Dilemma met wel of geen opa titel

Discussie in 'De lounge' gestart door Anan, 1 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Ik laat het gewoon aan mijn zoontje . Ik zeg gewoon zijn naam en mijn moeder en haar vriend zeggen opa . Mijn zoontje maakt hem mee vanaf zijn 1,5e dus als het zo voelt voor hem is dat prima .

De vriendin/vrouw van een broer is toch ook de tante en de vriend/man van een zus de oom . Dus dan vind ik ook best dat de vriend/vriendin van je moeder/vader opa of oma kan zijn .
    Mits ze de titel verdienen en dus een opa of oma rol spelen .

2. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Hier ook gescheiden ouders met nieuwe partners. Ik heb de partners gevraagd wat zij wilden. De een wilde wel oma worden genoemd, de ander bij zijn voornaam. Kind noemt ze ook gewoon zo, probleem opgelost.

3. Islah

Islah Niet meer actief

Goh dan doen wij het wel erg fout... Mijn dochter noemt haar oudtante (tante van mijn man van in de 80) ook gewoon oma. Heb er geen probleem mee.

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik heb niet alles gelezen, maar ik begrijp dat de ex van jouw schoonmoeder geen goede band heeft met jouw man. Maar wil dat wat zeggen over zijn "opa" rol? Ondanks dat ze niet meer bij elkaar zijn, zijn ze blijkbaar nog wel een groot onderdeel van elkaars leven.

Mijn zoontje heeft heel wat opa's en oma's. Bloedband of niet.

Mijn vader en zijn vriendin zijn pake en beppe (opa/oma in het Fries)
    Mijn moeder en haar vriend zijn oma en voornaam vriend, soms zegt hij zelf opa R. Dit laten we verder aan onze zoon.
    Mijn schoonmoeder en man zijn opa en oma
    Mijn schoonvader is opa

En dan zijn mijn opa en oma ook pake en beppe voor hem.

Mijn vader en zijn vriendin zijn al 20 jaar samen, dus zij is ook erg belangrijk voor mij. Mochten hen ooit uit elkaar gaan, dan blijft zij oma (beppe) voor mijn zoon. Dit geldt ook voor partner van mn moeder en schoonmoeder.

Ze zijn gek op onze zoon, dus waarom die band niet in ere houden. Ongeacht de situatie.

5. Sammy88

Sammy88 Fanatiek lid

30 mrt 2011
    3.922
    1
    38
    den haag
    Schoonmoeder heeft een vriend.. Word Ome ... Genoemd.
    Schoonmoeder zei toen ik zwanger was vaak ja want oma en opa... Man heeft toen meteen gezegd hij is geen opa..

Nou vind hij ht hier zelf geen probleem..

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ja mee eens hoor, onze buren worden ook gewoon opa en oma genoemd door mijn zoontje. En er zijn nog wel meer kinderen die dat bij ze doen. Ik heb daar totaal geen moeite mee. T zijn ook zulke lieve mensen voor de kinderen.

De vriend van mijn moeder is ook gewoon opa.
    Ik vind het allemaal best.

7. Ik denk eigenlijk dat het voor een kind niets uitmaakt hoor, is maar net wat je gewend bent. Wij noemden de buren van m'n oma altijd oom en tante, maar ik heb me nooit afgevraagd waarom, terwijl het eigenlijk helemaal niet m'n echte ooms en tantes waren. Onze zoon gaat regelmatig bij vriendjes eten tussen de middag en als daar toevallig een oma oppast, noemt hij hen ook gewoon oma. Niet meer dan normaal voor hem, want z'n vriendjes doen dat ook.. Ik zou er dus niet teveel waarde hechten aan 'wat makkelijker is voor je kind', omdat dat meestal wel vanzelf gaat. Is natuurlijk wél belangrijk dat iedereen er dan hetzelfde over denkt, dus niet dat de één het wel over 'opa' heeft en de ander niet. Ik zou toch proberen het bespreekbaar te maken :)

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben opgegroeid in een tijd dat je volwassenen niet aansprak met de voornaam. Afhankelijk van de leeftijd schatten wij zelf in of we het hadden over die "opa" of die "tante" -> dan wilde je wat vragen aan papa of mama, en dan was dat een aanduiding ;)

Verder had ik/wij 2 opa's en 2 oma's (scheiden was in die generatie ook nog geen usance) En heeeeeel veel ooms en tantes, met of zonder bloedband. Vrienden van onze ouders werden ook oom/tante genoemd. De ouders van mn vriendinnetje waren Tante L en buurman J, de overburen waren dan weer gewoon buurmanT en buurvrouwR terwijl ik daar bijna net zo vaak over de vloer kwam.

Zelf doen wij dat ook richting onze kinderen, goede vrienden noemen we net zo goed oom/tante als de eigen broers en zusters.
    Kortom.... ik denk dat je het niet te moeilijk moet bekijken en je kindje komt straks vanzelf met een "passende titel".

Zoals G89 het zegt.... ik ben Beppe voor haar zoontje :D ongeacht het niet aanwezig zijn van een bloedband :p

9. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier is de nieuwe man van mijn moeder gewoon opa naam. Mijn eigen vader kennen de kinderen niet dus dat Is het probleem ook niet. We zeggen altijd we gaan naar oma en naam man. Maar mijn oudste heeft hem gebombardeerd tot opa. Nouja prima is ook veel makkelijker. Hij hoort bij oma en dus een opa.

10. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    +1. Volledig mee eens. Wat maakt het ook uit? Als ze beiden maar gelukkig zijn...

11. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Het is maar een woord en Moeke klinkt al anders als mama, die titel is echt aan jou besteed en je dochter ziet echt wel het verschil tussen haar mama en Moeke.

12. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    haha leuk woord!

Wij hebben hier nog een oma van mijn man, die noemen we superoma (uit .... plaatsnaam)

mijn schoonouders zijn opa en oma zonder toevoegingen en mijn vader is opa... naam.

Mocht mijn vader ooit nog een nieuwe vrouw krijgen zal ze geen oma gaan heten. Dat is ze ook niet van de jongens en ik wil voor mijn gevoel de titel die mijn moeder behoort te hebben niet afpakken en aan een ander geven, hoe lief deze mevrouw ook zou zijn voor de boeffies.

13. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

+1

Dit dus.
    Onze zoon heeft drie opa's en oma's.
    Gescheiden ouders aan mijn kant. Heb er ook geen seconden bij stil gestaan om ze anders te noemen. Heerlijk toch zoveel opa's en oma's.

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Door de aanvullingen in het verhaal (ik snapte eerste de banden niet zo uit je OP) snap ik wel beter dat je er moeite mee hebt. Ik zou er ook niet op zitten te wachten als iemand waar ik zelf een probleem mee heb zich opdringt als opa. Tuurlijk is veel opa's en oma's fijn, maar dan moeten het wel mensen zijn die je ook tot je familie zou willen rekenen.

Ik zou wellicht ook duidelijker naar schoonmama gaan worden, dat jullie niet op hem zitten te wachten.

15. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Helemaal mee eens.
    Ik begrijp ook eerlijk gezegd waarom de stiefvader van TS wel opa genoemd mag worden maar de stiefvader van haar partner mag dat niet..of lees ik nu verkeerd?

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja, het is de ex-stiefvader van partner... ik snapte hem eerst ook niet hoor :)

17. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.031
    2.392
    113

Klopt :) we hebben een zeer ingewikkelde familie haha.

Nogmaals dank voor alle reacties. Ik heb gelezen dat een aantal echt aangeven dat de nieuwe partners opa en oma zijn geworden cq worden genoemd. G is geen nieuwe partner, maar de ex. Omdat hij er altijd bij is zou je hem een huisvriend (tegen wil en dank, hoewel ik mij bewust ben dat dit heel lelijk klinkt) kunnen noemen.

Nav de reacties ben ik er over na gaan denken of de naam opa toch een mogelijkheid is. We hebben nog even voor dat dit gaat spelen (3 maanden oud nu). Merk alleen dat ik het echt niet wil :(, het voelt niet goed. onze keuze was om hem geen opa te noemen (hebben we het uitgebreid over gehad partner en ik) en het wordt ons nu toch ongevraagd opgedrongen door sm en g. Heb hier moeite mee. Uiteraard is het wel iets waar ik mij bij neerleg als dochter dit later zo wel gaat zien/zeggen.

Pff moeilijk hoor! Je wilt niemand kwetsen of passeren, maar ook je eigen opvattingen en gevoel niet te kort doen.

18. firstone

firstone Bekend lid

27 apr 2009
    664
    0
    0
    Drenthe
    Jeetje, wat een ingewikkeld verhaal. Zou ze allemaal hetzelfde noemen, is toch niet uit elkaar te houden??

19. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Kan je er dan geen andere naam van maken behalve opa of oom? Bompa ofzo?

20. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lijkt me duidelijk dan! Als jullie het eens zijn (je man en jij) en het voelt niet goed, dan zou ik niet meer twijfelen. Zeker als je je meisje straks zelf de keus geeft is er helemaal niks mis mee. Eerlijk duurt het langst!

Deel Deze Pagina