Salaam, hoi, Zijn er hier islamitische dames of meiden met een islamitische partner die kiezen voor een islamitische naam? Ik ben opzoek naar korte zachte islamitische meisjesnamen met een leuke betekenis. Dus een naam die goed uitspreekbaar is in het westen, en.ook weer gangbaar in de islamitische wereld. Wie o wie kan helpen? Bedankt!
Ik ken er wel een paar. Maar omdat ik de Koran zelf niet ken is het soms best lastig om op basis van boeken, databanken en websites de echte betekenis te achterhalen. Dus hier wat ik denk dat klopt.. Irem is de naam van een mooie stad die genoemd in de sorah Al-Fajr van de Koran (deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ubar) Noor of Nur Komt voor in de Koran en betekent 'licht' (in het Arabisch), en al-Nur is een van de 99 namen van Allah Sumayya Betekent 'hoog', 'ver erboven' in het Arabisch en was de naam van de eerste martelaar voor de Islam Maryam Is in de Koran de naam voor Maria, moeder van Isa / Jezus. Ayah Komt voor in de Koran en betekent 'teken, bewijs' Neima / Ni'mah Komt voor in de Koran en betekent 'zegening(en)' Milla Komt voor in de Koran en betekent 'geloof, geloofsbenijdenis, leer' Ala Komt voor in de Koran en betekent 'gunst(en), zegeningen, wonderen', 'uitmuntendheid, verheffing' Iza, Eza Komt voor in de Koran en betekent 'eer, roem' en ook 'zelfrespect, waardigheid' Laila / Lailah Komt voor in de Koran en betekent 'nacht' Roya Komt voor in de Koran en betekent 'droom, visioen' Samar Komt voor in de Koran en betekent 'fruit, vrucht' en 'gevolg, resultaat' (ook bekend met de betekenis 'gesprek in de avond / avondgesprek') Amani Komt voor in de Koran en betekent 'wens, hoop' Shifa Komt voor in de Koran en betekent 'genezing, herstel', ook wel: 'verlichting, opluchting' Daniya Komt voor in de Koran en betekent 'dichtbij' Ziya Komt voor in de Koran en betekent 'gloed, licht' Aliah / Aaliyah Komt voor in de Koran en betekent 'verheven, subliem' Kamila Komt voor in de Koran en betekent 'compleet, volledig, zonder gebreken, volwassen' Marah Komt voor in de Koran en betekent 'plezier, vreugde, blijdschap, opgetogenheid' Nazra Komt voor in de Koran en betekent 'glans, blijheid' Nuha Komt voor in de Koran en betekent 'intelligentie, verstand, begrip' Qaima Komt voor in de Koran en betekent 'juist, oprecht' Sara Komt voor in de Koran en betekent 'goede tijden, momenten van geluk en gemak' Sidra Komt voor in de Koran en betekent 'laatste boom'; Sidratoel Moentaha (een boom die zich onder de Troon van God bevindt) Yusra Komt voor in de Koran en betekent 'gemak, verlichting, rust', 'zonder ontberingen en hindernissen', 'rijkdom, pracht' Mahya Komt voor in de Koran en betekent 'leven, levensduur, mensenleven' Fida Komt voor in de Koran en betekent '(een gevangene) bevrijden', 'vrijkopen, verlossen' Imara Komt voor in de Koran en betekent 'verplegen, onderhouden, handhaven', 'bezoeken' Lina Komt voor in de Koran en betekent 'jonge palmboom', 'jong en delicaat ding', 'teer, teder' Marwa / Marwah en Safa Naam van een heuvel, herkenningspunt in Mekka, zie: al-Marwah (en as-Safa) Naimah, Naema Komt voor in de Koran en betekent 'plezier, genoegen', 'mooi/knap en gevoelig, delicaat, teer', 'zacht', 'glad, effen', 'veblijdend', 'rustig, blij, op haar gemak' Zahra Komt voor in de Koran en betekent 'pracht, praal, bloem', 'schitterend, glanzend, blinkend, helder' Amina Komt voor in de Koran en betekent 'veilig, zeker, geborgen (voelen)', of 'waar, waarheidsgetrouw, waarheidlievend' Inaya Komt (indirect) voor in de Koran en betekent 'hulp, zorg, bescherming' En misschien heb je hier nog wat aan? Islamkennis.com - Meisjesnamen Muslim Girl Names – Girl Names from the Quran - 2174 Muslim Names Direct Quranic Baby Names Islamic Names - Muslim Girl Names with meanings starting with A
Esra - Esra is afgeleid van het Arabische Isra en betekent letterlijk nachtwandeling. Wat deze naam echter bijzonder maakt, is dat het 17e hoofdstuk (soera) van de Koran Esra/Isra heet. Dit hoofdstuk gaat over de reis van de profeet Mohammed waarbij hij de Koran ontving.
Farah Lina Nadia Dunya Noor Zahra Sofia Jenna Layla Rana Sara/Sarah Sanae vind ik ook prachtig, alleen loop je daarbij het risico dat mensen het verkeerd schrijven en/of uitspreken.
Afifah - Chaste Alima - Wise Amal, Amala - Hopes, aspirations Amirah - Princess, leader Azhar - Flowers, blossoms Fellah - Arabian jasmine Hind - Proper name Jamilah - Beautiful, graceful, lovely, comely Kamilah - Perfect Muna - Wish, desire Nada - Generousity, dew Nazirah - Like, equal, matching Nida - Call Numa - Beautiful and pleasant Raja - Hopeful Rana - To gaze, look Rida - Favored by God Rihana - Sweet basil Rim - Gazelle Rima - White antelope Safa - Clarity, purity, serenity Sahar - Dawn Samar - Evening conversation Sameh - Forgiver Thana' - Thankfulness Thara' - Wealth Zafirah - Victorious, successful Zahirah - Shining, luminous Zahrah - Flower, beauty, star Zaynah - Beautiful
Eigenlijk vind ik alle meisjes namen wel toegankelijk en mooi. Ben je zelf nederlands? Misschien dan ind goed kijken of je eigen family het goed kan uitspreken. Assia vind ik zelf heel mooi bijvoorbeeld. Je zegt Essia. Of lina. Suc6!
Oh en tip...weet niet of je marokaanse bent maar die kunnen streng zijn bij het consulaat dus laat je altijd informeren of de schrijfwijze en of hetgeen goede naam is. Arabische namen zijn niet altijd islamitisch