Mijn vriend en ik twijfelen over de achternaam voor ons kind. Ik heb een achternaam die vrij uniek is en die je bijna nooit hoort. Dat trekt ons beide. Mijn vriend heeft een achternaam die heeeeeeeeeel veel voorkomt, vinden we jammer. Ook kennen wij eigenlijk niemand uit zijn familie. Geen opa en oma of ooms en tantes, dus weten weinig van de familie af. Alleen zijn vader. Hoe wij alle verhalen horen denken wij niet dat je zijn achternaam daardoor met trots draagt. Maar we willen als gezin wel 1 naam dragen straks als we gaan trouwen. Als we voor mijn achternaam zouden gaan betekend dat ook dat mijn vriend mijn naam aan gaat nemen. Hij ziet dat zelf allemaal wel zitten. Ik twijfel toch een beetje omdat het niet heel gebruikelijk is. Wat is jullie mening hier over?
Ik persoonlijk zou nooit mijn naam geven aan een kind, beetje de gewoonte volgen zeg maar. Maar als jullie beiden overeen komen jou naam te dragen, of dit nu met reden of zonder is, zou ik dat gewoon doen.
ik zou doen waar jullie je het beste bij voelen! en niet naar wat een ander zou doen. Hier in Belgie is niet zo gebruikelijk om als vrouw je naam aan je kind te geven, heb er ook nooit over nagedacht eigenlijk. Maar wij zijn ook getrouwd, en ik heb gewoon mijn eigen naam nog. Officieel moet dat ook hier
Ikzelf vind het helemaal niks, ik volg liever de traditie en mijn kinderen krijgen mijn vriend zijn naam. Wat maakt het uit of je Jansen heet of een unieke naam hebt. En met trots dragen, je hebt altijd mindere en leukere familieleden. Ik draag mijn naam nou ook niet met trots, het is gewoon mijn achternaam. Mijn achternaam komt ook niet zo vaak voor, en die van mijn vriend is echt de Jansen van waar hij vandaan komt.
Ik zou doen waar jullie je gelukkig en fijn bij voelen! Als je ziet wat mensen tegenwoordig voor namen geven aan kinderen... en dan heb ik het over voornamen. Tegenwoordig hoeft het allemaal niet perse volgens oude tradities. Geef je kind de naam waar jullie je het prettigst bij voelen, of dat nou die van hem of jou is. Er zijn ook veel vrouwen die hun eigen achternaam houden.
Een vriendin van mij en haar partner hebben ook voor haar achternaam gekozen bij het aangaan van hun geregistreerd partnerschap. Hun dochter heeft dus ook haar achternaam. Ik moest er wel een beetje aan wennen, maar inmiddels weet ik niet beter meer. Als hij het prima vindt en jij ook, dan zou ik het gewoon doen.
Hm ik snap je gevoel en idee wel een beetje, maar toch zou ik de naam van je vriend geven. Wat dat betreft ben ik wel ouderwets en vind dat het zo hoort.m
Als jullie je er beide goed bij voelt, is dat toch prima? Hier hebben de kinderen de naam van mijn man, omdat als we gaan trouwen ik zijn naam ook aan zou nemen. En zijn naam vind ik makkelijker spellen.. Het levert me nu alleen heel soms even een momentje op dat ik een andere achternaam heb. Maar dat is na een simpele opmerking, of het laten zien van de zorg/id-pas van mijn kinderen wel opgelost..
Als jullie beide graag jouw achternaam gebruiken, zou ik dat gewoon doen. Het maakt toch niks uit wat anderen ervan vinden? Doe wat voor jullie goed voelt!
Als jullie het allebei willen, zie ik niet wat er op tegen is. Ik ken één gezin dat met z'n allen de achternaam van de vrouw draagt. Niks raars aan. Wij zijn niet getrouwd, en als we wel zouden trouwen zouden we allebei onze eigen achternaam blijven gebruiken, dus hier speelt het niet. Maar ik zie echt niet waarom je niet met z'n allen de achternaam van de vrouw zou kunnen nemen.
Ik zou in jullie geval jouw achternaam kiezen, die vinden jullie allebei mooi dus als het goed voelt, waarom niet Ik heb er trouwens wel wat moeite mee gehad aan het begin dat ons kindje zijn achternaam aanneemt, had er nooit zo over nagedacht. Ben wel trots op mijn achternaam en die van hem is oerhollands maar ben er nu wel blij mee hoor en ik weet dat het voor hem anders ook wel heel pijnlijk zou zijn als het kindje mijn achternaam zou krijgen!
Ik zou zeker de achternaam kiezen die jullie het mooist vinden. In mijn omgeving ben ik bijna een uitzondering, omdat ons kind de naam van mijn vriend heeft, veel kindjes hebben de naam van hun moeder (ook indien getrouwd...). Wij hebben ook voor zijn naam gekozen omdat die minder voorkomt en we die mooier vonden.
Mijn achternaam komt ook véél minder voor dan die van mijn man. Ik heb ervoor gekozen om ze beiden te doen Dus bijv. Truus Naam Man-Naam van mij Je man hoeft zijn naam dus niet op te geven. Wat een ander ervan kan vinden, wel of niet gebruikelijk, zou mij niet storen. Als je jouw naam beter lijkt, en je vriend is het ermee eens, gewoon doen. Als het maar fijn en goed voelt
Als jullie meer met jouw achternaam en familie hebben vind ik het een logische keuze dat je vriend en je kinderen jouw naam gaan dragen
Een vriendin heeft hun kindje haar achternaam gegeven. Als zij en haar vriend ooit gaan trouwen neemt hij ook haar achternaam aan.... Ik vind het dus helemaal niet raar! Gewoon doen waar jullie je goed bij voelen!
Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Ik vind het persoonlijk overdone om een kind een dubbele achternaam te geven (zoals een vriendin en haar vrouw gedaan hebben.. je kunt maar een point willen maken) maar kiezen uit de mooiere naam.. ben blij dat het mag tegenwoordig en dat je niet meer gelijk de naam van je man in je mik geschoven krijgt. Zelf heb ik mijn naam gehouden.. daar identificeer ik me mee en mijn mans naam er achter geplakt zodat ik makkelijk kan aantonen de mama van de kinderen te zijn. Man heeft gewoon zijn naam gehouden zoals hij was.
Dit. En ik gebruik de naam van mijn man als me dat praktisch uitkomt maar verder gewoon mijn eigen naam. Nooit last mee gehad ofzo hoor. Gewoon soepel mee omgaan