeeft dat je bang bent dat ze het erg persoonlijk zullen opvatten.