@Madelie en anderen die een zelfde soort vraag hadden. Mijn man, maar vooral zijn ouders hebben het vroeger erg moeilijk gehad met mijn zwager. Hij was een heel lastig egocentrisch kind. En dat is nog steeds zo. Een detail, er moest weleens politie aan te pas komen om zoon in het gareel te krijgen. Echt drama's... Moeilijk voor te stellen soms omdat het echt een keurig gezin is. Hele lieve vader en moeder, leuke zus en mijn man ook. De financiële problemen komt door zwager, die kan opeens vandaag besluiten om een nog grotere tv te kopen met PlayStation e.d. terwijl zijn zoon eigenlijk een nieuwe fiets nodig heeft. Mijn schoonzus heeft het er ook mee te stellen. Die wordt ook gemanipuleerd. Die heeft het ook zwaar. Mijn man is echt het tegenovergestelde, is erg zachtaardig. Hij is niet echt opgewassen tegen zijn broer. Ik heb het weleens gevraagd om voor mij op te komen maar dat komt nooit goed uit de verf ... Dan draait het erop uit dat hij gaat oppassen. En dan heb ik het ook weer gedaan... Want dan moet man oppassen, terwijl ik lekker mijn gang kan gaan. Mijn man is een soms wat een (hele lieve) ei. En ik mag hopen dat mijn schoonfamilie de praatjes van mijn zwager niet geloofd maar ik ervaar zelf wel een beetje een smetje. Ik heb hem op Facebook geblokkeerd.. Ik hoorde van mijn schoonzus dat hij zich nogal opwind als ik 'likes' of complimentjes krijg op foto's van mannelijke vrienden, collega's of oude klasgenoten. Dan heb ik ook nog eens een beroep dat hem niet aanstaat, ik werk in opvang van vluchtelingen. Daar kan hij echt ook boos over worden. Daar schijn ik dan ook mee in bed te liggen rollebollen. Ondanks alles probeert iedereen het goed te houden, het blijft familie en nu er kleinkinderen zijn, is dat helemaal belangrijk. Het probleem met zwager is eigenlijk best wel groot, los van het oppassen... Ik denk dat het beeld nu wel genoeg geschetst is met voorbeelden. @Farfalli, mijn man wordt niet direct gevraagd om op te passen. Maar het gebeurd dus wel eens dat hij I.p.v. mij gaat. @Tuc, ik voel me zeker gesterkt door jullie berichtjes! Ik moet mijn man nu ook overtuigen om voet bij stuk te houden en dat zijn broer nu eindelijk maar eens moet leren om verantwoordelijk te nemen en zijn eigen problemen op te lossen. En dat hij mij niet moet ondermijnen. Dat gebeurd soms wel. Maar ik begrijp het wel in de dynamiek die door de jaren tussen hem en broer is ontstaan.
Dat de geschiedenis ervoor heeft gezorgd dat je man niet heel erg assertief is naar broer toe begrijp ik. Maar er zijn grenzen. En dat is denk ik wel het geval als zijn vrouw door zijn broer voor een karretje wordt gespannen. Als je man de confrontatie niet aandurft kan hij ook een brief of mail sturen. Heel zakelijk en duidelijk houden, zonder ruimte voor de broer en schoonzus om weer misbruik van jullie te maken. Dat schoonzus ook last heeft van het manipulatieve gedrag van haar man is lullig en plat gezegd haar verantwoordelijkheid. Zij kiest voor een huwelijk met hem. En dat broer luxe aankopen belangrijker vindt dan het bekostigen van een oppas is zijn verantwoording. Ik zou hier zelf duidelijk in zijn. Dan maar even niet de lieve vrede bewaren. Uiteindelijk zal het jou meer rust geven omdat ze dan niet meer te pas en te onpas bij jou aan zullen kloppen.
Laat je man anders ook eens dit topic lezen. Misschien heeft hij er ook wat aan en misschien sterkt het hem ook om op te komen tegen zijn broer.
Ik denk dat jij en je man beide wat mondiger moeten worden. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan besef ik me. Die zwager van jou had aan mij iig geen goeie gehad.