hey meiden, ik ben even niet online geweest ivm miskraam en hele moeilijke periode. We zijn van plan aankomend jaar toch weer te starten met de IVF... Maar dit word inmiddels dan de 4e IVF deze keer met (jonge) donor eicellen van mijn zus, we hebben hierbij hele goede hoop. Ik heb geprobeerd om mijn verzekering PNO basis om te zetten naar PNO compleet omdat ik dan de 4e IVF vergoed zou krijgen... Echter werkt de PNO hieraan niet mee.. Dus ben ik op zoek naar een nieuwe verzekering. Maar nu las ik ergens dat een miskraam met 9 of 10 weken oud toch als zwangerschap gerekend word dus dat ik dan toch weer nieuwe IVF behandeling zou kunnen krijgen.. Weet iemand hoe dit werkt met de verzekering regels ? Want de IVF behandelingen zijn voor ons te kostbaar om zelf te betalen..
Bij een ivf poging telt het als zwangerschap vanaf 10 weken na de punctie datum,en bij een cryo terugplaatsing vanaf 9 weken en 3 dagen na de terugplaatsing.
Bij mij weten gaan ze opnieuw tellen als je een miskraam krijgt na 12 weken. Je kunt het misschien even aan de gynaecoloog van het zkh vragen.
Is 12 weken vanaf 1e dag menstruatie gerekend of 10 weken na punctie datum. Volgens mij kan je dat vinden op de sites van de zorgverzekeringen.
Een zwangerschap van 9-10 weken zit helaas onder de norm van 12 weken/10 weken na de punctiedatum. Dat betekent dat het niet als een doorgaande zwangerschap telt en dat je dus geen nieuwe behandeling vergoed krijgt. Had je boven de 12 weken gezeten, dan had je wel een gekregen. Dus een kans kwijt, jammer genoeg...
Volgens mij is het hier ook zo dat de zwangerschap pas vanaf 12 weken 'telt'. Wel fijn dat jullie weer nieuwe hoop hebben! Veel succes met deze poging.
Wat vreselijk verdrietig dat je een miskraam hebt gekregen. 10 weken na de punctiedatum, dus 12 weken zwangerschap en de teller staat weer op nul. Nu helaas niet... Je zou wel kunnen overstappen op UMC Zorgverzekering (ja, ook als je niet in een universitair ZH werkt.) Dan zou je poging 4 en 5 vergoed kunnen krijgen. Let je er wel op dat het ZH of kliniek waar je de ecd met je zus zult ondergaan het als een reguliere ivf gaat declareren en niet zoals bijv het MCK de medicijnen en de punctie op naam van je zus gaat declareren? Want dan heb je weinig aan een zorgverzekering want dan krijg jij alleen de bevruchting en de tp vergoed. Veel succes en geluk gewenst!
bedankt allemaal ben ik weer wijzer @ Maartje super bedankt voor de tip, ik ga gelijk kijken bij deze verzekering. Als het bij mijn zus gedeclareerd kan worden is dit ook goed zij heeft een hele goede verzekering en vind het niet erg maar de kliniek zei dat het bij mij gedeclareerd hoort te worden dus ik hoop dat het lukt met de nieuwe zorgverzekering. Heel erg bedankt allemaal voor de tips en steun
Graag gedaan. Maar zo werkt het niet helemaal, ik bedoel het net wat anders. Het kan niet op de verzekering van je zus gedeclareerd worden. Ik weet toevallig dat het MCK in Leiderdorp aparte facturen maakt. De medicijnen en de punctie kun je dan niet bij je verzekering declareren. Dit omdat de medicijnen niet in jouw lichaam geïnjecteerd worden en jij geen punctie ondergaat. Op verzekering van jouw zus kan het ook niet gedeclareerd worden omdat jouw zus geen indicatie heeft voor IVF. De bevruchting en de terugplaatsing zouden ze wel bij jouw verzekering kunnen en willen declareren. Er zijn gelukkig ook een ziekenhuizen en klinieken die de gehele poging als een gewone IVF declareren en geen onderscheid maken of ze nou bij Pietje of bij Jantje de eicellen wegplukken. Ik vermoed dat als een patiënt er werk van zou maken en de situatie van declareren bij de rechter zouden aankaarten de patiënt in het gelijk zou worden gezet. Maar ja, wie heeft hier energie voor? Verzekeraars maken namelijk ook maar mooi vies gebruik van deze manier van declareren van het MCK omdat zij hiermee minder hoeven te vergoeden. Ze kunnen nu hun poot stijf houden en zeggen dat niet jij maar je zus, die geen patiënt is, de punctie heeft ondergaan. Ze hoeven dan maar minder dan een halve IVF te vergoeden. En dat is best oneerlijk want je hebt recht op vergoeding van een hele IVF en niet recht op vergoeding van een halve IVF.
Ik heb geinformeerd maar de mogelijkheden zijn : Of het word wel bij mn zus verzekering gedeclareerd als zij zelf de helft van de eicellen houd (invriest) of als ze de eicellen allemaal aan mij geeft dan word alles bij mij gedeclareerd (volgens de kliniek) En helemaal blij want vandaag de nieuwe polis van de zorgverzekering binnen zodat we verder mogen met IVF (evt 4e en 5e poging ) dankjewel voor alle info en advies